Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under december 2007

Av Helga - 11 december 2007 14:31

Tack igen I-L för dina suveräna mail;



Följande är en av Carl Schultz filosofier, skaparen av Snobben. Du behöver inte kunna besvara följande frågor. Läs bara igenom brevet så kommer du att förstå andemeningen.


1. Räkna upp världens fem rikaste män.
2. Räkna upp fem vinnare av Heisman trofe'n.
3. Räkna upp dom fem sista Miss Amerikavinnarna.
4. Räkna upp 10 personer som vunnit Nobelpriset eller Pulitzerpriset.
5. Räkna upp dom sex sista som vunnit Oscars för bästa aktör eller aktris.
6. Räkna upp dom tio senaste vinnarna av WM i hockey.
 


Hur gick det?
Poängen är att få av oss minns gårdagens rubriker.
Dessa är inte andraklassens pristagare. Dom är dom absolut bästa i sin gren. Men applåderna dör. Utmärkelserna uteblir. Deras gärningar glöms bort. Diplomen begravs med sina innehavare.

Här kommer en frågerunda till. Få se hur du klarar den:
1. Nämn några lärare som hjälpte dig under din skolgång.
2. Nämn tre personer som stöttat dig i genom svåra tider.
3. Nämn fem personer som lärt dig nåt värdefullt.
4. Nämn några som fått dig att känna dig speciell.
5. Nämn fem personer som du gärna umgås med.


Lättare?
Sensmoral: Dom människor som gör ditt liv värt att leva är inte dom med mest pengar, mest utmärkelser eller mest berömmelse.
Det är dom som bryr sig som räknas.


Skicka detta vidare till dom som gjort ditt liv minnesvärt.

Bekymra dig inte om att världen ska gå under idag.
Det är redan imorgon i Australien

Rösta på mig



Av Helga - 11 december 2007 13:54

Jag har kommit hem från "flygeriet" nu och det känns skönt. En kopp kaffe har jag fixat och två knäckemackor... här hemma är tyst och stilla och inget buller.


Jag har haft en ganska kort dag med en flygning från min övernattning och ner till Arlanda och sedan en annan kortare flygning tur och retur. Flighten på morgonen var smäckfull och alla skulle serveras frukost på ca 30-35 minuter. Tack och lov för våra suveräna passagerare som är så resvana och gör att vi hinner med allt trots kort flygtid, "no tjafs" som en kompis till oss brukar säga.


Resten av dagen kommer att gå till läxhjälp (om så behövs), matlagning och skjutsning...

 Just när du trodde att nu kan hon inte ha fler ljusstakar kommer här ännu en... denna fick vi från en vän i USA när vi gifte oss...

Rösta på mig





Av Helga - 10 december 2007 18:51

Här i norra delen av Sverige där jag ska tillbringa natten är det uruselt väder, snöblandat regn och den där promenaden lockar inte alls längre. Nej, det blir en tidig middag på rummet och så Nobelfest... jag är inte bjuden, men kan ju tjuvkika lite på TV:n ;)


 Hyacinterna har slagit ut nu...


Rösta på mig


Av Helga - 10 december 2007 12:23

Här har det redan flugits på morgonen och nu är det lite matpaus emellan avgångarna... På den första destinationen för dagen låg det vacker vit snö på marken - det är något jag önskar mig nu till jul, hemma hos oss vräkte regnet ner i morse. I morse ja, en strulmorgon, när inte bussen kom... som tur var kom maken körande förbi och kunde skjutsa mig så jag kom i tid till jobbet ändå.


Till kvällen kommer jag att hamna norrut och där ska jag försöka ta mig ut på en promenad, så jag får lite luft idag. "Tuben", min arbetsplats, är en syrefattig och torr miljö...


Idag är det julmarknad på vårt crewkontor och här vimlar det av folk och försäljarna säljer bling-bling, prydnadssaker, kläder, böcker och mycket mycket mera... Jag får ta mig en titt senare..

Ha en fin dag!

 Nu ska jag göra en datorkurs om flygbolaget...


Rösta på mig



Av Helga - 9 december 2007 16:09

Detta har varit en behaglig dag med väldigt lite program inplanerat... det är så skönt och något som jag skulle behöva lite oftare. Just nu har sonen och maken åkt till stan för att se ytterligare en match och dottern är kvar med sina kompisar i matchlokalen.


Imorgon är det flygdags igen så nu måste jag nog ändå börja packa resväskan för övernattning och tvätta håret också för det blir en ganska tidig start på dagen.


Så här såg det ut igår innan gästerna anlände...

Rösta på mig




Av Helga - 9 december 2007 14:44

Jag har lovat att skriva ut ett recept på cookie-brownies om jag tyckte att de blev lyckade och det tyckte jag, så här kommer receptet:


Cookie-Brownies, ca 25 st


200 g smör eller margarin

200 g mörk choklad

4 ägg

2 dl socker

3 dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

3 dl torrostade jordnötter (jag tog hasselnötter istället)

100 g vit choklad (grovhackad)

1 dl russin


Till garnering:

100 mörk choklad


Gör så här:

 1. Sätt ugnen på 200 grader. Smörj och mjöla en liten långpanna , ca 20 x 30 cm. (Jag klädde långpannan med bakplåtspapper först och smorde det - så var det lätt att få loss kakan)

2. Smält matfettet på svag värme tillsammans med den mörka chokladen som brutits i mindre bitar.

3. Ta chokladsåsen från värmen. Rör ner äggen och sockret till en slät smet.

4. Blanda samman övriga ingredienser och tillsätt dessa.

5. Bre ut smeten  jämnt i formen och grädda kakan i mitten av ugnen i 15-18 minuter. Kakan ska vara kladdig och inte riktigt färdigbakad.

6. Låt den nygräddade kakan svalna och ställ den därefter kallt att stelna över natten.

7. Skär upp den kalla kakan i rutor.

8. Bryt chokladen till garneringen i mindre bitar. Smält den i varmt vattenbad eller i micron. Bre lite choklad på varje kaka. Låt stelna. Garnera ev med några nötter.

 Vi serverade glass/grädde till för dem som ville ha.


Rösta på mig


Av Helga - 9 december 2007 10:21

En härlig kväll med god mat och goa vänner hade vi igår och morgonen har gått till att fixa och plocka...


Nu ska vi iväg på en av dotterns matcher. Sonen har inget program alls idag utan sover fortfarande gott i sin säng. Igår var ju han upptagen hela dagen, tillsammans med sitt lag, på ett köpcentrum. De tjänade en bra slant på det uppdraget...


Cookie-brownie receptet kommer att läggas ut för det var en otroligt smarrig kaka, men det får bli i eftermiddag för nu räcker inte tiden till.


Tji fick du... för jag hade faktiskt fler ljusstakar - här en lykta som dottern gjorde för flera år sedan...

Rösta på mig

Av Helga - 9 december 2007 00:50

Mätt, nöjd och glad... God natt!

Rösta på mig

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards