Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Direktlänk till inlägg 26 oktober 2010

Upplevelserika Uppsala...

Av Helga - 26 oktober 2010 07:30



Jag är ledig igen efter en ganska hektisk arbetsperiod och det ska jag njuta av. Visst finns det en del måsten även när man har fridagar, men man kan göra "måstena" lite när det passar. Idag tänkte jag ge dig ett litet restips så här inför höstlovet...


Det kan ju vara roligt att turista i Sverige och varför inte åka till min hemstad Uppsala. Jag har en gång i tiden jobbat extra som Uppsalaguide vilken kanske märks i detta inlägg;



Universitetsstaden Uppsala har mycket att erbjuda en resenär. Ta in på ett centralt Uppsala hotell och inled besöket med en promenad i stadskärnan. Uppsala känns som en charmig småstad, trots att det är Sveriges fjärde största stad. Fyrisån, domkyrkan, universitetet och slottet ligger alla på gångavstånd.


Domkyrkan är Nordens största kyrka och har anor från 1200-talet. På 1800-talet restaurerades den och fick sitt nuvarande utseende med prägel av fransk gotik. I domkyrkan ligger bl a Gustav Vasa och Carl von Linné begravda. Domkyrkans museum har en samling unika medeltida textilier och silver-, guld- och emaljarbeten från 1100-talet till 1700-talet.


Uppsala universitet grundades redan 1477 och är Nordens äldsta. I området kring domkyrkan ligger flera universitetsbyggnader, bl a Gustavianum från 1600-talet med Rudbecks anatomiska teater (Theatrum anatonicum). Den anatomiska teatern är inhyst i en stor, uppstickande kupol som gav bra ljusförhållanden åt dissektionerna man utförde där. Universitetsbiblioteket Carolina Rediviva är en imposant byggnad på krönet av Carolinabacken. I samlingarna finns Silverbibeln, en evangeliebok från 500-talet, och flera andra värdefulla handskrifter. Fortsätter man genom Engelska parken bakom Carolina Rediviva kommer man till de moderna universitetsbyggnaderna för humaniora.


Att Uppsala är en studentstad märks också på de olika nationshusen. Västgöta nations nationshus från 1604 är det äldsta. Det ligger precis vid Fyrisån och är ett av få hus som inte förstördes i stadsbranden 1702. Norrlands nation som är den största nationen har det största nationshuset, en vacker byggnad på Västra Ågatan. Under året hörs och syns studenterna som mest på Valborg, då det anordnas forsränning, mösspåtagning med följande rusning nedför Carolinabacken och andra festligheter.


Slottet ligger på en höjd och syns långväga ifrån. Det anlades av Gustav Vasa 1549, men har eldhärjats och byggts om flera gånger. Det rymmer tre museer: Uppsala konstmuseum, Fredsmuseet och Vasaborgen. Fredsmuseet är tillägnat Dag Hammarskjöld, som var från Uppsala. Den botaniska trädgården nedanför slottet är härlig att strosa runt i. Här finns en barockträdgård och ett tvåhundraårigt orangeri. Den som är intresserad av växter kan också besöka Linnéträdgården i centrala Uppsala och Linnés Hammarby utanför staden. Linnéträdgården är uppbyggd efter hur Linnés botaniska trädgård såg ut i mitten av 1700-talet. I trädgården ligger Linnémuseet, inrymt i Carl von Linnés tidigare bostadshus. 1700-talsgården Linnés Hammarby var Carl von Linnés sommarbostad och ligger ca en mil från staden. Inredningen är bevarad från Linnés tid, och kring huset finns en lummig park med växter odlade av Linné. Här kan du passa på att äta lunch eller fika.


Den konstintresserade kan besöka Bror Hjorts hus, konstnärens tidigare ateljé vid Botaniska trädgården som rymmer många av hans målningar. Redan när man kliver av tåget i Uppsala möter man faktiskt ett verk av Bror Hjorth - utanför stationshuset står Näckens polska, en fontän med ett dansande par i mtten.


Det finns mycket att se i Uppsala, och året om anordnas spännande konserter, teaterföreställningar och festivaler. Uppsala reggaefestival i augusti lockar till exempel besökare från hela landet. De många studenterna gör staden levande även under vinterhalvåret. Ta in på ett hotell i Uppsala och upplev allt vad staden har att erbjuda!


Over and out från Uppsalaguiden ;)

 
 
Sussi

Sussi

26 oktober 2010 07:48

Uppsala är faktskt en riktigt fin stad. Tyvärr blir man lite hemmablind då man bor här.

Ha en bra tisdag

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

Helga

26 oktober 2010 12:29

Jag vet! Samma här...

 
Hannele på Hisingen

Hannele på Hisingen

26 oktober 2010 08:02

turista hemma är toppne

http://hannelesparadis.blogspot.com

Helga

26 oktober 2010 12:33

Jag håller med dig :)

 
Eva

Eva

26 oktober 2010 08:26

Uppsala blir lite för långt bort för vår del just nu. Till våren åker vi över till Köpenham och "turistar" oss lite. Det var länge sedan jag var i Köpenhamn (fast jag bor över sundet). Vi är i Danmark flera gånger varje år, men inte i huvudstaden.

Ha en bra dag!

http://www.enangelsdagbok.blogspot.com

Helga

26 oktober 2010 12:26

Köpenhamn är ju också en underbar stad och bra mycket större än Uppsala som har ca 250.000 invånare.

 
Eva

Eva

26 oktober 2010 08:45

Hej igen!
Glömde skriva att "med ditt inlägg" så känns det som att jag har varit i Uppsala - fantastiskt intressant!

:-)

http://www.enangelsdagbok.blogspot.com

Helga

26 oktober 2010 12:25

Kul, tack!

 
wiper

wiper

26 oktober 2010 10:20

Jättefina bilder frå Uppsala, det är så vackert där. Skönt att få vila för du har jobbat mycket. Dina bilder är rena mindfulness ;) Jag var inne i domkyrkan på 80-talet nån gång och den är verkligen stor och magnifik. Jag gillar konst så Bror Hjorts atelje skall få sig ett besök nästa gång jag åker till min son. Tack för det intressanta reportaget som ger en inblick i stadens kultur mm. Det var verkligen en intressant guidning. Tack!

Ha en fin och avslappnande dag
kram

http://wiper.bloggplatsen.se

Helga

26 oktober 2010 12:25

Tack, kul att du gillade touren ;)

 
Sofia

Sofia

26 oktober 2010 11:31

Ser väldigt fint ut där... har varit varit i Uppsala :(

http://dixxonsblogg.bloggplatsen.se

Helga

26 oktober 2010 12:24

Kul att se dig igen... Kaske kommer du förbi ngn gång. Annars har du ju fått en snabbrunda nu i bloggvärlden.

 
Peter

Peter

26 oktober 2010 11:51

Hehehe man tackar för kommentaren =)

Jo, den där med nyckelkortet har jag varit nära att göra också... Numera tar jag alltid två nyckelkort även när jag reser själv så jag slipper ta ur det när jag ska gå ut... är så irriterande om datorn är inkopplad och ställer sig i standby för att vägguttaget går på det också =P

http://pekkapukk.bloggplatsen.se

Helga

26 oktober 2010 12:23

Bra tips att be om två nyckelkort så inte allt släcks när man går ut...

 
susjos

susjos

26 oktober 2010 11:55

Tack för fina foton och info om Uppsala-som ju är en fantastisk stad! Gillar Uppsala mycket! Min man har säkt där,och de har guidat oss runt lite,men det finns mycket kvar att se :)

http://susjos.blogspot.com

Helga

26 oktober 2010 12:23

Jo jag vet att ni är i Uppsala ibalnd. Kul att du gillar min hemstad.

 
Åsa

Åsa

26 oktober 2010 12:16

Jag har en faster i Uppsala men har nog inte varit där på 15-20 år. Vi brukar ses hos andra fastern i Enköping, barndomshemmet. Kanske dags att åka dit igen.

http://wessand.blogg.se

Helga

26 oktober 2010 12:22

Kanske kan passa någon gång när du är i Enköping. Det är ju bara ca 40 minuter mellan städerna.

 
Filifjonkan

Filifjonkan

26 oktober 2010 13:14

Hej Helga jamen tack nu har jag sett Uppsala och fått veta allt jag behöver och lite mer ändå skrattar så någon tripp dit behövs inte skrattar,,, kraxar och går och lägger mig igen,,

http://filifjonkan-se.bloggplatsen.se

Helga

26 oktober 2010 19:36

Oj då var det så mycket så du inte ens behöver åka hit... skrattar :)

 
Sofia

Sofia

26 oktober 2010 13:25

Jo jag fick syn på din blogg uppe i ramp ljuset och insåg att det va längesen ja besökte dig, ska göra det oftare :)

http://dixxonsblogg.bloggplatsen.se

Helga

26 oktober 2010 19:36

Kul kul :)

 
Eva

Eva

26 oktober 2010 17:01

Hej igen...
Tack för att jag får vara med på din länklista!! Himla kul - jag lägger till dig också för jag tycker väldigt mycket om att komma hit.

Skulle du vilja ändra till Angels dagbok... Inte ängels - för jag är ingen ängel (i så fall utan vingar) utan jag heter Angel i efternamn *fniss*.

Ha det så bra!
Kram Eva

http://www.enangelsdagbok.blogspot.com

Helga

26 oktober 2010 19:35

Oj förlåt... du var så änglalik :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helga - Söndag 14 jan 14:27

Det blir inga fler inlägg här på bloggen (iallafall inte inom överskådlig tid) men kolla gärna in min matblogg Hillas matprat här på bloggplatsen eller min Instagram Hillas foto. ...

Av Helga - 20 december 2022 18:33

Här kommer årets uppdatering från mig.   Förra vintern hade vi ju mycket covidrelaterade problem i Sverige fortfarande. Nyårsafton fick vi fira ensamma hemma och inte med våra trevliga vänner. Detta då jag hade flugit med en kollega som konstater...

Av Helga - 6 december 2021 16:08

Här kommer den årliga uppdateringen från mig.    Fortfarande jobbar jag inom flyget och efter en lugn tid, under första delen av pandemin, ökade flygtrafiken och arbetstiden fr o m juni månad. Det känns som att folk reser mycket nu igen, men i oc...

Av Helga - 26 december 2020 16:16


Det börjar bli tradition att jag uppdaterar bloggen en gång kring jul. I övrigt blir det ingenting skrivet här, men min andra blogg "Hillas matprat" lever i maklig takt... Vill du se mina foton kan du kika in på instragram och kontot "hillasfoto". ...

Av Helga - 21 december 2019 14:02


Så har snart ännu ett år passerat och jag tänkte att en uppdatering kunde vara på sin plats...   Året började med en fantastisk resa till Madeira med dottern. En vecka med vandringar och upptäcktsfärder och skönt sommarväder gjorde oss båda gott....

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards