Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under november 2011

Av Helga - 21 november 2011 16:16

Sist jag var på övernattning genom jobbet bestämde vi oss för att prova att boka bord på restaurang via internet. Jag hade hört talas om tjänsten och tyckt att det verkar så smart och smidigt.


Besättningen bestämde redan på trafikkontoret på Arlanda att vi skulle gå ut och äta tillsammans på kvällen. Se här vad vi hittade; restaurang Malmö . Det var det bara att sätta sig vid en dator och boka bord på en restaurang på lämpligt avstånd från vårt hotell.


Inte så dumt alls faktiskt!

Av Helga - 20 november 2011 13:10


Jag ska jobba mycket nästa vecka så jag tänkte att det är lika bra att förbereda sig...


Förbereda sig för första advent alltså...


Av Helga - 18 november 2011 19:30


Jag hade en Europaflygning på förmiddagen idag och det började lite upp&ner, så att säga, med att flygplanet vi skulle ha fick bytas ut i sista stund. En lätt försening - men så blir det ju ibland. För första gången för den här "vintersäsongen" fick vi lov att av-isa flygpanet för att ta bort frost på vingar och flygplanskropp. Det lär bli fler gånger under den mörka årstiden.


Jag hade en söt liten 13-månaders flicka med ombord hem. När mamman skulle på toaletten passade jag på att bära runt lite på babyn. Vi lekte med en spegel också - titt-ut var populärt! Så mysigt!!


En nyhet vi har på flygbolaget är att passegerare som är med i vår bonusklubb kan använda sina bonuspoäng för köp ombord. Det är mycket populärt!! Ofta har man nog poäng som håller på att förfalla ändå...


Ha nu en skön fredagskväll - det har jag!


Av Helga - 18 november 2011 06:00


Fredag igen... hjälp vad veckorna springer iväg! Nästa söndag är det första advent - var det verkligen ett helt år sedan sist?


 


Den här fina handgjorda keramikmuggen fick jag av en speciell väninna till födelsedagen. Kaffet smakar extra gott när jag dricker ur den. Jag hann med en kopp hemma imorse innan det var dags att ge sig av mot Arlanda för ännu en dag i tuben...


  Tack för kaffet...

Av Helga - 17 november 2011 09:00


När vi såg nyheterna igår kväll kom diskussionen upp i familjen om de äldre i vårt samhälle. Man blir så upprörd när man hör om hur äldrevården fungerar på många ställen. Nu får man önska sig att man håller sig pigg så länge som möjligt och sen dör knall och fall innan man måste in på hem. Både jag och maken har gamla föräldrar i livet som vi önskar det bästa!! Tur att vi bor i samma stad som dem så vi kan övervaka vad som händer den dagen det är dags för vård.


**************************************************


'


Jag gillar att baka!! Om jag ska välja en husmorsaktivitet så blir det helt klart att baka. Den här veckan har jag bakat Gryningsbröd från Skärmarö och chokladbiscotti.



Annars är det är sociala veckan nu...


I tisdags fika med en kollega (och kompis) på café, igår lunch med en väninna på thai-restaurang och idag har jag dottern hemma från skolan. Trevligt trevligt!


Kanske att jag ändå skulle behöva göra lite mer nytta än att fika, snacka och luncha.


Okej då...Jag får väl ta fram dammsugaren då och så får jag nog ta tag i strykhögen också.

Av Helga - 16 november 2011 08:45


Vid St. Peterskyrkan i Vatikanstaten i Rom står det Swissguards och vaktar olika infarter bland annat. När jag såg den här killen först tänkte jag:


- Tänk att de säljer GB-glass även här i Vatikanstaten


Av Helga - 16 november 2011 07:30


Jag får så många frågor om hur man klär en gotlandsljusstake så nu blir det ett inlägg om detta som jag kan hänvisa till;


Beskrivningen är nedtecknad av Irene Gytting - Gotland och har varit publicerad i Gotlands allehanda...


Detta behövs;


En trästomme gammal eller nygjord

Sax, lim, linjal

Guldpapper, ca 2,5 - 3 meter eller 5-6 ca 30x35 cm stora ark

Vitt papper, 6-7 ca 45-65 cm stora ark


Så här gör du;


Klipp det vita papperet i ca 11 cm breda remsor med ca 12 cm längd.

Vik varje remsa längs med mitten.

Markera en linje ca 1,5 cm från den öppna långsideskanten.

Klipp det dubbelvikta papperet i smala fransar, ca 2-3 per cm, från den vikta långsidan till markeringen på den öppna långsidan.

Klipp guldpapperet i ca 11 cm breda breda remsor med 2,5-3 m längd.

Vik guldsidan inåt och klipp fransar som på det vita papperet.

Vänd insidan ut på de klippta pappersremsorna och fluffa till kruset.

Klistra ihop de oklippta kanterna på varje remsa.

Klä den mittersta grenen på ljusstaken först. Linda ett par varv med guldfransar närmast ljushållaren och klistra fast. Fortsätt vira vita fransar och klistra vartefter. Sluta med ett varv guldfrans ca 3 cm från korset.

Linda och klistra mellanarmarna och ytterarmarna. Sluta med ett varv i guld 4-6 cm från korset på mellanarmarna och ca 12 cm från korset på de yttersta armarna.

Linda och klistra grenar och stam med smala platta guldremsor. Börja där fransarna slutar.

Ett par varv krus i vitt och guld vid de två stora korsen pryder och döljer skarvar mellan armar och stam. Foten täcks med slätt guldpapper som viks och klistras slätt som ett paket.


   

Jag fick hjälp av en Gotländsk vän när jag skulle klä om min Gotlandsljusstake. Vi gjorde kanske inte exakt som det stod i beskrivningen...





Av Helga - 15 november 2011 08:30

Pga min 50-årsdag, festen och Romresan har jag nog förträngt advent och julen i år...


När jag rör mig på min arbetsplats inser jag ändå att julen är i antågande för det är det full jul på Arlanda flygplats. Kransarna hänger i taken, granarna mellan utrikesterminalerna glimmar och gnistrar och jättegranen är på plats på inrikesterminalen... Same procedure as last year... Same procedure as every year.


Läser i DN om julmarknader runt om i bl a Norden men även på andra håll. Är du sugen på en resa till någon julig stad så läs här om julmarknader.


Årets julklapp blir den färdiga matkassen enligt HUI research. Jag vet inte om jag skulle bli så glad för den julklappen. Jo, kanske om den kom från min arbetsgivare. Annars skänker jag gärna en matkasse till behövande som svälter!


 

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Ovido - Quiz & Flashcards