Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under april 2010

Av Helga - 9 april 2010 14:28



Maken och jag tog oss en promenad vid lunchtid. Då fick vi se årets första blåsippor i en backe inte så långt från vårt hus. Nu ska jag snart iväg och flyga en sväng igen men vi hinner ta en fika först - jag, maken, dottern och en kompis till henne. Sonen har åkt till Hälsingland med sin vän. Sonen älskar Hälsingland och det gör nog jag också - det är så vackert! Vi har en släktgård däruppe som är riktigt genuin och läcker.


Vid släktgården...

      


Blåsippor...

 

 Fina videkissar också...  

  

I natt sover jag i södra Sverige, men bara en "kortis". Jag slutar tidigt imorgon förmiddag och sedan blir det några lediga dagar... Skönt!

Flyg · Natur
Av Helga - 9 april 2010 08:30



Maken tog med sig sin mamma och åkte ut och tittade till vår lilla stuga igår... Jag var inte ledig så det fick bli utan mig. För dig som inte hängt med så länge här i bloggen kan jag berätta att vi har ett litet hus på Rådmansö utanför Norrtälje och där är vi gärna på vår, sommar och höst.


Det var forfarande rejält med snö på vår tomt och hela viken var fortfarande fullt istäckt. Allt i huset såg iallafall normalt ut och det är alltid så skönt när man kan koppla bort de där små orostankarna om trasiga rör och annat man burit på under vintern.


En anledning till att jag kan vara orolig ibland är att vi för cirka 10 år sedan fick en rejäl vattenskada efter vintern. En packning hade gått sönder så att det stått och droppat vatten från kökskranen hela vintern. När det blev kallt bildades is i vasken och det var is i hela köket en sportlovsdag när vi kom ut. Det var inte kul!!!


      

De här bilderna tog jag på landet 2008 i mars månad...

Av Helga - 8 april 2010 11:58


En kollega berättade att han gjort bort sig för ett tag sedan på en flygning. Han är i 55-årsåldern och lite grå nuförtiden. Han hade fått en beställning av en passagerare som han sedan råkade glömma bort. Resenären blev ganska sur så när han senare kom med drycken sa kollegan;


- Jag blev inte anställd här för att jag är smart utan för att jag är vacker    

 

Passageraren tog det på rätt sätt och fick sig ett gott skratt...

  



Flyg · Humor
Av Helga - 7 april 2010 15:30


Nu har jag hamnat i norra Sverige och sitter på mitt hotellrum. Det märks att det är lov eftersom vi har många ensamåkande barn som far kors och tvärs i landet i dagarna.


Idag hade vi en flygning från Luleå till Arlanda och på den flighten hade vi så mycket som 12 bebisar, dvs barn under 2 år. Till dessa småbarn delar vi ut en mindre flytväst och ett extra säkerhetsbälte som fästes i förälderns säkerhetsbälte då barnet sitter i knä på den vuxna vid start och landning.Vi har alltid 8 västar och extrabälten lastade normalt men fick idag beställa på ännu mer för att klara "anstormningen".


Det blir att vi träffar mycket folk i det här jobbet och jag räknade ut att jag träffat cirka 450 passagerare idag...


Igår åkte ju dottern och jag in till stan en stund. Det blev bara köpt ett par vårsneakers till mig. Dottern kikade runt lite men hittade inget särskilt den här gången. Vi tog en fika på Wayneś och dottern beställde den här jordgubbsmusten...

  Den var jättegod...


Vi fick besök av två små påskkärringar på skärtorsdagen. Vi fick det här fina kortet av dem;

 

Av Helga - 6 april 2010 14:26


Färdigflugen för idag...

Solat och lunchat på altanen...

Dottern mår bättre...

Tar bussen till stan tillsammans...

Kikar runt lite...


En del i familjen har påsklov...


men inte jag...


Av Helga - 5 april 2010 22:00


Det blev en väldigt lugn dag idag och eftersom dottern blev sjuk ställdes släktlunchen in (se förra inlägget). När vi väl accepterat faktum tog vi det bara lugnt och softade. Dottern mår bättre nu men har inte kunnat äta mycket mer än ett smörgåsrån och lite filmjölk.


Vi såg lite på TV/ film och maken övningskörde med sonen bland annat. Nu laddar jag för att börja jobba igen imorgon bitti. En ganska kort arbetsdag blir det men det är bara början på en hel arbetsvecka med många flygningar.


Se så... nylonstrumpa och uniform på...


Av Helga - 5 april 2010 11:29


Vi skulle ha hela tjocka släkten här på lunch idag klockan ett. Jag hade dukat för 17 personer och lagat  maten och så händer det som inte får hända. Dottern vaknar och mår dåligt och kräks... Vi har fått ställa in alltihop och så får vi träffas en annan gång. Magsjuka är ju smittsamt och ingen vill riskera att bli sjuk...

.   


Som du säkert förstår är jag ganska besviken just nu och du ska veta att vi har en herrans massa mat här hemma ... 


***************************


Glöm nu allt om det där så att du klarar av att läsa vidare!



Jag lagade en indiskinspirerad kycklingrätt idag som jag faktiskt inte har ett recept på utan brukar laga på känsla. Så här gör jag till 4 personer;


Helgas  kycklinggryta

Strimla kycklingfileér (800g)

hacka lök grovt (2 stora)

Stek i gryta och krydda med salt och svartpeppar

Häll på en burk kokosmjölk och lägg i en hönsbuljongtärning

När det kokat en stund (ca 10 minuter)  krydda med curry, sambal oelek, röd currypasta, ingefära, spiskummin, paprikakrydda efter tycke och smak och tillsätt 2 msk jordnötssmör. Låt puttra ca 10 minuter till.


När allt kokat ihop kan du skiva champinjoner och paprika och ha i på slutet. Lite cashewnötter kan också vara gott att ha till...


  

 

Massor med tvätt i vårt torkskåp

eftersom båda våra barn idrottar mycket...




Av Helga - 4 april 2010 09:47


Nu har vi suttit på träbänkar och läktare, hejat och ropat, klappt och visslat och pratat med massor av folk vi känner i två dagar på en stor ungdomsturnering i Södertälje som heter Scania cup. Kul, kul!


Vi tog in på Scandic hotell vid Kungens kurva över natten (alla hotell i Södertälje var fullbokade)  för att slippa köra fram och tillbaka mellan långfredagen och påskaftonen. Det blev väl inte så mycket påskfirande precis, men vi är nöjda. Den ena dagen åt vi god grekisk mat på en kolgrillsrestaurang nära idrottshallarna och den andra dagen blev det thaimat på en innergård med fin uteplats i solen.


Nu är vi hemma igen och väntar hem de unga idag. Jag ska fylla deras och våra påskägg med lite gott och gömma dem förstås. Sedan väntar vi hem släkten till påsklunch imorgon på annandagen. Det ska bli mysigt!


Hoppas du har en fin påskhelg också!


Lite påskkänsla är det ändå hemma hos oss...

  

 

  

 


  


Äntligen har vi sett vintergäck i Uppsala...

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards