Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under oktober 2012

Av Helga - 20 oktober 2012 17:03


Så var då stugan stängd för säsongen. All mat har tagits hem, lakanen är urbäddade, utemöblerna är intagna, vattnet är avstängt och varmvattenberedaren är tömd. Så är det och så får det vara. Vi ses ju igen lite då och då och sen ordentligt igen fram emot våren (jag längtar redan).


 


I en vattenfylld hink utanför stugan låg en stackars liten mus som gått vilse. Jag tyckte så synd om den så jag kunde knappt titta...


**************************


Vi har haft ganska kul åt ett par super-högklackade skor som dottern köpte när hon var på språkresa i somras. De är fina och färgglada men lite väl höga, som sagt.  Nu när dottern skulle åka till Berlin så kom de med i packningen och jag ifrågasatte detta. Praktikaliteten i ett par såna skor är ju i min ögon lika med noll. När dottern kom hem igen fick hon motvilligt erkänna att hon inte fått användning för dem alls.


Skorna är nu iallafall beresta. Först flög de från München till Arlanda i somras och nu fick de flyga tur och retur till Berlin...

  

Av Helga - 19 oktober 2012 08:00


Våra passagerare kan vara roliga och på många sätt underbara...


Igår kom en man ombord som var helt slut. Han hade rest från sydamerika med massor av strul på vägen. Han var helt enkelt totalt utpumpad. Pursern och jag flyttade honom till en tom rad, gav honom en kudde och såg till att han fick sig en bit mat sen sov han hela vägen hem till Arlanda.


En pappa med sin 13-månaders pojke höll igång med glatt humör. Pojken hade upptäckarlusta och pappans tålamod var enormt...


Ett annat par var på väg till Finland för att vara med på en frisöruppvisning/show. Mannen hade vunnit VM som frisör vid ett annat tillfälle - de drack champagne och njöt. Saxarna hade de varit tvungna att checka in och jag vågar inte tänka på vad som skulle hända om saxarna kom på avvägar.


Vi har en "kassadator" att jobba med ombord när vi går med våra försäljningsvagnar. Den kallas OBT- On board trader. Nyligen kom jag ner till min kollega i bakre galley med en plastpåse. Här får du bullar, mackor och OBT, sa jag. Passageraren som satt längst bak sa;


- Bullar och mackor vet jag ju vad det är men OBT??? GT är ju en drink men OBT är det också gott? Han hade glimten i ögat den mannen   


Nu är jag ledig i helgen och vi ska ut och stänga till i stugan...


   

Av Helga - 18 oktober 2012 10:00


Vi har tillfälligt bytt hotell i Luleå pga av badrumsrenovering på vårt ordinarie hotell.


Döm om min förvåning när jag upptäckte en bidé i mitt badrum. Jag tror inte jag sett en bidé sedan slutet på 80-talet. Mina barn (90-talister) skulle nog inte ha en aning om vad denna badrumsmöbel är till för...


Är detta något som är väg tillbaka?


 


"Tvätta lille brummelman med tvål och borste i en spann. Ingen björn i detta land ska bli så ren som han"







Av Helga - 17 oktober 2012 17:26


Jag har varit i luften hela dagen men har nu kommit fram till mitt hotellrum. Snart ska jag träffa mina kollegor i hotellets restaurang och där ska vi äta middag tillsammans.


Under dagen har jag haft kontakt med dottern som nu är på väg hem från Berlin  efter att ha sett VM-kvalmatchen mot Tyskland igår på plats. Som hon själv uttryckte det;


- Det var en helt sjuk match och det var galet roligt att vara där...


Här kommer ett klipp för dig som missat hela spektaklet. Jag lade mig när det stod 3-0 eftersom jag skulle upp tidigt och gissa om jag blev snopen när jag fick veta slutresultatet...


Flyg · Sport
Av Helga - 16 oktober 2012 09:05


Jag kom hem från jobbet vid midnatt och sen ringde alarmet kl. 04.30 Galet!


Anledningen var att jag skulle följa med vår dotter till Arlanda och se till att hon kom iväg lyckligt till Berlin. Där ska hon träffa en kompis och turista lite i Berlin. Sen på kvällen ska de se Sverige - Tyskland i VM-kvalmatchen. Sverige får det säkert tufft men tänk att bara få uppleva en sån stor fotbollsmatch live. Det blir nog roligt och festligt hur det än går!


Ser du en ung tjej på TV med långa ljusa flätor, vikingahjälm, Sverigetröja och svensk flagga så vet du vem det är   


   

Av Helga - 15 oktober 2012 09:22


När alla passagerare kommit ombord på planet säger Pursern:


- Boarding completed, i högtalaren.


Nyligen ramlade det in några fler passagerare efter detta moment.


Pursern;


- Boarding really, really completed!!


Fniss hördes. Jag började fundera på vad man skulle ha sagt om det skulle ha kommit ännu några fler passagerare.


- Boarding really really complicated??    

 

 

Flyg · Humor
Av Helga - 14 oktober 2012 13:06


Det har varit mycket festande i helgen. Först var vi till min äldsta syster på lördagen för att fira både min systers tvillingdöttrar som fyller år och för att fira min pappa som fyller idag.


Sen på kvällen var vi på en stor 50-årsfest på Stabbygården i Uppsala. Det var en massa folk och det var roligt, stökigt och fantastisk mat och dryck hela kvällen lång...


Nu är det slut på helgen för min del och jag ska dra på uniformen igen och ge mig iväg upp i det blå...


   

Flyg · Tips
Av Helga - 12 oktober 2012 11:15

Idag har jag varit en liten skurgumma. Hela huset har städats och lakan har bytts i sängarna. Det har varit så mycket annat på sistone så en rejäl genomgång var nödvändig här hemma.


Jag har väl tidigare berättat om hur svårt det kan vara att hitta skor/ stövlar till uniformen eftersom de måste vara släta utan spännen och nitar. Nu har jag iallafall hittat nya stövlar i grevens tid inför vintern. Kylan har slagit till ordentligt så nu blir det skönt att dra på stövlar igen.


 

Märket heter Tamaris och jag köpte stöveln på Nilsons i Göteborg



Familjeuppdatering;


* Sonen har i nuläget sitt jobb kvar samtidigt som flera andra kollegor har varslats. Idag åkte de tillsammans till Åland t/r. De gör mycket roligt tillsammans så jag hoppas ingen ska behöva sluta!


* Dottern ska snart ut på äventyr. Hon ska resa till Berlin på tisdag  för att se Sverige spela VM-kvalmatch i fotboll mot Tyskland.


* Maken och jag ska på stor fest på lördan - det ska bli kul!


Jag avslutar med en video som fick mig att gråta... den är helt underbar. Ta dig tid att se den - det är värt det!



Trevlig helg!!

Film · Flyg · Musik · Resor · shopping

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards