Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under mars 2013

Av Helga - 21 mars 2013 08:00


Idag är jag ute och flyger från morgon till kväll - först en sväng österut och sen en tur söderut...  


Igår var jag ute och arbetade min första dag som förskollärare. Jag hade anmält att jag kunde rycka in och det dröjde inte länge förrän de ringde från vikarieförmedlingen. Det var riktigt roligt att prova på något nytt. Jag fick jobba 5 timmar på en 4-5 års-avdelning. Det var cykelavstånd hemifrån oss och bara det var en härlig känsla. Det var helt underbara barn på förskolan och jag kommer helt klart att vikariera mer framöver - bara tiden räcker till så.


Personalen på förskolan var också trevlig och ville boka mig för ännu en dag men det funkade ju inte eftersom jag måste sköta mitt vanliga jobb också...


Ha en riktigt fin dag!



 

Av Helga - 20 mars 2013 08:00


Vi bor ca 7 km utanför Uppsala i en villaförort. På baksidan av vårt hus har vi ett skogsparti och just som jag sitter här och tittar ut går det förbi två rådjur. Ibland är jag väldigt arg på de här rådjuren (när de äter knoppar) och ibland tycker jag synd om dem i kylan. Ibland slänger vi ut äpplen i skogsbacken för att hjälpa dem lite. Jag skulle iaf aldrig kunna plocka fram hagelbössan som Runar gjorde.


 

Den här bilden är tagen vid ett annat tillfälle. Nu har vi ju snö...


Igår var jag på ett introduktionsmöte på kommunen för att framöver kunna jobba som vikarie inom förskolan. Nu. långt efter min utbildningstid, ska jag ut på förskolemarknaden igen när det passar in i mitt schema. De har ett smart schemasystem där jag själv kan lägga in de dagar då jag kan jobba och detta matchas sen ihop med förskolornas behov av vikarier.


Det känns som att jag måste tänka framåt och se om mitt hus. Finns mitt jobb kvar? Orkar jag i så fall jobba med det tills jag blir pensionär? Börjar jag känna mig för i mitt gamla yrke så kan ju det vara ett alternativ på heltid senare. Vi får se...





Av Helga - 19 mars 2013 08:00


Snart, snart, snart är det resdags för den här familjen...


I slutet av veckan åker sonen till USA för att hälsa på en av sina bästa vänner. Kompisen studerar på college i Texas. Jag tror att allt kommer att gå bra men oroar mig ändå lite för resan eftersom han ska iväg helt på egen hand för första gången. Han har rest mycket förut men har då alltid rest med någon kompis.


 


Sen lite senare så sticker jag, maken och dottern iväg på charterresa till Las Palmas. Vi ska njuta av lite sommarvärme, sol, bad, promenader, utflykter, shopping, god mat och kanske något sportevenemang. Nu längtar jag riktigt mycket!!!


 

Las Canteras, Las Palmas...

Av Helga - 18 mars 2013 11:00


Strax innan gästerna kom i lördags såg det ut så här hemma hos oss;


 

Dukat och klart...

 

Tulpaner och apelsiner...


Fafner designs betongljusstakar...



Tilltugg på ett tårtfat...


 

Pumpernickel med blåmögelost och fikonmarmelad...


 

Nötter...

Av Helga - 17 mars 2013 17:28



Sist jag var borta skulle maken servera soppa och ugnspannkaka till middag. Det blev en köpt pulversoppa (Gulaschsoppa) för att allt skulle gå snabbt. Det var nog ingen vidare kvalité på den här soppan så när de satt och åt frågade sonen;


- Ska det inte vara kött i en gulaschsoppa?


Dottern som är kvick i tanken svarade;


- Jo, men jag hittade en liten bit kött i min sopptallrik.


Min reflektion är att det kanske är lika bra att det inte är kött i gulashsoppan eftersom man ändå inte kan veta vad det är för kött. Gnägg   


 

Av Helga - 16 mars 2013 14:49


Maken och jag skulle ut och gå en långpromenad idag i det fina, soliga vårvintervädret.


Maken stod i hallen och sa;


- Vi kan väl hålla oss här i området för jag har trasiga byxor, en ful jacka och är skitig i håret.


Jag kunde bara inte låta bli att säga;


- Är det en kontaktannons du filar på?   



Av Helga - 15 mars 2013 08:14


Nu kommer belöningen för min senaste tids "jätte-mycket-arbete-period". Jag ska vara ledig sex dagar!!! 


Gårdagen var en riktigt tuff dag med en tjänstgöringstid på över 13 timmar utan någon ordentlig paus på marken. Gissa om det var skönt att maken var snäll och hämtade mig vid centralstationen. Idag ska jag planera och handla inför en middagsbjudning som vi ska ha imorgon, med först softar jag bara ett tag...


Våra flygplan har alla egna namn som slutar på Viking, t ex Sverre Viking, Svea Viking etc . Igår flög vi med "Svarthöfvde Viking" och det kändes som jag var med i en film om vikingatiden eller någon annan storfilm som  typ "Sagan om ringen"    


Detta är en MD80 som numera bara finns i vår flygplansflotta  i Danmark... 


På tisdag ska jag gå på en introduktionskurs för att kunna börja jobba som vikarie inom Uppsalas förskoleverksamhet. Med tanke på framtiden känns det bra att ta upp min gamla utbildning igen om än i begränsad omfattning än så länge. Kanske byter jag spår någon gång längre fram??


   


Nu önkar jag dig en ljuvlig helg!!!





Av Helga - 14 mars 2013 08:15


Idag är jag i luften mest hela tiden...   


Det blir en flight från norr ner till Arlanda först, sen till Alperna och tillbaka och sen till Köpenhamn och så tillbaka... Puh!


Om man simmar mycket kanske man får gälar men om man är ute och flyger mycket kanske man kan få vingar?


 


I så fall blir man väl en ängel   

Flyg · Humor

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Ovido - Quiz & Flashcards