Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under maj 2012

Av Helga - 10 maj 2012 22:51


Vi hade en lång arbetsdag idag, jag och mina kollegor. Först flög vi till en Skandinavisk huvudstad. Det var helt fullt ombord både dit och hem. Sen hade vi kortare rast och sen bar det av till en Europeisk storflygplats.Samma sak där - fullsatt!


På hemvägen blev vi lite sena pga att en mamma reste helt ensam med fyra småbarn. Hon hade mycket saker att bära och två av barnen var riktigt små. En var en baby som måste bäras... Tufft! Den ena lilla killen ville inte sitta fastspänd och skrek så det hördes i hela planet när vi spände fast säkerhetsbältet runt honom.  Under flygningen gick det ändå bra för familjen. Inför landning sov alla barnen utom han som inte ville sitta fast. Det blev en ny liten skrik-symfoni innan det var dags att gå av planet. Stackars mamman - hon måste vara helt slut efter den långa resan (de hade rest från Indien).


 


Av Helga - 10 maj 2012 08:15


En skön start på dagen med en kopp kaffe, lite surf och ett soduko...


Jag njuter tills jag nästan sätter kaffet i halsen...


En kollega på flygbolaget har gjort bort sig rejält genom att ha för hög alkoholhalt i blodet vid en oanmäld kontroll strax innan start.


Sorgligt, tråkigt, katastrofalt - jag har inte ord!


 



Av Helga - 9 maj 2012 19:15


Hemma igen efter en dag i "tuben".


På en flygning till/ från alperna idag hade vi verkligen alla typer av passagerare. Affärsmän, äldre par, skibums, en grupp ryssar, ett idrottslag och barnfamiljer. Det är det jag älskar med mitt jobb - variationen!


En av kollegorna är rolig. När vi skulle visa vår nödutrustning i mittgången inför alla passagerarna gjorde hon grimaser medans jag läste upp texten i mikrofonen. Det var svårt att hålla sig för skratt  


Igår, när hon skulle prata i mikrofonen, fick hon en gäspattack och fick ett fnitterutbrott som hördes i högtalaren. Som sagt - lite galen, men rolig!


 


Imorgon ska sonen ut till en bondgård där han sökt jobb. De vill träffa honom och eventuellt blir det anställning. Helst vill dock sonen jobba där han praktiserat de senaste åren - på ett byggföretag. Han ska få besked om byggjobbet  snart...

Av Helga - 8 maj 2012 20:30


Vi hade en lång flygdag idag och det var mycket blåsigt vid starter och landningar. Som tur var klarade alla passagerarna av det och ingen behövde kräkas... En mamma och hennes två små barn hade rest en sträcka tidigare och då hade båda barnen mått mycket illa.


Det kan gå dramatiskt till på jobbet läser jag på aftonbladets nätsida - en flygvärdinna föll ut ur flygplan. Jag hoppas att hon inte fått för stora skador i olyckan.


Ikväll kom vi fram till vårt "nya" hotell vid 17-tiden. Vi har bytt hotell sedan nån vecka och detta var första gången jag besökte staden Karlskrona i tjänsten. Hotellet ligger alldeles nere vid vattnet och här är kanonfint. Hela besättningen gick ut och åt tillsammans och vi gick till restaurang Nivå. Ett trevligt ställe med bra mat! Karlskrona är en plats dit jag gärna kommer att återvända även privat!


Nu är det dags att krypa i säng snart för att orka med en ny flygdag imorgon. Jag lovar att vara försiktig så jag inte ramlar ut ur flygplanet...


 




Av Helga - 8 maj 2012 19:45


Ska man sälja sitt guld och i så fall till vem?


Det verkar ju vara en stark trend just nu att man ska sälja sitt gamla guld. Många är vi som sitter med smycken som vi aldrig längre använder. Kanske är det grejer som man ärvt som bara ligger där i byrålådan. Jag har en del äldre smycken som jag inte använt på många år och jag har funderingar på att sälja guldet.


Har du sålt något guld?

Har du något tips om ett bra företag att sälja till?


Jag hittade bl a  en länk till nordisktguld dit man kan skicka sina guldsmycken. Det verkar vara säkert men jag skulle nog ändå föredra att sälja grejerna "över disk" och inte skicka iväg alltihopa.


Dessutom kan jag bli tveksam att alls sälja mina gamla guldsmycken. Det är ju trots allt sånt som jag antingen ärvt eller saker som jag en gång tyckt mycket om. Rätt vad det är blir det mer inne med guld igen och då kanske jag ångrar mig?


Ja, detta tål att tänka på   

Av Helga - 8 maj 2012 08:15


Idag är jag ute och flyger hela dagen och kommer att hamna på ett hotellrum till kvällen. Vi har bytt hotell på orten pga vägglöss (!!) Jag kan lova att det hotellbytet gick snabbt efter att det uppdagades vad de hade för hotellgäster i väggarna.


Igår hade jag en härlig vårdag hemma. Mina föräldrar kom över och lunchade med mig i trädgården. Jag planterade om lite plantor och köpte bl a hem två röda pelargoner som jag satte ner i en större kruka. Ännu är det stor risk för nattfrost så de här pelargonerna får jag vara rädd om på nätterna.


Sonen kom hem ganska tidigt eftersom han skulle till vårdcentralen för att lägga om sitt operationssår på stortån (efter en nageltrångsoperation). Vi hade också en mysig stund ute i trädgården men sonen hjälpte även till att klippa gräs och lägga ut toppdress på gräsmattan...


 


Hoppas att du har en fin dag!

Av Helga - 7 maj 2012 09:45


Vi hade en härlig dag vid stugan igår. Solen försökte titta fram genom diset på förmiddagen och sen på eftermiddagen var det full sol. Vi jobbade på en hel del med trädgårdsarbete och städning men jag hann ta en tupplur på altanen också. Underbart!


 


 

Redan nu blommar gullvivorna på tomten...



Genom Norrtälje kommun ska vi nu få kommunalt vatten och avlopp i området. Det blir svindyrt för varje enskild sommarstugeägare men det lär ju öka värdet på alla fastigheterna rejält - nu kommer fler att bli åretrunt-boende.


Vår stuga är liten (högst 50 kvm) och har bara ett kök, ett vardagsrum och ett litet sovrum. Vi får göra om sovrummet till våtrum/ toalett och flytta ut sovrummet i en friggebod. I dagens läge har vi bara rinnande vatten i köket, en trekammarbrunn till avloppet och ett utedass på tomten. Jag tycker mest synd om alla äldre som bor i området som inte har råd att ta lån för såna här stora förändringar. Med grävning och installation på den egna tomten kommer det hela att gå loss på ca 200.000:- Sen måste man även göra om i huset för att ha någon nytta av vatten/avlopp.


Igår kväll orkade vi inte laga mat, efter en heldag ute, så det blev hämtpizza. Vädret var kanon så vi satt ute och njöt av våren!


 

Bilden är inte ny... blommorna har inte kommit riktigt så långt ännu.

Av Helga - 5 maj 2012 20:00


Idag har vi haft en skön familjedag...


Jag och sonen har varit iväg och köpt en studentkostym, en skjorta och en slips och så har vi köpt en studentmössa på nätet. Faktum är att det inte varit självklart att ha en studentmössa alls och därför har vi väntat så länge med att beställa mössan. Jag minns när min äldsta syster tog studenten på 70-talet  - då var det inte heller alla som ville ha studentmössa.


Sen åkte vi och fikade hemma hos svärmor och där bjuds det alltid på goda småkakor.


Efter middagen drog alla de andra iväg. Maken skulle på uppvaktning av en kollega, sonen skulle hem till en kompis och dottern skulle på lagfest. Det känns inte så dumt, att efter att ha agerat privatchaufför, få ha lite eget lördagsmys!


 


Imorgon blir det en sväng till stugan. maken har varit där några gånger i vår men jag har bara varit där en gång. Vi packar in varmvattenberedaren i bilen, en god matsäck och lite specerier till skafferiet och sen drar vi! Det ska bli mysigt!


     

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards