Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Direktlänk till inlägg 13 december 2011

Luciatåg strax före landning på Arlanda...

Av Helga - 13 december 2011 10:15


Igår flög jag fyra inrikesturer och all flöt på bra! Just nu delar vi ut give-aways ombord på vissa inrikesflygningar. Det är en liten påse med diverse hygienprodukter som resenärerna får. Det är roligt för oss och uppskattat av kunderna...

Jag känner mig lite som tomtemor


Det är lugnet före stormen på flygbolaget nu. Om nån vecka börjar julförflyttningarna med alla resenärer och klappar som ska flygas runt! Det ska bli kul - men rörigt blir det!!!


Imorse hade jag fått ett mail på facebook. Det kom från en kvinnlig släkting i USA, ett kusin-barnbarn till min far. Min farmor var norska och något/några av hennes syskon emigrerade till USA. Vi bestämde att försöka träffas framöver - hon reser tydligen till Sverige ibland. Tänk vad världen blir liten med sociala medier såsom facebook!


Idag är det Luciadagen och jag tänker på mina kollegor som flyger över Atlanten mot Sverige. Det är tradition att "lussa" för passagerarna någon timme före landning på Arlanda. Hoppas det gått bra!

Flyg · Minnen · Resor
 
 
Filifjonkan

Filifjonkan

13 december 2011 11:25

Hej Helga alias Tomtemor då!Kul att ni gör så tycker jag och så spännande möta släkt som du kanske inte ens visste fanns innan Facebook ja det är verkligen ett intressant medie.Man hittar folk man tappat bort och klasskamrater och lekkamrater med. Ja ha nu en trevlig Luciadag du med

http://filifjonkan-se.bloggplatsen.se

Helga

14 december 2011 09:37

Jag trodde nog inte att FB skulle kunna bidra med sånt som att hitta släktingar worldwide...

 
Åsa

Åsa

13 december 2011 14:03

Vad kul att få en sån presentpåse! Det hade jag också blivit glad för.

Och så kul att hitta folk via FB. Jag har letat släktingar i USA men hittade inte just den.

http://wessand.blogg.se

Helga

14 december 2011 09:35

Ja, det är spännande att hitta släktingar...

 
Åsa

Åsa

13 december 2011 14:16

Igen!
Jag åker till Sri Lanka i kväll (om inte stormen stoppar flyget?) så det blir inget bloggande på ett tag. Varken skrivet eller kommenterat. Eftersom vi åker allihop vill jag inte skriva nåt. Som att inbjuda till inbrott. =)
Så kommentera inte nåt om min resa där heller är du snäll.

Vill bara passa på att önska dig en riktigt riktigt härlig jul! Och vi hörs igen till nyår.

KRAM!!!

http://wessand.blogg.se

Helga

14 december 2011 09:34

Åh, det låter underbart! Sonen ska dit på nyårsdagen.

God Jul och allt sånt!

 
strömma

strömma

13 december 2011 15:53

Vad spännande med presentpåse i juletider :-).
Vad kul med din kontakt med din släkting. Världen har blivit mindre
genom internet.

Ja, det är nog fullbokat snart, både med flyg och tåg inför julen.
I fjol till jul var det smällkallt och Nabotåget inställt när min dotter kom med buss från Oslo. -30 och jag körde tidigt tidigt och hämtade henne i Trondheim...det var en läskig biltur.


Vi flyttade till Uppsala genom mitt x fick jobb där. Efter 1 ½ år skilde vi oss och barnen och jag bodde kvar nåt år till.
Jag trivdes bra där, men lättare att bo här uppe när barnen var små. Står i bostadskö där och när barnen lämnat boet så kanske jag flyttar ner igen.

http://lojrom-vittvin.blogspot.com

Helga

14 december 2011 09:33

Usch för att vara ute och köra i sånt väglag... Kanske Uppsala igen - smart att du står i bostadskö...

 
wiper

wiper

13 december 2011 17:43

Vad kul för era resenärer att få såna påsar med bra saker. Ja då har du fått agera tomtemor ;)) Vad kul att få träffa släktingar som emigrerat Världen kryper verkligen närmare och närmare. Jag har släkt på mammas sida som emigrerade och jag hade kontakt med en kusin till mamma men nu är hon borta

Vad kul att ni lussar för passagerarna det är säkert uppskattat

Ha nu en fin kväll
kram

http://wiper.bloggplatsen.se

Helga

14 december 2011 09:31

Ja, det är kul både att få dela ut presenter och kul med lussandet...

 
wiper

wiper

13 december 2011 17:44

Får jag låna bilden där tomten kysser mamma? Jag skall nämligen sätta in den låten i bloggen i morgon ;) Den var den bästa jag sett av såna.

kram

http://wiper.bloggplatsen.se

 
wiper

wiper

13 december 2011 17:44

Nu såg jag att den var låst

http://wiper.bloggplatsen.se

Helga

14 december 2011 09:30

Tyvärr har jag bloggen låst för att skydda mina egna bilder...

 
skrivmoster

skrivmoster

13 december 2011 18:53

Det är alltid uppskattat att få något - "gratis är gott" heter det ju!
Min pappa föddes i Canada av utvandrade svenska föräldrar. Nu är nog alla borta, som fanns som släkt. Många har sina rötter i Sverige men bor i USA. Jag älskar programmet "Allt för Sverige" som gått i 1:an flera söndagar. Det är berörande.

Ha trevliga flygningar med många tomteuppdrag!

http://skrivmoster.bloggplatsen.se

Helga

14 december 2011 09:29

Jag har sett det programmet delvis iaf - det är intressant!

 
Sussi

Sussi

13 december 2011 21:36

Vilken underbar tradition. Bra att den hålls. Kan tänka mig att det är mycket uppskattat.

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

Helga

14 december 2011 09:28

Kabinpersonalen får söka de flygningarna som går över Atlanten på Luciamorgonen. Mkt populärt både bland personalen o passagerarna...

 
Ingen bild

-Nena-

13 december 2011 22:54

Vad mysigt att ni lussar, det går säkert bra för dina kollegor =)

Jag var väldigt motståndare till Facebook tidigare men så hittade jag en kusindotter via en blogg som tillhörde kusindotterns mammas syster ;)
Mamman hade FB och tyckte vi skulle "ses" där.
Nu har man ju hittat en del gamla vänner och klsasskompisar också.

Helga

14 december 2011 09:27

ag stod också emot FB länge men har nu kapitulerat och ser fördelar. Jag är inte så aktiv ändå...

 
trollmor

trollmor

14 december 2011 00:08

gratis är gott heter det,men där alltid kul att kunna få ge bort någonting . Gubben min flög till Arlanda idag för någon möte i Uppsala och komhem ikväll och var lycklig över att ha fått glögg på flyget.

http://trollmor.webblogg.se

Helga

14 december 2011 09:26

Det lät trevligt! Glögg är alltid gott !!

 
wiper

wiper

14 december 2011 10:05

Ingen fara Helga jag har hittat en liknande ;)

Ha en fin dag
kramar

http://wiper.bloggpaltsen.se

Helga

14 december 2011 10:22

Vad bra!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helga - Söndag 14 jan 14:27

Det blir inga fler inlägg här på bloggen (iallafall inte inom överskådlig tid) men kolla gärna in min matblogg Hillas matprat här på bloggplatsen eller min Instagram Hillas foto. ...

Av Helga - 20 december 2022 18:33

Här kommer årets uppdatering från mig.   Förra vintern hade vi ju mycket covidrelaterade problem i Sverige fortfarande. Nyårsafton fick vi fira ensamma hemma och inte med våra trevliga vänner. Detta då jag hade flugit med en kollega som konstater...

Av Helga - 6 december 2021 16:08

Här kommer den årliga uppdateringen från mig.    Fortfarande jobbar jag inom flyget och efter en lugn tid, under första delen av pandemin, ökade flygtrafiken och arbetstiden fr o m juni månad. Det känns som att folk reser mycket nu igen, men i oc...

Av Helga - 26 december 2020 16:16


Det börjar bli tradition att jag uppdaterar bloggen en gång kring jul. I övrigt blir det ingenting skrivet här, men min andra blogg "Hillas matprat" lever i maklig takt... Vill du se mina foton kan du kika in på instragram och kontot "hillasfoto". ...

Av Helga - 21 december 2019 14:02


Så har snart ännu ett år passerat och jag tänkte att en uppdatering kunde vara på sin plats...   Året började med en fantastisk resa till Madeira med dottern. En vecka med vandringar och upptäcktsfärder och skönt sommarväder gjorde oss båda gott....

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards