Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under april 2012

Av Helga - 18 april 2012 10:00


Igår såg vi på en inspelning av tv-programmet "Mästarnas mästare". Det är kul med ett program som passar oss alla.


Idag är det min sista arbetsdag för perioden och eftersom jag har jour kan jag bara sitta och fundera på vad dagen kommer att innebära. Hantverkarna målar nere på gästtoaletten nu och jag ska tag i strykhögen snart. Det är den bästa joursysslan eftersom det är lätt att avsluta arbetet när helst trafikkontoret ringer.

Detta åt vi i helgen... mums!

   

Klicka för större bilder...


Några roliga orspråk bjuder jag också på idag;


- Den man ligger med får bädda.


- Det man inte vet, har man ingen aning om.


- Det vi inte gör idag slipper vi göra imorgon.


- Gammal kärlek kostar alltid.


- Har man slagit yxan i båten får man ro som fan.


- Man måste kyssa många grodor innan man hittar sitt svin.


  

Av Helga - 17 april 2012 10:45


Jag kom hem tidigt från jobbet idag efter en kort vila på hotell. Som jag säkert skrivit förut får vi inte flyga mer än en flight efter en sån här kort nattvila. Det är nog bäst så för efter en stund är man inte så klar i skallen längre. Tur som en tok hade jag då grannfrun just ringde på och vill bjuda mig på en kopp kaffe...


Igår satt jag ganska länge på Arlanda och jag fick en hel del gjort, bl a beställde jag en rejäl bit vaxduk på Stoff och stil till ett bra pris.


Nu lite om passagerare... Alla resenärer är inte så roliga även om det helt klart är övervägande vänliga och härliga människor vi har att göra med ombord!


När vi är ute och flyger gör vi en check av toalettrummen med jämna mellanrum för att kontrollera att inte någon har tjuvrökt och för att se att det finns handdukar och toapapper kvar. När jag flög till Malaga för ett tag sen gjorde jag just en sån kontroll och finner till min förvåning ett ofräscht handfat. I handfatet, som är vattenfyllt, seglar ett omslag till en binda omkring.


Undrar hur man tänker när man lämnar så efter sig? Har man ingen tanke på den som kommer efter?



Av Helga - 16 april 2012 13:45


Det är så kul när man kommer på en idé och när man sen kan genomföra projektet.


Jag har länge funderat på att köpa ett planteringsbord till trädgården. Det finns lite olika varianter i handeln och priset ligger på allt från några hundralappar upp till tusentals kronor. När jag funderat på saken ett tag insåg jag att jag absolut skulle kunna fixa ett alldeles eget arbetsbord istället med hjälp av lite gamla grejer som står i garaget.


Jag tog ett gammalt slagbord, 4 smala trädgårdsplattor, en bordsskiva, en sliten vaxduk och två CD-ställ som står på vänteläge för att säljas eller nåt. Jag har inte köpt någonting nytt för att fixa det här planteringsbordet. Arbetsinsatsen var minimal och det tog mig max en timme att få allt i ordning. Bordet kan stå under ett utskjutande tak så det kommer inte att bli blött vid regn.


Så här blev resultatet;




Nu längtar jag bara efter lite mer värme så jag kan börja böka omkring med krukorna, pallkragen och rabatterna.

Av Helga - 15 april 2012 22:15


Det har varit en skön helg men vädret var bedrövligt på lördagen! Jag hade planer på att göra en del utejobb men det har inte blivit mycket av med det pga snöfall och kyla. Idag var vädret strålande men då var det dags att åka ut till Arlanda och dra på "blåstället" igen. Jag har flugit till en stad i sydeuropa idag och vi hade fullt hus båda flygningarna. På hemvägen var det extra livat eftersom vi hade en grupp på säkert 30 unga fotbollstjejer med ombord. De var ganska högljudda men roliga!


Jag har en idé om att fixa ett arbetsbord till trädgården (planteringsbord) och jag har plockat fram ett gammalt bord, en bordsskiva, två lekablock och en gammal vaxduk. Vi får se om jag får till en bra arbetsplats av detta. Imorgon har jag jour först på kvällen så då kanske jag har tid att börja greja med detta projekt...


I lördags var vädret så trist så vi (och halva Uppsalas befolkning) åkte till ett stort shoppingcentrum och strosade runt där. Maken och dottern köpte varsitt par nya skor och jag fick en blå sommarblus med vita prickar. En fika blev det ju också förstås - mysigt!

Av Helga - 13 april 2012 09:00


Man måste ju vara lite kulturell ibland också...


Igår gjorde jag och min väninna en konst- och kulturrunda i Uppsala. Först hann jag in en snabb sväng på Carolina Rediviva för att se deras fasta utställning med bl a Silverbibeln. Där har jag inte varit in sedan jag gick en guidekurs på 80-talet.


Sedan blev det ett besök på Uppsala Konstmuseum på Uppsala slott. Det var särskilt kul att se keramik från Uppsala Ekeby. Det är klassiska "prylar" som de flesta av oss sett i våra hem.




Sen promenerade vi bort till Bror Hjorts Hus som ligger alldeles i närheten. Där var det en visning av konstnärens hus och framförallt en guidning av den tillfälliga utställningen av konstnären Lars Lerin...



Efter det blev det en promenad ner på stan och en fika på det nyrenoverade Güntherska hovkonditoriet alldeles intill fyrisån. Där fick man små gammeldags kaffekoppar och en kaffekanna på en stor vit bricka och vi valde en modern toscakaka med pumpafrön bl a och en surdegssmörgås som fikabröd.


Det var en härlig kulturdag!

Av Helga - 12 april 2012 08:16

Det blev en lång flygning till värmen igår och det var massor av folk både på väg dit och ännu fler på vägen hem...


Ett gäng på fyra personer skulle överraska en av vännerna med en 50-årsresa och han visste inte vart vi var på väg. Varje gång vi pratade i högtalaren fick han hålla för öronen. Jag skojade med honom och sa att jag hoppades att han skulle få en trevlig vistelse i Moskva när vi egentligen skulle till södra Spanien. När jag delade ut leksaker till barnen sa jag grattis på födelsedagen till honom och gav honom en liten förpackning med Hello Kitty-figurer. Då blev det livat i kompisgänget!


Sen när vi landat kom det en lastbil med en crew-shop där bak och detta köpte jag...


 

Rioja-vin, stora oliver och korv...

 

Det händer mycket trevligt på våra flygningar. På en flygning till Dublin nyligen fick besättningen och passagerarna en litet stycke framfört ombord av Dalaviolinisterna...


Av Helga - 11 april 2012 09:45


Jag flyger en dag till den här arbetsperioden och det är full fart med mycket resenärer pga påsklovet. Ikväll flyger jag långt söderut och möter säkerligen sommaren. Vi flyger ner vår största kortlinjemaskin som kan ta 186 passagerare och det ser ut att bli mycket bra beläggning. Jag skulle kunna tänka mig att stiga av och stanna några dagar...


När man kommer hem och passerar igenom bagagehämtnings-området och tullen på terminal 5 på Arlanda kan man skåda kända Svenskar på väggarna. Det är massor av porträtt av "stora" namn som säger "Välkommen till min stad". Trots att jag gått igenom där tusentals gånger kan jag inte låta bli att skåda porträtten när jag passerar och känna mig lite stolt! Här kan du se en lista på alla namn från Hall of fame på Arlanda flygplats.


 

Under påskens turnering, som dotterns lag deltog i, var det lag med från hela Norden. Många lag hade matchdräkter med sponsortryck på. Ett danskt lag hade ett företagstryck från OK på shortsen. Trycket satt på rumpan och jag kunde inte låta bli att tänka på jultomten som stämplar dockorna i baken i Kalle Anka-filmen på julafton   

Här hemma har toalettrenoveringen kommit igång så smått igen. De sista klinkerplattorna är satta och de har även fogat mellan plattorna. Nu väntar vi på nästa steg som borde vara att sätta våtrumsväv på väggarna.




Flyg · Humor · Sport
Av Helga - 9 april 2012 18:45


Nu är påsken slut för min del och jag började jobba redan vid 6-tiden imorse. Sonen och hans flickvän kom hem mitt i natten och då vaknade jag till ett tag och hade svårt att somna om.


Massor med folk förflyttade sig idag. En del avslutade sitt påsklov  och andra är mitt inne  i sitt lov och på väg bort. På en av dagens flygningar hade vi sju ensamåkande barn, två bebisar och många barnfamiljer. Vi delar alltid ut leksaker till barn som reser med oss, men nu tog i stort sett all slut i leksaksskåpet. Det fick bli ett byte av skåp så fort vi passerade "gå" (dvs Arlanda).


Vi har ett nytt flygplan i flygbolaget som vi nyss fått introducerat. Köken i det här flygplanet är ganska annorlunda mot våra andra flygplan och matvagnarna är helt olika och kan inte användas på "fel" flygplanstyp. Det kändes nästan som att vara ny på jobbet när allt stod annorlunda och skulle användas på annat sätt. I Paris hade cateringföretaget inte koll på att vi kom med det "nya" flygplanet och de hade ingen matvagn som passade. Vi fick lasta maten lite här och där i olika skåp och vagnar som egentligen är till för annan utrustning. Rörigt!


Somnar i en hotellsäng ikväll!

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Ovido - Quiz & Flashcards