Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under juli 2012

Av Helga - 16 juli 2012 10:00


Igår hade jag en lång dag med flygningar hit och dit i Skandinavien. På den första flighten hade vi 85% passagerare som inte var från Sverige. De allra flesta hade sprungit i det stora jubileum marathon-loppet vid Stockholms stadion 1912-2012. Många resenärer hade tröjor som avslöjade dem som marathonlöpare men man kunde också se att de var rejält slutkörda efter sitt långa lopp.


Sen när jag kom hem sent på kvällen blev det MF och BF (Make- och barnfritt) med en tjejfilm, middag och rosévin - allt i ensamhet och det kan ju vara riktigt skönt ibland! Filmen hette "I don't know how she does it" och i huvudrollen sågs Sarah Jessica Parker.


Filmen var OK och i betyg får den tre flygplan        


Imorse vaknade jag till sol och hann med en utefrukost med färska hallon, youghurt, hårdmacka och kaffe... Sen har molnen dragit in igen, men jag fick min sommarfrukost ute iallafall.


Snart iväg och denna gång mot Medelhavet och en Grekisk ö...


Får man hoppas på ett litet tekniskt fel på flygplanet där nere?


Nääää... det får man ju inte...


Tjing!


 

Film · Flyg · Hälsa · Kultur · Sport
Av Helga - 15 juli 2012 09:00

Igår hade jag en lättsam arbetsdag och även om vi hade fullsatt så var det lugnt och det var en kort arbetsdag. Idag blir det desto mer arbete iallafall om man räknar antalet timmar på jobbet. På flighten igår hade vi bl a ett par från Utah som varit på en kryssning kring de Baltiska länderna. Nu var de på väg till Venedig där de skulle besöka sina två söner som bor där.


Min kollega på flygningen igår berättade en rolig grej... Hon brukar då och då ta med ett magasin (Sköna hem), som vi delar ut i affärsklassen, till sin närmaste granne. Hon lägger tidningen i hans postlåda men har aldrig berättat att det är hon som lägger tidningen där. Grannen har flera gånger kommenterat det hela som konstigt. Tänk att jag får Sköna Hem då och då trots att jag inte prenumererar. Min kollega har bara hållit med om att det är så konstigt. Jag tyckte det där verkade så kul så när vi hittade en Norsk Tara-tidning ombord föreslog jag att han skulle få den nästa gång. Undrar vad det blir för reaktion då???


Ps. Nu har du som arbetat som kabinpersonal tidigare chansen att börja jobba i SAS resurspool. Läs mer om rekryteringen av kabinpersonal här...


Senast 31 juli 2012 ska din ansökan vara inne...

 



Flyg · Humor
Av Helga - 14 juli 2012 09:45


Fösta flygdagen efter semestern gick bara bra! 


Vi har inte så många flygningar per dag på sommaren vilket gör att de avgångar vi har är fullsmäckade. På min flight igår fick vi nog med de allra flesta passagerarkategorier som kan tänkas finnas utom möjligen affärsresenärerna då. Det var bäbisar, barn, ensamåkande barn, en synskadad, flera som behövde assistans eller bärning ombord och allt däremellan. Kul! Jag gillar variationen med "vanligt folk" som är ute och flyger. Snart nog är vardagen tillbaka med affärsfolket ombord...


Igår kväll var jag ensam i huset. Maken har återvänt till stugan, sonen var på fest och dottern är kvar i Tyskland. Jag fick till en kort konversation med dottern per telefon och facebook och allt verkar bara bra...


Idag drar jag på mig "blåstället" igen och det blir en ny dag i "tuben".


 

Tur att piloterna hittar i luften utan GPS...


Av Helga - 13 juli 2012 15:36


Take-off imminent ...   

Av Helga - 8 juli 2012 18:45


Vi är hemma en snabbis igen för att packa om. Vi åkte hem från landet idag i regnet. Ikväll kommer sonen hem från en rolig helg. Han var först vid Dalhalla för att höra John Fogerty spela. Efter det åkte han och hans vänner till Stockholm resten av helgen.


Nu ska vi ska åka norröver tillsammans med sonen snart, till Hälsingland.


 


Sen, när vi kommer hem, är min semester slut och det är dags att börja jobba igen. Ett stycke uniform, ett par nylonstrumpor av bästa kvalitet och ett leende och så är jag igång igen   


Vet du förresten?? Igår hittade vi lite kantareller på landet... Det var inte många och de var väldigt små, men ändå...

 


Dottern verkar nöjd med vistelsen i Lindau - hon har ringt och meddelat att hon har det bra!

Av Helga - 1 juli 2012 12:00


Nu är vi hemma igen för att hjälpa dottern komma i ordning för sin 3-veckors språkresa till Lindau. Vi ska packa och kolla att alla grejer som behövs finns hemma. Sonen ska jobba en vecka till och sen har han ledigt 4 veckor. Han ska bl a på en John Fogherty-konsert i Dalhalla och så ska han åka till Rhodos en vecka. Lite avundssjuk är jag allt på resan men jag ska hålla mig på hemmaplan i år. Vi har stora projekt på gång på landet som blir kostsamma och som kräver arbete. Taket på vår stuga behöver bytas, vi ska betala kostnaden för kommunalt vatten och avlopp och vi ska färdigställa den nya friggeboden.


 

När dottern kommit iväg ska vi åka tillbaka till landet och då tar vi med oss svärmor ut. Hon behöver också lite semester från sin lägenhet i stan. Det blir säkert en och annan fisketur som hon älskar! Vi har haft hyfsat väder ändå, vid vår stuga ute i kustbandet. Vi har gjort flera utflykter med båten och tagit med fika. Det är den totala avkopplingen att halvslumra i en båt med kluckandet från vågorna i öronen...


Känner jag för att höra andra ljud lyssnar jag gärna på Sommar i P1 och i år har jag lyckats höra i stort sett alla programmen.


   

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards