Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under mars 2011

Av Helga - 23 mars 2011 17:45


Nu letar vi alla vårtecken...


Lokaltidningen ber oss skicka in bilder på de första snödropparna, krokusen eller andra vårtecken som vi sett...


Jag har också bidragit med ett rejält vårtecken här på hotellrummet. Benen, som under vintern, varit lite föör lurviga är nu insmorda, lena och olurviga...


Undrar om lokaltidningen vill ha ett kort på det?

Av Helga - 23 mars 2011 09:45


Ibland kan en jour innebära mycket, mycket jobb. Ibland blir det inget flygande alls som igår då jag kunde sitta ute i solen hemma och läsa en god bok. För övrigt en bok som Nena rekommenderat, Hundraårigen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson.


Till eftermiddagsfikat rullade jag egna chokladbollar med havregryn och krossade linfrön i. Mmmm...


Idag är det full fart igen. Jag checkar in tidigt och ska sova i en hotellsäng till kvällen...


 

Av Helga - 22 mars 2011 07:45


Idag skulle jag egentligen ha gått på en kurs på jobbet, men pga situationen i Japan har "sittastilla-dagen" ställts in. Många av våra besättningar måste användas till evakueringsflyg från Tokyo till Skandinavien istället...


Jag har helt enkelt fått en jourdag idag och vad det kommer att innebära står skrivet i stjärnorna...


Igår hade jag en lång paus mellan två flygningar och passade på att besöka uniformsavdelningen. Den ligger ganska långt från vårt trafikkontor och har bara öppet vissa dagar så det blir inte av att gå dit så ofta. Nu fick jag iallafall beställt ett par nya byxor, två sommarklänningar, en kavaj, en vinterkappa och två nya blusar. Uniformen är kostnadsfri för oss anställda men skor, nylonstrumpor och stövlar betalar vi för själva. Jag har hört att det tagit lång tid med beställningarna den senaste tiden - hoppas det blivit ändring på det nu för jag ser nästan ut som en fågelskrämma med blankslitna och småtrasiga uniformspersedlar.


Av Helga - 21 mars 2011 05:15


Åter till vardagen och fyra flygdagar ska avverkas den här veckan...


Idag börjar jag strax efter sju och avslutar dagen framåt 17-tiden. Det blir ju nästan som att jobba på kontor.


Det är bara det att mitt kontor är mobilt   



Lite gammalt glas som jag fått från farmor och farfars hem och från svärmor...

 

Av Helga - 20 mars 2011 15:37


Det blev ett rafflande slut på helgens turnering.


Den sista matchen måste våra tjejer vinna för att gå vidare i SM-spelet. De kämpade och slet, kastade sig och sköt och så till slut stod de som vinnare i matchen och gick därmed vidare som ett av fyra lag som ska spela vidare om SM-bucklan i april.


Jag är trött, hes, glad och stolt!!!


  

Av Helga - 19 mars 2011 13:00


Idag och imorgon är jag "bänknötare" i en idrottshall utanför Stockholm. Dottern spelar i en turnering och självklart vill jag se  hur det går för tjejerna...


************


Nyligen hade vi med en barnfamilj ombord. De var på väg till Arlanda för att sedan resa vidare till Thailand. Barnen var väl mellan 4 och 7 år och var så förväntansfulla inför att flyga och inför att resa överhuvudtaget.


Jag frågade lite vad de skulle göra i Thailand. Dom skulle bada och äta glass varje dag, sa dom.


Jag frågade om jag fick följa med...


Killen, den yngsta, svarade högt och glatt...


- NÄÄ!


Både jag och alla passagerare inom hörhåll skrattade gott...


Flyg · Humor · Resor
Av Helga - 18 mars 2011 08:00

Igår kväll flög jag en Köpenhamnsflight tur och retur och jisses vad det ösregnade/ haglade där... Nu är det vädret på väg norrut so beware...


Svärmor, som opererat sin höftled, har varit hemma i några dagar nu. Idag ska jag hälsa på henne och se så att hon har det bra och prata bort en stund...


*********************


Jag har aldrig gillat kärnkraften pga att riskerna...


Osannolikt att något ska hända säger experterna...men nu har det osannolika hänt flera gånger.


Tage Danielssons Harrisburg-sketch känns mer aktuell än någon gång förut... Tack Tage för dina klockrena ord!


Av Helga - 17 mars 2011 08:15



Idag börjar jag jobba först på eftermiddagen och ska bara ta det lugnt tills dess. Nja, förresten kanske måste jag ta fram dammsugaren!!? En fika med grannfrun hinner jag nog också med.


Nyligen kom en kollega tillbaka från barnledigt. Hon fick en racerstart...


Den långa, lugna Europaflygningen hon skulle ha startat upp med (man går utöver ordinarie besättning första flygningen) blev inställd. Hon fick ta sig ut på egen hand till vår korta, stressiga inrikesflight (vi övriga var redan ombord). Flygningen var fullsatt och rätt så hektisk! Ingen idealisk nystart direkt... På det sättet välkomnades hon tillbaka till verkligheten i flygbranschen!


Jag såg den nya TV-serien "Resebyrån" på Svt 2 igår och jag är ju tokig i just det ämnet. Programmet var bra men kändes som konsumentupplysning mer än inspiration...


Helene Benno och Olle Palmlöf är programledare. Lustigt att just Helene Benno reste med på en av mina flighter nyligen... Då kan jag ana vilket land som snart kommer att vara med i programmet.


Läser att många svenskar vill se Astrid Lindgren på den nya 200-kronorssedeln. Jag håller med till 200%...


Nu får gärna snödropparna titta upp i vår rabatt snart. Sonen har redan sett snödroppar vid sin skola...

  

Flyg · Nyheter · Resor · TV

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards