Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Direktlänk till inlägg 13 november 2012

Nu har det gått långt...

Av Helga - 13 november 2012 13:30


Jag vill lova att det känns väldigt konstigt att jobba i tuben när alla (ALLA) passagerare sitter och läser krisartiklar om flygbolaget. Man känner sig som en apa i bur som alla ser och vet något om...


Proffsiga som vi är låtsas vi som inget och kör på när vi har passagerare omkring oss... Företaget och de fackliga företrädarna  kommer att avgöra min framtid de närmaste dagarna. Vi anställda går på fackliga möten, ser på filmer från ledningen, går på möten med företaget och läser all information vi kommer över.


Jag måste ändå fastslå att det inte är OK av företaget att skicka ut ett tjockt kompendium kallat " Nya villkor - tjänstgöring, lön och pension" via mail utan att överhuvudtaget ha förhandlat med min fackförening. Så är det inte brukligt att göra enligt Svensk tradition. De nya villkoren innebär rejäl  lönesänkning, högre pensionsålder, lägre traktamenten, mer arbetstimmar per vecka, färre lediga dagar per månad, sämre semesterförutsättningar, större möjligheter för företaget att ändra i lagt schema, fler standbytillfällen, måltidsintag ombord, sämre villkor för våra timanställda bl a. Vilka Svenskar skulle vilja gå med på så många försämringar? Går Unionen med på lönesänkningar kommer snart hela Svenska folket att få se liknande förändringar!


Till dessa villkor vet jag inte om jag vill arbeta men framtiden får utvisa vad som kommer ut av detta!


 


Nu är jag på hotell igen och ikväll har jag turen att få träffa en gammal barndomsvän som nyligen flyttat hem till Sverige från USA. Jag ska bli hämtad utanför hotellet i eftermiddag och sen tar jag bussen in till stan igen senare. Det ska bli mysigt att ses igen efter alla år!



 
 
Åsa

Åsa

13 november 2012 14:35

Fy så jobbigt för dig/er!

http://wessand.blogg.se

 
Hannele på Hisingen

Hannele på Hisingen

13 november 2012 15:04

Mycket som inte är brukligt, men flygföretaget höll på att inte få låna några pengar alls till löner, då skulle det ha sett mycket sämre ut. Mitt jätteframgångsrika företag fick slå igen för några år sedan... Mycket som vajar nu, inte bara i Sverige.

http://hannelesparadis.blogspot.com

 
Helga

Helga

13 november 2012 15:21

Hannele; Eller så kanske VD:n kunde sänka sin lön lite mer. Han har 10 milj per år och har sänkt till 8 - stackarn ... Sen när detta är klart slutar han och får en bouns om han lyckats med sitt uppdrag!

http://www.helga1.bloggplatsen.se.

 
Ingen bild

Anneli

13 november 2012 16:46

Jag tror nog inte att någon yrkesgrupp skulle gå med på de försämringar du beskriver! Däremot så är du säkert attraktiv på arbetsmarknaden med din bakgrund & erfarenhet men trivs man på sitt jobb så är det naturligtvis tråkigt ändå!
Vad skulle du vilja göra om du ska byta yrke?

 
Hannele på Hisingen

Hannele på Hisingen

13 november 2012 17:59

hahah, läste om den solidarisk VD:n.....

http://hannelesparadis.blogspot.com

 
Eva

Eva

13 november 2012 21:56

Usch, jag lider med dig. Håller alla tummar för att det ska lösa sig på bästa sätt.

Kram

http://www.enangelsdagbok.blogspot.com

 
Helga

Helga

13 november 2012 22:09

Annelie; Jag hoppas fortfarande på en fortsättning på flygbolaget under drägliga villkor! Annars jobbar jag gärna inom hotell, reception t ex eller så går jag tillbaka till mitt ursprungsyrke och jobbar som förskollärare...

http://www.helga1.bloggplatsen.se.

 
Helga

Helga

13 november 2012 22:59

Enligt mig är detta utspel med nytt avtal, som inte förhandlats korrekt, ett spel för att skrämma personal och fackföreningar till att gå med på ALLT för att sedan vara slimmat nog för en försäljning. FFöretget har jobbat på detta i tystnd i 6 mån och nu ska det förhandlas på några dagar men ännu har inte facket kallats till förhandling? Lite skumt!

http://www.helga1.bloggplatsen.se.

 
Filifjonkan

Filifjonkan" title="http://tiln.se]Filifjonkan[/url]" target="_blank">tiln.se]Filifjonkan[/url]

14 november 2012 16:24

Ojoj Helga Ja sådan läsning brukas inte verkligen Det måste ju igenom facket först. Ja ni har det väldigt tufft måste jag säga men beundransvärda att ni klarar arbetet.Håll ut Helga kanske kommer något vettigt med man vet aldrig..

http://filifjonkan-se.bloggplatse detsamma tiln.se

 
Britten

Britten

15 november 2012 21:13

Nää fy....
Det är verkligen inte ok hur man behandlar Er

Man skäms

http://glitteroga.blogg.se

 
Helga

Helga

16 november 2012 08:55

Tack för ert stöd!

http://www.helga1.bloggplatsen.se.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helga - Söndag 14 jan 14:27

Det blir inga fler inlägg här på bloggen (iallafall inte inom överskådlig tid) men kolla gärna in min matblogg Hillas matprat här på bloggplatsen eller min Instagram Hillas foto. ...

Av Helga - 20 december 2022 18:33

Här kommer årets uppdatering från mig.   Förra vintern hade vi ju mycket covidrelaterade problem i Sverige fortfarande. Nyårsafton fick vi fira ensamma hemma och inte med våra trevliga vänner. Detta då jag hade flugit med en kollega som konstater...

Av Helga - 6 december 2021 16:08

Här kommer den årliga uppdateringen från mig.    Fortfarande jobbar jag inom flyget och efter en lugn tid, under första delen av pandemin, ökade flygtrafiken och arbetstiden fr o m juni månad. Det känns som att folk reser mycket nu igen, men i oc...

Av Helga - 26 december 2020 16:16


Det börjar bli tradition att jag uppdaterar bloggen en gång kring jul. I övrigt blir det ingenting skrivet här, men min andra blogg "Hillas matprat" lever i maklig takt... Vill du se mina foton kan du kika in på instragram och kontot "hillasfoto". ...

Av Helga - 21 december 2019 14:02


Så har snart ännu ett år passerat och jag tänkte att en uppdatering kunde vara på sin plats...   Året började med en fantastisk resa till Madeira med dottern. En vecka med vandringar och upptäcktsfärder och skönt sommarväder gjorde oss båda gott....

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards