Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under september 2012

Av Helga - 10 september 2012 13:15


Idag började jag supertidigt men det som var bra med det var att jag även slutade tidigt. Jag åkte till flygbolagets uniformsförråd innan tåget tog mig hem till Uppsala igen. Jag har hämtat en kjol, en väst, en handväska och en bag. De grejer jag hade var väldigt slitna. Det är viktigt att se fräsch ut ombord. Vi har kostnadsfri uniform men betalar våra skor och stövlar själva. Vi får inte ha vilka skodon som helst utan det ska vara släta blå eller svarta skor/ stövlar. Inga spännen, rosetter eller nitar får förekomma.


Nu har jag haft en mysstund här vid köksbordet med kaffe och morgontidning och nu är det dags att börja fundera över vad vi ska ha till middag. Jag gillar ICA´s receptbroschyr "billiga veckan". I den hittar jag ett recept på fläskkotletter med BBQ-sås och  det ska jag göra ikväll.


Här ska du få ett helgtips!

 

På lördag den 15 september är det öppet hus på Arlanda flygplats.


Du kan bl a komma till bana 3 och titta närmare på SAS-flygplan. Se några av de specialfordon som finns på flygplatsen, exempelvis stora snöplogar, eller köp en flygtur med Arlanda helicopter.


I Sky City blir det ansiktsmålning för de minsta. Det delas ut ballonger och det kommer att finnas en teckningshörna.


Du kan även vara med och tävla om fina priser från Apollo. Kika in på www.arlandaairport.se. Där hittar du dagsprogrammet och praktiska detaljer.


 

Flyg · Tips
Av Helga - 9 september 2012 18:49


Igår började dagen struligt...


Först glömde jag mina glasögon inne vid sängen där maken låg och sov. Jag skulle smyga mig in och råkade snubbla på ett par skor som stod där och tittade fram under sängen. Typiskt, där väckte jag maken. Sen när jag kom ner i köket skulle jag ta fram ett plåster och i samma låda låg en burk med tandpetare som jag tappade ut. Sån röra är bara så jobbigt tidigt på morgonen (kl. 06.00)


När jag kom till centralstationen var tåget 20 minuter försenat...


Idag träffade jag en kollega på tåget och hans dag hade också börjat dåligt. Han hade  glömt sitt tågkort och sin serveringkavaj. Undrar vad han satte på sig ombord på flygningen. Kanske kunde någon snäll flygvärdinna låna ut sitt förkläde?


Nu har jag flugit till samma grekiska ö två dagar i rad. Sammanlagt har jag träffat runt 600 passagerare. Nu lite rast och vila tills taxin kommer och hämtar mig 04.15 imorgon bitti .

Gäsp!   

Av Helga - 7 september 2012 09:00


Igår hade vi plösligt en cirkus på en fotbollplan ca 150 meter från vårt hus. Jag blev lite rädd att det skulle komma en kamel eller en elefant travande på gatan men det hände aldrig... Det kunde ju annars ha varit ganska spännande.En  elefant sågs idag vandra omkring utanför Uppsala. Bloggaren Helga chockades svårt men återhämtade sig sedan på Akademiska sjukhuset. Elefanten återhämtade sig dessvärre aldrig utan fick avsluta sitt liv på Veterinäranstalten Ultuna. Sen klockan 22, bara tre timmar efter att föreställningen startat, hörde vi lastbilarna lämna platsen. Man måste beundra cirkusarbetarna som jobbar på så snabbt!


I helgen blir det charterflygningar för hela slanten. Först ska jag flyga till en Grekisk ö på lördagen och sen så flyger jag till samma Grekiska ö igen på söndagen. Det är olika reseföretag som anordnar resorna, Apollo och Ving. Egentligen vore det allra mest rätt av de andra i besättningen att låta mig stiga av på ön i fråga på lördag eftermiddag och att de sen hämtar upp mig igen nästa eftermiddag. Då kan jag få äta lite fetaost och moussaka, dricka retsina och dansa zorba...


       

Flyg · Humor · Kultur
Av Helga - 6 september 2012 09:15


Igår landade jag sent efter den lugnaste flighten i mannaminne. Vi hade bara fyra passagerare på den sista flygningen tillbaka till Arlanda. Vi gjorde det lite extra mysigt med personlig information inför start och så bjöd vi alla på varsin kanelbulle till kvällsfikat.

När jag sedan kom hem var dottern fortfarande vaken - hon har sovmorgon idag. Vi kokade lite te och pratade om dagen som gått. En guldstund!

Ibland kan man förbanna sin egen dumhet...

Förra helgen ville jag ha färska blommor hemma eftersom vi skulle ha gäster och jag hade sett ett erbudande på Plantagen. Med en kupong fick man köpa ett fång gladiolus till ett vrakpris. Jag åker glatt dit och hur tror du blommorna ser ut?


Vissna, ledsna - ja helt enkelt superfula...


Tur att det fanns en interflora-butik  i närheten som sålde 10 gladiolus för 100:-. Ingen vill väl ändå ha fula och vissna blommor även om de är billiga?


 


Igår fyllde min mamma år och idag ska vi träffas för att fira. Min syster från Karlstad är också i stan och det ska bli så mysigt att ses!!



Av Helga - 5 september 2012 08:00



Igår hörde jag ett samtal mellan ett gäng äldre flygplatsarbetare.


- Hur är det med dig? frågade en kvinna en av männen.


- Jo då, det är huvudet upp och fötterna ner, svarade mannen.


Kvinnan; - Hoppas det är allt som är ner på dig.


Mannen; Idag jobbar jag så mycket så ska "den" vara uppåt så får jag nog stå på händer   




Flyg · Humor
Av Helga - 3 september 2012 16:30


Jag hade en flygning hem från Moskva till Arlanda nyligen.


Vid omborstigning kommer en man och hans fru och i entrén till flygplanet har vi alltid färska dagstidningar. Mannen frågar med glimten i ögat på bredaste Skånska.


- Har ni Sydsvenska dagbladet? (Det har vi då alltså inte och har aldrig haft)


Senare när jag gick med försäljningsvagnen ville mannen ha kaffe. Jag kunde ju inte låta bli att fråga;


Vill du ha Skånerost då också?


Det blev mottaget på rätt sätt och vi fick oss ett gott skratt     

Flyg · Humor
Av Helga - 2 september 2012 20:15


Några av våra passagerare idag ville gärna gå av genom den bakre dörren. Jag sa att tyvärr skulle vi inte öppna bak idag. Damen verkade bli sur så jag fick lov att förklara att vi inte får någon trappa där bak vid ankomst till utrikesterminalen och man dessvärre inte får hoppa från bakdörren - det är ju liite för långt ner till marken. Sen såg hon inte lika sur ut längre...   


Nu bär det snart av till en övernattning på hotell. Jag har ledig förmiddag på orten och ser fram emot det...


 

  

Bilderna är tagna på orten dit jag ska...

Flyg · Humor

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Ovido - Quiz & Flashcards