Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under april 2010

Av Helga - 24 april 2010 17:00


Så bra att det kom fram att Jonas varit ute och rumlat runt med en annan kvinna innan giftermålet var ett faktum. Det är säkert jobbigare att skilja sig som prinsessa än att bryta en förlovning. Må nu media lämna de stackars ungdomarna i fred... Deras problem löses nog bäst privat och inte på förstasidor i kvällspressen. Undrar om otrohet är vanligare i överklassen? Vad tror du?



  


********************

I eftermiddags skjutsade jag ut herrar på gubbmiddag eller gubbar på herrmiddag det beror på hur man ser på saken. 


I framsätet satt min make 1,95 lång och kompis 1, 2,04 lång. Där bak satt jag inklämd mellan kompis 2, 1,93 lång och kompis 3 "bara" 1,80 lång. Jag är ingen liten kvinna, men där i bilen bland alla dessa f d basketspelare kände jag mig rätt så tanig och kort...


När gubbarna klev ur bilen och jag skulle köra hem igen sa jag.


- Sköt er nu...


Då svarade en av gubbarna...


- Varför ska vi frångå våra vanliga rutiner     

Av Helga - 24 april 2010 09:19


I natt har vi haft ännu en tonåring i huset - en kompis till sonen har sovit över och jag gillar det! Egentligen tänker jag ganska ofta att det kommer att bli enormt tomt i huset sen, senare när alla de här hormonstinna ungarna ska lämna oss och vårt hus... Nåväl, ännu har vi väl några år kvar att tampas med varandra.


Flygtrafiken börjar återgå till det normala läser jag på svt´s hemsida och det känns bra. Imorgon ska jag flyga en charter till sydeuropa och jag undrar om vi kommer att ha några passagerare alls med oss på hemresan? Ingen kom väl iväg förra söndagen iallafall, men det skulle vara om någon varit där i två veckor...


Idag ska dottern och hennes lag kratta igen, men bara en timme den här gången. När det är många som hjälps åt hinner man få bort en hel del löv.


Jag är ruggigt stolt över alla mina systrar - jag har tre. Just nu är jag lite extra stolt över en av mina storasystrar vars musiktexter, som är del i en mässa, snart ska spelas på P1.  Se här. Min syster ses till höger på bilden...


Den blomstertid nu kommer...

  

Av Helga - 23 april 2010 16:30


Idag har jag och sonen haft en skön dag tillsammans eftersom vi båda varit lediga.  Vi åkte till stan och ekiperade grabben rejält. En skjorta, ett par shorts, fyra t-shirts och ett par solglasögon slank ner i påsen. Sedan avrundade vi stadsbesöket med lunch/ fika på Café Årummet nere vid Fyrisån i Uppsala.


Focaccia och lasagne...

  Café Årummet...  


Jag fick ett mail från en av mina läsare för ett tag sedan och hon undrade om jag hade tips om kurser för flygrädda. Jag kom då att tänka på en f d purser som även utbildat sig till psykolog. Hon heter Mall Yams och håller numera kurser kring flygrädsla/ flygtrygghet. Titta in på hemsidan för Aviasafe. Där får du även små tips som kanske räcker för dig om du bara känner lite oro kring flygningen.


  

Av Helga - 23 april 2010 07:47


Så fick jag då äntligen komma iväg och flyga igen igår, men många kollegor satt fortfarande fast på bl a Arlanda eftersom det var en hel del problem med inrikestrafiken även igår... Nu har nya beslut tagits av Transportstyrelsen så att vi även i Sverige har infört tre zoner för flygning i områden med vulkanaska. Detta kommer att göra att fler flygningar kan genomföras från och med nu. Läs mer här.


Det var iallafall jätteroligt att få pröva sina vingar igen efter ett veckolångt flygstopp. Jag flög först till Tyskland och sedan till Ryssland och lyckades producera ca 11 flygtimmar. Allt var lite upp och ner eftersom trafiken stått stilla så länge. Bland annat hade vi inga tidningar att erbjuda våra passagerare och cateringen som normalt består av en riktig måltid för våra affärsresenärer bestod nu av en smörgås och kaffe. Många passagerare var ändå överlyckliga över att äntligen vara på hemväg... Mat och tidning var oväsentligt!


Här listar jag några olika människor jag stötte på igår:


* En man som varit strandad i Tyskland under hela stoppet. Han skulle vidare till Finland, men Helsingfors och Tammerfors höll stängt igår eftermiddag.


* En familj med en 3-årig dotter hade varit i USA och inte kunnat resa hem på 5 dagar. Deras amerikanska flygbolag hade inte stått för några extrakostnader som familjen haft.


* Ett par hade haft turen att ha rest ut innan vulkanutbrottet för att hämta hem ett adoptivbarn. De reste hem igår som planerat. Det måste vara ödet som gjorde att just den här familjen slapp allt strul...


****************************


Jag sådde bl a basilika för ett tag sedan. Nu har det grott så bra så jag har planterat om plantorna i större krukor...

  

Av Helga - 22 april 2010 17:32

Även idag har det varit en hel del flygstrul bl a i delar av Norge och Sverige. Båda mina utrikesflighter gick dock i stort sett på tid och det tänker jag skriva mer om imorgon. Nu är jag så himla trött efter att ha jobbat snart 11 timmar...


Sticker hem från Arlanda nu och gläder mig åt denna nyhet. Här kan du också  läsa om detta...DN.se


  

Av Helga - 21 april 2010 18:45


Nu ser det riktigt hoppfullt ut... Imorgon bitti är jag troligen ute och flyger igen... Här har du senaste nytt på askmolnfronten.


  

Av Helga - 21 april 2010 13:00


Efter ännu en lång väntedag vill jag lätta upp både mitt och alla andras sinnen med lite humor;


Det tar 7 sek för maten att passera från munnen till magen.

En människas hårstrå kan hålla för 3 kg.

Längden av penis är tummens längd gånger tre.

Lårbenet är hårt som betong.

Kvinnans hjärta slår snabbare än mannens.

Kvinnor blinkar två gånger mer än män.

Vi använder 300 muskler bara för att hålla balansen när vi står.

Kvinnan har läst hela den här texten.

Mannen tittar fortfarande på sin tumme...


  


Ps. Glöm inte kolla in de nya köksstolarna i förra inlägget. Ds.

Av Helga - 21 april 2010 08:49

Igår blev den sista köksstolen monterad och klar och står nu i köket tillsammans med Ingolf 1.


Så här ser det ut;

     


Idag är en arbetsdag, men eftersom det förbenade askmolnet bestämt sig för att gäcka oss lite till så går det inga flygplan till/ från Arlanda under förmiddagen idag. Troligen håller Arlanda flygplats stängt till åtminstone klockan 14.00 Läs mer om läget här och här på svt`s hemsida. Jag har jour hemma och i eftermiddag har jag en flight - vi får se om det blir så... Jag rekommenderar Swedavias hemsida där man kan se svenska flygplatsers avgångar och ankomster idag.


Jag säger som en chef för ett av städföretagen ute på Arlanda som jag hörde på radion imorse;

- "Jag lyssnar på alla nyhetssändningar just nu och läser hemsidor om läget".


Man blir lite lätt fixerad, men branschen blöder och vi oroar oss alla för läget...


Flygstoppet drabbar även andra näringar över hela världen . Läs här på DN´s hemsida.





Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Ovido - Quiz & Flashcards