Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Direktlänk till inlägg 29 juni 2007

För stor för en flygstol...

Av Helga - 29 juni 2007 16:24

Vad göra när man har passagerare som tar upp två platser ??


Detta problem uppstod på en av mina flygningar idag. En amerikansk man, som var stor nog för två stolar och behövde ett extrabälte för att kunna spänna fast sig, skulle ha kunnat klämt fast en dansk man om vi inte omplacerat den danske mannen. Som tur var hade vi en extra plats ombord idag. Vad gör man annars? Detta har ju debatterats tidigare i media, kanske skulle man ta betalt för två flygbiljetter?



Den danske mannen, som fick flytta runt en del innan vi visste var han kunde sitta, bjöd vi på en macka och dricka som kompensation. Han var mycket sympatisk och tålmodig. Den andre mannen var också jättetrevlig, men ack så stor! Eller är det helt enkelt så att det borde finnas två olika stolstyper på flygplan, så att alla storlekar får plats??


 Hoppas jag inte sårat någon nu. Det kanske inte är så lätt när man är överviktig. Skriv gärna en kommentar om du tycker jag varit stygg!!

 
 
kicki

kicki

29 juni 2007 17:51

Jo man tar ut för 2 platser...sitter man på 2 platser så blir det väl så, eller...ja det kan inte vara roligt att vara så stor men man har ju i regel tuggat till allt själv...synd var det ju om honom men han är säkert van, och alla måste ju åka säkert men ur gör man med en som inte ens får bältet runt sig,,,problem...
Jo då jag känner mig skaplig, har inte varit mig lik i huvudet tycker jag men nu börjar det repa sig, vi åker ju på semester tidigt på söndag så nu måste det vara bra...
kramar i massor, kicki

http://kickilettenstrom.blogg.se

 
helga

helga

29 juni 2007 18:25

Kicki; ha en härlig semester!

http://www.helga1.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Tant Tagg

29 juni 2007 18:32

Nä, stygg har du väl inte varit. Man behöver ju inte direkt säga vad man tänker alla gånger, om det är sådant som kan såra andra människor. Att du flyttade på den danske mannen kanske var en lättnad för den amerikanske. Han var säkert väl medveten om sin storlek och hur besvärligt det är att sitta bredvid honom.
Men mycket tjocka människor som är så feta att det direkt är ett handikapp, som det ju måste vara om man tar upp två flygstolar eller t.ex inte kan komma in i bilar eller liknande lider antagligen mycket av detta själva. När man är så stor är det nog fråga om fetma som en sjukdom och inte att man är lite överviktig.

 
helga

helga

29 juni 2007 18:41

Tant Tagg; Ja, det är nog väldigt jobbigt att vara så överviktig så det blir ett handikapp. Både med sin egen kropp och med andra människors syn på en. Det verkar vara ett vanligare problem i USA än i Sverige iaf. Hoppas svenska folket är så hälsomedvetna så vi slipper liknande överviktsproblem här.

http://www.helga1.bloggagratis.se

 
Kärleksdravel

Kärleksdravel

30 juni 2007 00:01

Men han måste väl ha förstått att det inte går att flyga som vanligt om man tar upp 2 platser eller? Jag tycker att han skulle få betala för den andra platsen...Jaa jag kanske är lite elak sorry om jag sårat någon, va inte direkt meningen men det ska hymlas så mycke med dom som är lite storväxta...jag har i hela mitt liv fått höra att jag är smal, ja jag har väldiga problem med att gå upp i vikt. Folk har sagt till mig att jag måste äta lite mer. Är det någon som säger till en stor växt människa att han är tjock och att han borde sluta äta? Näää knappast va!

Kollade på ett program häromdan om just storväxta personer i Usa. En vägde över 300 kg och kunde varke gå eller vända sig i sängen...jag bara undrar en sak...Om dom inte vill att man ska ha åsikt om dom varför gör dom inget åt det? O kom inte o säg att dom har problem med att banta...det är väl ingen som hotar dom och proppar munnen full i mat så dom till slut inte kan röra sig eller är jag helt ute o cycklar?

ha en trevlig resa imorgon =)

http://karleksdravel.bloggagratis.se

 
helga

helga

30 juni 2007 05:33

Kärleksdravel; Ja det är säkert nog så jobbigt att vara underviktig.

http://www.helga1.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Filifjonkan

30 juni 2007 05:48

Ja en delikat fråga det där..jag tycker att man bör som passagerare upplysa ordentligt innan man går ombord ifall någon inte uppfattat ens storlek att man tar stor plats. Kanske skulle det finnas en stol i vart plan avsedd för dessa stora personer-såsom det finns platser för barnvagnar o sånt liknande så blev det enklare för alla.Stort är inne verkar det som skämt åsido

 
Bippeln

Bippeln

30 juni 2007 09:12

Många kloka kommentarer och nej du är inte stygg Helga. Sanningen är svår att ta ibland.

När vi flög från Frankfurt Hahn förra söndagen så var det med en STOR kille, modell: Heffaklump. Han hade med sig fru/tjej, baby o mamma. (Vi talade med dem i kön till planet)
De tre trängde in sig på raden bakom oss, (babyn sitter ju i famnen) med den STORE i mitten. Personalen tillhanda höll två extra bälten, ett till babyn o ett till killen. Hur de fick plats vet jag inte men det kan inte ha varit en behaglig resa.

... och här sitter jag och gnäller om några kilon som ska bort .....

/Karin

http://bippeliboppen.bloggagratis.se

 
Hannele

Hannele

30 juni 2007 10:28

Försöka gå ner lite i vikt?? Maken är mycket lång och bredaxlad..

http://hannelesparadis.blogspot.com

 
Pinse

Pinse

30 juni 2007 10:55

Nu måste jag protestera efter att ha läst kärleksdravels kommentar. För det första är det MÅNGA som säger åt storväxta att sluta äta, att de är äckliga m.m Och sen handlar det inte om mat utan om ett missbruk som många gånger har psykisk bakgrund. För att kunna gå ner i vikt måste man i första hand ah hjälp med vad som är det bakom liggande problemet. Dessutom så är det det svåraste missbruket som finns för att man måste ändå stoppa det i sig det men i rimliga mängder. Som att säga till en heroinist att de ska ta lite heroin. Det skulle nog ingen komma på tanken att göra.

http://pinse.bloggagratis.se

 
helga

helga

30 juni 2007 15:26

Filifjonkan hade ju en strålande idé om en extra stol. Tyvärr ska det sparas in på allt extra utrymme ombord. Det blir bara trängre och trängre. Det kan inte vara lätt att vara "för" stor på ett flygplan.

http://www.helga1.bloggagratis.se

 
Plupp

Plupp

2 juli 2007 23:20

Det rimmar illa att den som bestämmer flygstolarnas mått också lägger ribban på hur bred en människa bör vara! Samtidigt borde mannen i fråga ha vetat ramarna från början och ska naturligtvis betala för två platser! Överviktiga äter sig både till fattigdom och död.

http://plupp.bloggagratis.se

 
Ingen bild

jag

23 juli 2013 09:21

Jag personligen tycker att man borde ha två olika stolar. För flygstolarna är sjukligt små. Tänk dom som är smal då men har jätte stora lår? Alla ser olika ut! O vem fan säger att bara smala s
ka få flyga! Mår illa av så inskränkta folk! Och vadå tuggat till sig de sj? Blir så förbannad på folk som är så outbildade. Finns dom som är stora som inte behöver ha ätit upp sig. Finns sjukdomar som gör de! Bara för att ni är smal har ni ingen rätt att kritisera en stor person. Dom är lika mycket värda!! Nej fy fan säger ja!

Helga

23 juli 2013 21:50

Du har då rätt. Det bore nog en idé med några större stolar på varje flygplan.

 
Ingen bild

bettan

29 juli 2015 09:51

Tycker oxå det skulle finnas några enstaka större stolar för dom som är modell större. Tråkigt att läsa hur folk tänker om stora,bara att inte äta så mycket. Likaså dom som är magra...det är ju bara att lasta in vad det går,alkolister,rökare osv...bara att låta bli.Herregud så kort tänkande.
Jag är lång och då ska ju inte jag flyga heller,för att vika in sina ben är inte lätt. Allra helst när framförvarande bara fäller utan förvarning. Visst finns det säten vid utgångarna,men dom har jag aldrig lyckats boka in,trots snart flugit ett 40 ggr.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helga - Söndag 14 jan 14:27

Det blir inga fler inlägg här på bloggen (iallafall inte inom överskådlig tid) men kolla gärna in min matblogg Hillas matprat här på bloggplatsen eller min Instagram Hillas foto. ...

Av Helga - 20 december 2022 18:33

Här kommer årets uppdatering från mig.   Förra vintern hade vi ju mycket covidrelaterade problem i Sverige fortfarande. Nyårsafton fick vi fira ensamma hemma och inte med våra trevliga vänner. Detta då jag hade flugit med en kollega som konstater...

Av Helga - 6 december 2021 16:08

Här kommer den årliga uppdateringen från mig.    Fortfarande jobbar jag inom flyget och efter en lugn tid, under första delen av pandemin, ökade flygtrafiken och arbetstiden fr o m juni månad. Det känns som att folk reser mycket nu igen, men i oc...

Av Helga - 26 december 2020 16:16


Det börjar bli tradition att jag uppdaterar bloggen en gång kring jul. I övrigt blir det ingenting skrivet här, men min andra blogg "Hillas matprat" lever i maklig takt... Vill du se mina foton kan du kika in på instragram och kontot "hillasfoto". ...

Av Helga - 21 december 2019 14:02


Så har snart ännu ett år passerat och jag tänkte att en uppdatering kunde vara på sin plats...   Året började med en fantastisk resa till Madeira med dottern. En vecka med vandringar och upptäcktsfärder och skönt sommarväder gjorde oss båda gott....

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Ovido - Quiz & Flashcards