Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Direktlänk till inlägg 19 december 2013

Äntligen vinst...

Av Helga - 19 december 2013 09:00


Sonens födelsedagsmiddag blev lyckad igår kväll. Maten var god och våra föräldrar är det alltid kul att träffa! Precis innan gästerna kom skypade vi en stund med dottern som ju åker till Dubai idag för att bevista pojkvännens mammas bröllop. Vigselakten blir på en strand och sen blir det en fin middag på 7-stjärnig restaurang därefter. Det är faktiskt så att vår dotter blir bjuden på resan och allt runt omkring av pojkvännens familj (ingen dålig present). På natten mot julafton flyger så dottern och hennes kille hem hit och landar på julaftons morgon på Arlanda.


Ikväll ska vi fira sonen eftersom det blir dåligt med tid till det sen. Jag jobbar fr o m imorgon ända fram till dan före dopparedan och landar på kvällen. Några paket har vi fixat till sonens födelsedagsfirande och så blir det något gott till middag.


 


Äntligen positiva besked för flygbolaget. Det känns faktiskt mer OK att slita hårt på jobbet om man ser att det lönar sig till slut efter allt eländes elände.


   


Samtidigt hörs rykten på sociala medier idag om att kollegor på det norska flygbolaget, med bas bl a i Sverige, sägs upp från sina fasta anställningar och erbjuds tjänst som timanställda. Detta är ännu obekräftat men flera jag känner vittnar om att detta mailats ut till anställda på Norwegians Stockholmsbas. Det är en sjuk värld vi lever i, men det blir väl så när passagerarna bara vill betala runt 200:- för sina flygbiljetter. Det kommer att sluta med att alla flygbolagsanställda kommer från lågkostnadsländer och deras villkor kommer att vara usla. Punkt!


 


Här en bra krönika från Aftonbladet som handlar om just detta med dåliga villkor i flygbranschen. Betalar man för skit- då får man räkna med skit.


Men nu blev det kanske lite väl mycket allvar i det här inlägget. Jag avslutar med två fina tomtar som jag ska plocka fram idag...


   


#flyg #vinst #flygbolag #villkor #födelsedag #paket #resa #dubai #jul #jultomtar

Familj · Flyg · Humor
 
 
Filifjonkan

Filifjonkan

19 december 2013 10:28

Hej Helga. Nog kan jag förstå att det är frustrerande för flygpersonalen detta läge det värsta är att du nog har rätt ang timmar och personal från lågkostnadsländer . Det har vi ju sett i byggbranschen bland annat ja det finns fler. Roligt i alla fall att sas verkar få system i grejorna nu skönt för er.Sådant bröllop det blir inte dåligt stort ståhej. Vilka minnen de får efter det, Roligt med att de kommer hem till er på julen också, S Du har mycket att greja med i jul+ ditt jobb. Många bollar i luften hehe..jaja kära Helga ha det så bra och take care

http://filifjonkan.se-bloggplatsen.se

 
Britt-Marie

Britt-Marie

19 december 2013 10:35

Oj, vilket fantastiskt bröllop dotter skall på!!

Visst är det så att det känns med OK att slita när man ser att det ger resultat. Läste krönikan i går och tänkte på dig och dina kollegor. Historiskt sett kan man väl konstatera att inget lågpris bolag har överlevt över tid ... men under tiden de är verksamma ställer de till det för alla i branschen.

Härliga tomtar :)

http://alicebm.blogg.se

 
Ingen bild

Anneli

19 december 2013 11:51

Vad roligt att det börjar gå bra för SAS igen. Men visst är det precis som du skriver om arbetskraft från låglöneländer, man ser ju samma sak hända inom sjöfarten. Riktigt bra skrivet av Aftonbladet!
Ha en trevlig kväll!

 
Mia

Mia

19 december 2013 19:18

Som du säkert vet nu så har den svenska personalen hos Norwegians. Bemanningsföretag och så får de arbeta hos Norwegians som timanställda. Dessutom säger bolaget att de ska få samma förhållanden! Det luktar skumt... Varför då förändra anställningsförhållanden?

Min erfarenhet av bemanningsföretag är inte speciellt "jippi"

http://miatankar.wordpress.com

Helga

19 december 2013 19:42

Enl mina källor är det försämrade villkor. Färre lediga dagar o ingen provision bl a. Hur ska framtiden bli? Tur jag har min förskollärarutbildning

 
Susanne

Susanne

19 december 2013 20:01

Men så får dom väl inte göra? Säga upp fast anställda för att ge dom timanställning? Låter helt sjukt..
Jag jobbar också ända fram till jul. Har jag otur får jag sitt och lära upp mig även juldagen och annandagen. Vi får se..

http://beauty-beholder.bloggplatsen.se

Helga

19 december 2013 21:45

Låter inte så kul men kanske värt det med tanke på att du har nytt jobb.

Allt verkar gå att göra idag på arbetsmarknaden.

 
Anders

Anders

7 januari 2014 20:39

Man slutar aldrig förvånas över hur storföretagen behandlar sina anställda... :-(

http://www.igrekland.se

 
Dubai

Dubai

20 februari 2016 20:25

Hoppas att det blev en rolig vistelse i Dubai :)

http://dubaiguide.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helga - Söndag 14 jan 14:27

Det blir inga fler inlägg här på bloggen (iallafall inte inom överskådlig tid) men kolla gärna in min matblogg Hillas matprat här på bloggplatsen eller min Instagram Hillas foto. ...

Av Helga - 20 december 2022 18:33

Här kommer årets uppdatering från mig.   Förra vintern hade vi ju mycket covidrelaterade problem i Sverige fortfarande. Nyårsafton fick vi fira ensamma hemma och inte med våra trevliga vänner. Detta då jag hade flugit med en kollega som konstater...

Av Helga - 6 december 2021 16:08

Här kommer den årliga uppdateringen från mig.    Fortfarande jobbar jag inom flyget och efter en lugn tid, under första delen av pandemin, ökade flygtrafiken och arbetstiden fr o m juni månad. Det känns som att folk reser mycket nu igen, men i oc...

Av Helga - 26 december 2020 16:16


Det börjar bli tradition att jag uppdaterar bloggen en gång kring jul. I övrigt blir det ingenting skrivet här, men min andra blogg "Hillas matprat" lever i maklig takt... Vill du se mina foton kan du kika in på instragram och kontot "hillasfoto". ...

Av Helga - 21 december 2019 14:02


Så har snart ännu ett år passerat och jag tänkte att en uppdatering kunde vara på sin plats...   Året började med en fantastisk resa till Madeira med dottern. En vecka med vandringar och upptäcktsfärder och skönt sommarväder gjorde oss båda gott....

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Ovido - Quiz & Flashcards