Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Direktlänk till inlägg 30 december 2009

FF på nyårsafton...

Av Helga - 30 december 2009 10:37


Igår var jag skjutsgeneral till dotterns träning. Lokalen de spelar i ligger ganska långt bort så det var ingen idé att åka hem. Jag handlade, promenerade och gick på ett café under tiden.


Senare på eftermiddagen åkte vi till IKEA och strosade runt där i godan ro. Jag skulle titta efter nytt vardagsporslin. Vad kom vi då ut med?


Jo, två toalettborstar och ett underlakan för 25:-. Summa summarum 36:-. Rekord i lite handlat skulle jag tro... Lakanet ska vi använda som duk på nyårsafton då dottern ska få ha några kompisar här hemma. Hm... FF ... hur ska det gå?


UnderCover frågade efter receptet på min hallon- och marängtårta. Det kommer här;


Marängbottnar  


12-16 bitar

 

4 äggvitor

1 tsk citronjuice

2 dl strösocker


Glass;


3 dl vispgrädde

200g frysta hallon

1 dl kesella

2 äggulor

1 dl florsocker


Gör så här;

I god tid före festen... Sätt ugnen på 150 grader. Rita 2 rundlar på bakplåtspapper med en form med löstagbar kant, ca 23 cm i diameter, som mall. Marängbottnarna ska sedan passa i formen.


Vispa äggvitor och citronjuice till hårt skum. Vispa ner socker, lite i taget. Bre ut smeten på rundlarna, men lämna ca 1 cm mellanrum, eftersom bottnarna flyter ut något.


Grädda i mitten av ugnen i en timme. Stäng av ugnen och låt bottnarna stå kvar några timmar.


Vispa grädden till glassen hårt. Mixa hallon, kesella, äggulor och florsocker med mixerstav. Rör ner det i grädden.


Lägg en marängbotten i formen med löstagbar kant. Bre på glassmeten och lägg på den andra marängen. Frys tårtan. När den är helt fryst kan man ta ut tårtan ur formen och förvara den i frysen inslagen i folie.


30 minuter före servering; ta fram tårtan på ett fat och ställ fram den.


Jag ska garnera tårtan med chokladflagor, chokladdetaljer som jag gör själv av smält blockchoklad och ev spitsad grädde. Vi får se...

 
 
Hannele på Hisingen

Hannele på Hisingen

30 december 2009 11:07

Bra pris på lakan/duk, jag har inte vågat gå till ikea :)
Ibland har jag tänkt att om vi inte hade så mycket porslin, skulle jag köpa ett het service på loppis för 300-400 kronor, det finns så otroligt mycket fint, som ingen vill ha eller inte har plats för. Personligt.
Smaskigt med hallon- och marängtårta, vi ska på knytkalas och jag ska göra eksotisk fruktsallad.

http://hannelesjul.blogspot.com

 
-Nena-

-Nena-

30 december 2009 12:43

Det kommer säkert att gå jättebra.

Har sparat receptet för det lät väldigt smaskigt.

http://nena.bloggagratis.se

 
Sussi

Sussi

30 december 2009 13:57

Det kommer nog gå jättebra på din dotters FF fest :-)

Vad god hallon och marängtårtan lät..

Ha en riktigt bra näst sista dag på året

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

 
Helga

Helga

30 december 2009 15:52

Hannele; Du ger mig så bra ideér - servis på loppis eller antikaffär kanske skulle vara nåt!!?? Exotiskt är alltid spännande...

Bromma känner jag inte till alls. Vet bara att det finns bättre inflygningsinstrument på Arlanda vid dimma t ex.

Nena; Hoppas det! Vi kommer att vara nära och en annan pappa (granne) ska gå hit under kvällen och kolla till det hela.

Sussi; Jag hoppas det - de är skötsamma... Vi ska hålla oss nära och körbara ifall...

http://www.helga1.bloggplatsen.se

 
UnderCover

UnderCover

30 december 2009 16:42

Hur smaskigt verkar inte det där då...

Tack snälla!
*kopierar och stjäler med det samma*

Hoppas uppätningskvällen blir lyckad

http://undercover.bloggagratis.se

 
britten sa..

britten sa..

30 december 2009 16:47

ja tänk att det tenderar att bli lite överaskningar när man åker till ikea....du den där efterätten MÅSTE jag prova den lät ljuvlig...gott slut till dig och ett underbart nytt

http://glitteroga.blogg.se

 
Hannele

Hannele

30 december 2009 22:49

(hahha, jag skrev eksotiskt på finska :)

http://hannelesparadis.blogspot.com

 
Kimmie

Kimmie

30 december 2009 23:32

Ibland fyndar man riktigt på IKEA men riktigt så billigt har jag nog aldrig kommit undan =)

http://kimmietid.blogspot.com

 
susjos

susjos

31 december 2009 01:14

Mums,så gott det lät!
Så du har oxå sett filmen nu,javisst är den superbra!!!
Gott Nytt År!!!

http://susjos.blogspot.com

 
Helga

Helga

31 december 2009 09:07

UnderCover; Ha en härligt nyårskväll du också :)

Britten; Gott nytt år till er uppe på gården...

Hannele; Vem bryr sig - jag förstod vad du menade... Jag tycker ofta jag skriver fel här när jag glömmer kontrolläsa texten.

Kimmie; Hahaha... det var nog rekord.

Susjos; Bästa var ettan och nästbäst trean. Gott Nytt år!

http://www.helga1.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helga - Söndag 14 jan 14:27

Det blir inga fler inlägg här på bloggen (iallafall inte inom överskådlig tid) men kolla gärna in min matblogg Hillas matprat här på bloggplatsen eller min Instagram Hillas foto. ...

Av Helga - 20 december 2022 18:33

Här kommer årets uppdatering från mig.   Förra vintern hade vi ju mycket covidrelaterade problem i Sverige fortfarande. Nyårsafton fick vi fira ensamma hemma och inte med våra trevliga vänner. Detta då jag hade flugit med en kollega som konstater...

Av Helga - 6 december 2021 16:08

Här kommer den årliga uppdateringen från mig.    Fortfarande jobbar jag inom flyget och efter en lugn tid, under första delen av pandemin, ökade flygtrafiken och arbetstiden fr o m juni månad. Det känns som att folk reser mycket nu igen, men i oc...

Av Helga - 26 december 2020 16:16


Det börjar bli tradition att jag uppdaterar bloggen en gång kring jul. I övrigt blir det ingenting skrivet här, men min andra blogg "Hillas matprat" lever i maklig takt... Vill du se mina foton kan du kika in på instragram och kontot "hillasfoto". ...

Av Helga - 21 december 2019 14:02


Så har snart ännu ett år passerat och jag tänkte att en uppdatering kunde vara på sin plats...   Året började med en fantastisk resa till Madeira med dottern. En vecka med vandringar och upptäcktsfärder och skönt sommarväder gjorde oss båda gott....

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Ovido - Quiz & Flashcards