Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under april 2013

Av Helga - 21 april 2013 12:21


Nu börjar jag få bråttom... Jag ska iväg till Arlanda om 40 minuter men några ord hinner jag plita ned.


Igår var vi ute vid stugan och förberedde för första övernattningen. Vi satte igång vattnet och installerade varmvattenberedaren, räfsade löv, plockade kvistar och släpade grener från ett nedfallet träd som maken kapat upp i delar. Vi hann även sitta och njuta av vårsolen vilket var ljuvligt!


     


Förra helgen när maken var ensam på landet var det massor med snö fortfarande, men nu var det nästan ingen snö kvar alls. Det gick fort!

Av Helga - 19 april 2013 08:15



Det har varit många rapporter i radio och TV om den tragiska bombningen vid Boston Marathon. Idag berättade man på radion att man hade två misstänkta på bild. Med all respekt för alla inblandade kommer här en liten anekdot från mitt hem en dag i april.


Imorse lackade dottern ur när hon hörde ytterligare en reporter uttala FBI på svenska - EF-BE-I istället för på engelska EF-BI-AJ. Vi hade en diskussion kring detta ett tag vid frukostbordet innan dottern slog spiken i kistan;


- I så fall kan man ju också säga att man ska logga in på  "ansiktsboken" (Facebook)...    



Av Helga - 18 april 2013 21:55


Hemma igen efter tre dagar på flygturné...


På hemvägen från Arlanda var det tågstrul pga av en översvämning. Det har ösregnat i området i stort sett hela dagen idag och eftersom tjälen inte helt gått ur jorden blev det problem att "svälja" allt vatten.


När tåget kom till Knivsta fick alla passagerare gå av och vänta tills ett annat tåg skulle komma och plocka upp oss. Vi var så många som satt på tåget och jag funderade hur sjutton vi alla skulle få plats på nästa tåg så jag ringde maken som är såå snäll så han snabbt kommer och hämtar mig istället. Det var riktigt skönt efter en 10-timmarsdag på jobbet.


 


Imorgon är jag ledig och då blir det ett besök hos frissan bl a...


G´natt   


Av Helga - 17 april 2013 17:17


Vår son har ju nyligen varit ute på en USA resa och närmare bestämt besökte han staten Texas. Där bor en av sonens bästa vänner sedan snart två år och han går på college på Lamar University. Genom sin idrott har killen fått ett skol- och idrottsstipendium under fyra år.  Inte illa!


På väg till Houston åkte sonen via London och pga ett "klanteri" av mig vid bokningen fick han byta från London City airport till London Heathrow airport. Vi bokade då en mini cab på nätet så transfern fungerade ändå bra och det blev till och med som en liten seightseeing-tur genom Londons centrala delar. På hemvägen skedde flygplansbytet på samma terminal på Heathrow så då var det lättare. Under besöket reste killarna runt en del och bland annat var de i  New Orleans en helg. Massor med fina bilder har vi fått se efter resan.


När jag berättar om killarnas kuskande kommer jag att tänka på när jag själv reste till USA som 20-åring. Jag och en kompis reste runt i landet i tre månader och fick se både Boston, New York, Denver, San Fransisco, San Remo, Las Vegas, Los Angeles och Miami. Vi reste runt med Greyhoundbussar och på många av ställena bodde vi hos folk vi kände men ofta bodde vi också på hotell av skiftande standard. På slutet av resan flög vi till en västindisk ö och där började pengarna sina så smått så vi fick bo på en camping. Vi grillade maten på en enkel eldstad. Ibland fick vi mat av folk som reste hem från campingen eftersom vi bodde där en hel månad. Vi åt även en hel del kokosnötter som fanns att tillgå överallt kring vårt tält. Det svåraste med kokosnötterna var väl att öppna dem. Ja, du vet... "Far jag kan inte få upp min kokosnöt"

 

Jag blir ganska sugen på att resa till USA igen någon gång nu när sonen varit där...


 

Av Helga - 17 april 2013 10:15


Igår kom jag till Göteborg strax efter lunch och hann precis  till 14.30-filmen på Filmstaden, Bergakungen. Jag har länge velat se "Små citroner gula" och nu blev det äntligen av. Jag har läst boken och jag gillade även filmen. Det var inte många biobesökare så där mitt på dagen. Jag räknade till fem inklusive mig... lite ödsligt...


En wrap och en flaska vatten fick bli min lunch inne i biosalongen och till middag köpte jag ett grillat kycklingben och en grekisk sallad som jag tog med tillbaka till hotellrummet. Det blev en tidig kväll sen - det blir så när man går upp i ottan.


   

Av Helga - 16 april 2013 05:30


Igår kväll var jag på Arlanda och hämtade hem dottern som varit i Berlin. Nu ska inte någon i familjen resa på ett tag!? Bara jag då, men det räknas liksom inte riktigt eftersom jag reser hela tiden nästan...


En kollega ville byta flygturné med mig så därför börjar jag idag trots att jag egentligen skulle ha börjat igår. Jag fick fler övernattningar borta men däremot lite lindrigare arbetsschema de dagar jag jobbar. Kollegan skulle ut och resa privat och blev hjälpt av vårt byte och det är ju alltid kul om man kan hjälpa någon!


Så nu börjar tre dagars kuskande... 


   

På släktfikat i söndags fick jag reda på att jag ska bli gammelmoster (kallas det så när min syster ska bli farmor??). Detta blir det första barnbarnsbarnet för mina föräldrar - det känns stort!


       


Jag kan inte sluta lyssna på Mando Diao´s "Strövtåg i hembygden"...




Av Helga - 15 april 2013 08:15

Nu har jag planterat lite fröer härinne. Det blev bl a basilika, tagetes och plocksallad. Senare ska jag så sallad, dill och persilja ute också men det får nog vänta lite till.


 


Under semestern läste jag Alex Schulmans bok "Att vara med henne" och både jag och dottern tyckte om boken.


Igår var jag på födelsedagsfika hos ett syskonbarn. Han hade gått upp tidigt och cyklat iväg och köpt hem fräscha frukter såsom mango, kiwi och fikon t ex. Av det gjorde han en enormt fin fruktsallad med apelsingrädde och så hade han även bakat två sockerkakor till. Det är så kul när ungdomarna är så duktiga och fixar sitt eget fika. Sen när jag kom hem grillade vi för första gången och det kan aldrig bli godare än första gången man äter grillat för säsongen...


 


Arlandatips! Nyligen öppande Victoria´s Secret på Arlanda som första Victoria Secret-butik i Sverige. Den ligger i terminal 5 efter säkerhetskontrollen.

Av Helga - 14 april 2013 09:19


Maken och jag får mer och mer egentid tillsammans och det är väl en naturlig utveckling när barnen växt upp. Just nu är dottern i Berlin och sonen umgås med sina kompisar i stort sett hela helgen. Idag har maken åkt ut på landet för att ta hand om ett träd som blåst omkull under vinterns stormar. Jag ska på släktfika för att fira ett syskonbarn som fyller år.


Igår var vi på bio och såg filmen "Jakten" med Mads Mikkelsen i huvudrollen som 42-årige Lucas. Filmen handlar om en man som oskyldigt anklagas för pedofili på förskolan där han arbetar. Alexandra Rapaport har en biroll i filmen som flickvän till Lucas. Filmen var riktigt bra och jag rekommenderar att du ser den. Detta känns kusligt sannolikt att det skulle kunna hända och säkert har liknande situationer uppstått.


 


Mads Mikkelsen är en fantastisk skådespelare!!!


Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Ovido - Quiz & Flashcards