Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under maj 2010

Av Helga - 11 maj 2010 22:13


...En liten paus...

Av Helga - 11 maj 2010 05:30


Idag har jag tidig start igen och ska flyga hela långa dagen... men sover gör jag hemma ikväll...


Jag har fått ut en kompdag på torsdag så vi kan åka ut till landet allihopa. Det är iallafall förhoppningen, men med två tonåringar i familjen kan vad som helst komma att ändra våra planer.


På tal om tonåringar så hittade jag den perfekt ordlistan för oss vuxna. Här kan du kolla om du inte förstår vad din tonåring säger...




  

Av Helga - 10 maj 2010 10:25


Hur jag än gör vill inte texten se ut som jag vill så du får hålla tillgodo med den här konstiga textmixen idag...

 

Nu är jag hemma igen från en kort flygsväng med övernattning på flygplatshotellet i Göteborg. Jag har flugit med en steward som är så himla rolig. Han håller på en del med stand-up comedy på sin fritid och det märktes verkligen när han annonserade... Både jag och passagerarna skrattade när det var dags för säkerhetsdemonstationen i mittgången. Jag skriver inte ner exakt vad han sa eftersom han skämt då liksom blir förbrukade... Han fick iallafall  rungande applåder både efter demon och efter landning. Underbart! Killen heter Patrik och kan hyras in till fester o dyl. Kika här.

 

Jag hade också med en familj som jag hade med ombord för bara några veckor sedan. Vi kände igen varandra direkt och sånt är alltid kul!!!

 

Dottern som varit på flera regionsuttagningar under säsongen kom med i regionslaget - så nu är jag en stolt mamma igen!

 

Askan fortsätter att vålla problem i Europa. Just nu är jag väldigt glad att vi i Norden har klarat oss den här gången...

 

Rabarbern är på G. Snart kan man göra rabarbermarmelad och rabarberpaj... Mums...

  

Flyg · Humor · Sport
Av Helga - 9 maj 2010 12:04


Det är dags att packa för en kort övernattning igen...


Jag har hunnit titta på dotterns regionsuttagning nu på förmiddagen och hemma igen från flygeriet är jag redan imorgon bitti. Imorgon är sista dagen för att ändra sitt gymnasieval och dottern och jag ska ta oss en sista funderare på om valet hon gjort är det bästa och sen trycker hon på bekräfta-knappen.


Det är alltid svårt att välja, särskilt när man är tonåring och inte riktigt vet vad som väntar i framtiden. Jag försöker lugna mina tonåringar med att nästan alla byter bana en eller flera gånger i livet. Själv jobbar jag ju t ex som flygvärdinna trots att jag utbildade mig till förskollärare och maken jobbar som speciallärare, men är utbildad till idrottslärare.


Det blir nog bra till slut bara man är en fin och bra människa  med ett gott hjärta...

  



Av Helga - 8 maj 2010 18:17


Egentligen glimmar en guldmedalj allra finast och en sån har dottern nu runt sin hals ...


Samtidigt led jag med det andra laget. De var så besvikna och flera stycken grät till och med. Idrotten kan vara tuff... men säkert vinner de en annan gång. Det vet jag att de kan. De har bl a slagit dotterns lag flera gånger förut.


Nu har vi en lugn lördagskväll här hemma. Sonen och hans kompis ska cykla iväg och köpa sig varsin pizza. Maken och jag ska ta något lätt lite senare. Dottern har ingen lugn helg överhuvudtaget. Före och efter finalmatchen idag och imorgon är hon på regionsuttagningar. Hon kommer att stappla fram imorgon när hon får åka hem igen.

Av Helga - 8 maj 2010 08:27


Vi hade en stol som var blockerad på ett flygplan häromdagen. Stolen skulle lagas och fick inte användas. En herre kom ombord och hade ändå fått den där avstängda platsen när han checkade in. Medan vi försökte fixa en ny stol åt honom stod han i främre galley och boardingen fortgick...  Vi reste från en mindre stad i Sverige och många som kom ombord kände igen mannen och hade väldigt skoj åt att han stod där och hälsade på alla som kom. Vi sa att han Prao:ade hos oss... 

  


Idag är vi skjutsansvariga när dotterns lag ska spela finalmatch i Stockholm. Så det blir träbänkar, hejarramsor och spänning för oss idag. Vinst eller förlust blir vinst i vilket fall... Silver glänser ju också så fint ;)



    

Flyg · Humor · Sport
Av Helga - 7 maj 2010 07:54


Jag gick som i en dimma hela dagen igår... Det blir lätt så efter konstiga skifttider och för korta nätter. Tydligen snarkade jag  i natt också eftersom maken buffade på mig ganska hårt på morgonkvisten. Nåväl... nu är jag utsövd!


Igår åkte jag och båda ungdomarna och en kompis till dottern till en stor nyöppnad matvarubutik (City gross) som ligger ganska nära där vi bor. I vanliga fall får jag ju inte med mig familjen så lätt på matshopping, men nu skulle det handlas 200 grams chokladkakor för 10:-. Varje hushåll fick köpa två... men så klart passerarade vi olika kassor och kom glada ut med två kakor var. Att jag förutom chokladkakorna hade handlat tre stora kassar mat var ju inte helt oväntat med två tonåringar i huset.


  


Ikväll plockar vi fram grillen för andra gången den här säsongen... På tal om grill och aska... Nyheten om ny aska känns inte välkommen alls... Hoppas vulkanen bara harklade sig lite nu.


Maken är nöjd med att få behålla sina sommarlov, men skulle gärna sett en bättre löneutveckling för lärarna. Jag tycker lärarna är fantastiska och de är värda hög lön!


Tillägg 14.00; Högre lön borde jag också be om för mitt hemarbete idag...

  

Städa, städa varje fredag...

Av Helga - 6 maj 2010 09:21


Jag läser i Aftonbladet om ett äldre par som blivit nekade att sitta vid nödutgången på en flygning trots att de betalat extra för att sitta just där.


På mitt flygbolag tar vi inget extra för dessa platser, men det är väldigt populärt att sitta just vid nödutgångarna eftersom det är extra benutrymme där. På mitt flygbolag checkar många kunder in själva med SMS eller via internet så ingen personal träffar passageraren innan boarding. Då kan det komma småbarnsfamiljer eller folk med kryckor som valt dessa platser och det är inte okej. Vid nödutgången vill vi ha starka friska passagerare och det är det bästa och säkraste för oss alla ombord. Jag hade faktiskt en äldre man som fick en stroke ombord en gång och han satt på platsen närmast nödutgången - ingen hit direkt!


******************

Jag hade jour på flygplatsen igår eftermiddag och fick flygningar nästan direkt. På första flygningens retur hade vi med tre familjer som varit och adopterat barn. Barnen var ganska stora och verkligt fina. En av grabbarna blev väldigt förtjust när jag kom och delade ut leksaker. Han grabbade tag i gosedjuret jag hade med mig i en väldig fart. Han var nog van att få slåss om grejerna på barnhemmet...


Sedan sov jag i södra Sverige i natt. Det var en ruggigt kort vila... jag sov bara fyra timmar. Jag hann t o m träffa båda ungdomarna här hemma innan de gick iväg till skolan. Dottern lät som en kraxande kråka - hennes förkylning har satt sig på halsen. Jag tyckte hon skulle stanna hemma idag, men det är nationella prov så hon ville absolut gå. Kanske kommer hon hem efter provet? 


När vi landade på Arlanda imorse tittade kabinchefen ut genom entrédörrens fönsterruta medan planet dockade vid gatebryggan och sa;


- Undrar var vi är? (Hon menade vilken gate)


Passageraren som stod närmast sa;


- På Arlanda hoppas jag...   


  

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards