Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under augusti 2011

Av Helga - 23 augusti 2011 13:15


Äntligen hemma igen efter tre dagar på väg hit eller dit!


Jag tar av mig uniformen, packar ur väskorna, slänger in en tvättmaskin och kör igång den, brygger kaffe, brer en smörgås med getost, läser två morgontidningar som jag missat när jag varit ute på vift, kollar mailen och nu är jag på banan igen.


Jag håller på att planera inför min 50-årsdag senare i höst. En lokal är bokad, inbjudningarna har gjorts klara och ska snart skickas ut, en person jag känner är bokad för underhållningen till kaffet. Nu ska jag bara ta tag i tankarna kring maten. Vad ska vi äta - ska vi ha catering etc...


Igår träffade jag en systerdotter i Göteborg. Det är så kul när man kan förena jobbresorna med något litet privat ärende och ett så sött privat ärende sen ;)


 


... Och dottern kom hem igår så hon är också äntligen hemma, om än i skolan just nu.

Av Helga - 21 augusti 2011 20:00


Jag är ute och far igen och hade en nästintill perfekt checkin-tid vid niosnåret idag. Himlans skönt med sovmorgon mitt i arbetsperioden!


Jag kommer att missa dotterns hemkomst imorgon (efter snart 20 dagar i Italien) eftersom jag är ute och flyger då också. Jag ska på övernattning ännu en natt. Istället har jag turen att få träffa ett syskonbarn som bor på orten dit jag ska. Det ska bli mysigt! Sen på tisdag ska jag få krama om min minsting igen.


Idag har det varit mycket folk ute på resande fot - av den ekonomiska krisen märks inte mycket än. Jag hoppas det fortsätter så...


Har du sett SVT-programmet "En andra chans" ? Om inte gör det!



Flyg · Resor · TV
Av Helga - 20 augusti 2011 16:15


Mamma Mia vad fint väder det var på Skiathos idag. Synd att jag måste vända tillbaka till regnet nästan direkt...


 

Flyg · Natur
Av Helga - 19 augusti 2011 08:29


Idag börjar sonen skolan och nu är det bara en transportsträcka till våren då han äntligen får ta studenten. I hans utbildning ingår mycket praktik och den börjar redan imorgon på samma ställe som där han har sommarjobbat.


Dottern skulle också ha börjat skolan idag men hon är fortfarande på Sardinien och spelar basket. Det går bra för laget - mycket bättre än väntat! På måndag kommer hon hem - jag längtar!


Sonen och tre kompisar ska åka till vår sommarstuga i helgen. Det blir säkert kul! Hoppas de får lite fint väder så de kan bada eller sticka ut med båten ett tag...


Idag kommer jag även med några lokala evenemangstips;


Idag startar Bondens egen marknad igen utanför resecentrum i Uppsala. Jag tänker gå förbi och kolla läget...



Vid Linnés Sävja strax utanför Uppsala kommer det att vara en visfestival hela helgen... Den kommer jag dessvärre att missa trots att jag bor nära. Ibland måste man ju ut och frakta folk...



Två bilder från Linnés Sävja...

Av Helga - 18 augusti 2011 10:24


Igår fick jag ett ryck och ringde hit några vänner som fortfarande har semester. Det blev en stund i solen på vår altan med de nybakta kanelbullarna och kaffe... Mysigt!


Sen på kvällen grillade vi abborre igen. Maken filéar fisken men lämnar det fjällade skinnet kvar. Då går det perfekt att lägga på grillgallret. Vi penslar fiskens ovansida med rapsolja, kryddar med fisk- och skaldjurskrydda och färsk timjan. Till det gräddstekt potatis med rödlök och en stor grönsallad.


   

Hur gick det med musen då?


Enligt säkra källor (= mina facebookkontakter) är den nu infångad och lever lycklig till sagans slut...



Av Helga - 17 augusti 2011 09:30


Igår blev det då "the flying circus"  (se tidigare inlägg om djur i flygplan) på riktigt på en av våra långlinjeflygningar. I samband med lastning av bagage till flygplanet sågs en mus springa in i flygplanet. Enligt gällande bestämmelser får vi inte flyga om det finns möss ombord pga att risken är stor att de gnager sönder kablar etc. Flygningen blev inställd och SAS följde procedurerna för att fånga in den lille. Undrar om man hittat musen nu?


Igår blev det en tur till IKEA och där köpte jag (som alltid) servetter - jag äälskar servetter. Konstig sak att älska - jag vet!


Det blev även batterier, galgar och ett nytt vardagsporslin. Jag köpte både blågrå och beiga tallrikar, assietter och skålar så kan man kombinera det hela...


       


 Igår lagade jag två punkteringar på min cykel också. En på framdäcket och en på bakdäcket. Hur jag gjorde? 


Jag åkte till en cykelfirma och lämnade in cykeln och idag fick jag ett SMS om att cykeln är färdig. Smidigt! 

Av Helga - 16 augusti 2011 09:00


Igår kväll var vi på en träningsmatch mellan Uppsala Basket och ett collegelag från University of California Berkley. Det var folkfest med 1821 personer i publiken, sambaorkester före match och i pausen och duktiga cheerleaders som var mer akrobater än just hejarklack - superroligt!


 


Sonen och en kompis åkte till Åland med Eckerölinjen i söndags. För 70:- per person reste de Uppsala - Grisslehamn - Eckerö - Grisslehamn- Uppsala. Inte så tokigt!


  Åland...


Idag blir det bullbak och så ska jag höra om mina föräldrar har lust att hitta på nåt...


 









Av Helga - 15 augusti 2011 13:59


Min arbetsperiod är slut och efter 3 dagar "på vägarna" är det alltid skönt att komma hem och återse hus och familj!


Jag har jobbat med en härlig besättning så tiden har gått fort...


Idag var nog den första dagen då vi alla insåg att sommarsäsongen lider mot sitt slut. Imorse hade vi nämligen en flygning med bara affärsmän. Inga hundar, katter, barn, bebisar, pensionärer eller assistanser. Det kändes ovant! En av dessa affärsmän reser väldigt mycket med oss och det var roligt att få byta några ord med honom om hans semester.


På en flygning igår var det däremot  fullt av djur i fraktavdelning, djur i kabinen, småbarn, bebisar osv osv så jag sa på skoj att nu kan vi kalla flygbolaget "the flying circus".

 

  

Mycket SAS-flygplan på inrikesterminalen imorse...

 

Nej, nu ska jag ta mig till affären och handla hem ett och annat. Kylen är inte så välfylld som jag önskar att den skulle vara när jag kommer hem.



Flyg · Humor · Resor

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Ovido - Quiz & Flashcards