Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under mars 2014

Av Helga - 10 mars 2014 10:23


Ibland blir det bråttom....

Jag blev just snabbutkallad till Arlanda, på min jour. Kommer att vara framme mindre än en timme efter att trafikkontoret ringde eftersom jag bor på rätt sida om stan och har nära till jobbet.


Tillägg kl. 15.20;


Jag fick en övernattning. Alla i kabinbesättningen blev snabbutkallade eftersom ordinarie crew fastnat på annat håll. Inte mig emot - jag bara njuter av våren i norra Sverige!


Hotellet vi bor på är ganska nytt och modernt - se bara;


 


#flyg #flygvärdinna #crew #hotell

Av Helga - 9 mars 2014 15:50



Jag steg upp kl 03.25 och stack hemifrån redan innan dottern kommit hem från krogen. Som belöning för min tidiga start slutade jag också tidigt idag. En liten tupplur i soffan och sen var jag på G igen.


Senare gick maken och jag en riktig långpromenad i vårvädret. Man kan inte bli annat än glad när man ser snödroppar, krokus, vintergäck, solen som skiner och när man hör fåglarna kvittra.


 


 

Fika gjorde vi utomhus för första gången i år...



Detta är min absoluta favorittid på året...


#vår #snödroppar #krokus #utefika #tidigstart #flygvärdinna

Av Helga - 8 mars 2014 15:00

Lycka är att komma hem med nya kok- och inspirationsböcker från bokrean. Trodde inte jag behövde fler...   


 



Det är min sista lediga dag idag. Imorgon bär det av upp i det blå igen...


#mat #kokböcker #recept #ernst #flyg

Av Helga - 7 mars 2014 08:53


Vi har ett biddingsystem på jobbet där vi kan lägga in olika önskemål till kommande schema med ett särskilt poängsystem i datorn. Systemet ger ca 60 % uppfyllnadsnivå - man kan ju inte få allt man vill. Detta gör att det finns ett missnöje ibland när kollegor inte kan gå på den där festen, mötet eller vad det nu kan vara. Det här programmet heter PBS.


Igår på trafikkontoret stod jag och pratade med några kollegor. På tal om biddingen inför nästa schema var det en som något ironiskt sa;


- Vi tror på Gud, jultomten och PBS...


  

 


#dator #flyg #flygvärdinna #humor

Flyg · Humor
Av Helga - 6 mars 2014 07:51

Jag hade med en rolig passagerare ombord igår. Först när han kom uppför baktrappan in mot flygplanet knäppte han kort på mig och sa;


-Du ser så glad ut...


Lite senare pekade han på en skylt på en av bagageluckorna ovanför flygplansstolarna. På skylten står det CREW STOWAGE.


Han kommentar var;


- Hur får ni plats därinne?


Ja, vissa människor gör skillnad och piggar upp   


 


#flyg 


#flygvärdinna


#humor

Flyg · Humor
Av Helga - 4 mars 2014 18:38



När jag var ute och flög en dag här nyligen så tappade jag en knapp i min uniformskavaj. Jag hade glömt mitt lilla sykit hemma så när jag kom fram till hotellet, där vi skulle bo för natten, frågade jag om jag kunde få låna nål och tråd i receptionen. Svaret jag fick var att det gick bra att köpa ett litet set med nål och tråd för 20 kronor.


Jag tackade vänligt nej tack till erbjudandet men kokade inuti   (obs! jag kokar väldigt sällan).


Jag tycker att om en gäst bor på ett hotell och betalar för rummet så ska det ingå en viss service. Tydligen börjar hotellvärlden ta efter flygbranschen där en hel del flygbolag tar betalt för alla möjliga tjänster.


Just nu befinner jag mig på ett hotell igen och jag är i norra Sverige. Jag har turen att få flyga med en kompis hemifrån. Vi har varit ute och ätit middag tillsammans redan så vi kan somna tidigt inför morgondagens tidiga avgång.


Imorse hade jag sovmorgon och hann umgås lite med dottern. Hon var först på en undersökning på sjukhuset tidigt och sen på hemvägen köpte hon semlor till oss - det är ju fettisdagen idag. Strax efter att hon kommit hem fick hon ett telefonsamtal och förfrågan om ett uppdrag på ett fritids på eftermiddagen. Det blir tre dagars jobb den här veckan och tre dagar på samma skola nästa vecka. Snacka om att ha jobbflyt...


 


Har du fått någon semla idag?


#hotell #ilska #jobb #familj #semla #fettisdag

Av Helga - 3 mars 2014 07:52



På min sista flight ner till södra Sverige igår kväll kom två män ombord mot slutet. De steg på allra sist och när den ena kom sa han:


- Min kompis kommer ner snart. Han står och byter om i gatebryggan.


Jag trodde först att det berodde på att de fått klä av sig något skärp eller så i säkerhetskontrollen men det visade sig att de båda männen kom direkt från att ha åkt Vasaloppet. De såg trots allt pigga ut och jag beundrar verkligen folk som tar sig an såna utmaningar.


Tidigare på dagen flög vi till en Alpdestination. På hemresan skulle vi ha helt fullt med 181 passagerare och det var ju inte så konstigt med tanke på att Stockholms sportlov tog slut igår. När det väl var avgångstid visade det sig att en buss med ca 30 resenärer av väderskäl inte kunde komma fram till flygplatsen så vi fick åka hem med ca 30 tomma stolar...


 


Idag har jag sovmorgon på ett hotell, men tror du jag kan sova ut? Nä, trots landning nära midnatt vaknar jag strax efter sex på morgonen...   


#flyg #flygvärdinna #alperna #wasaloppet



Flyg · Resor · Sport
Av Helga - 2 mars 2014 10:25


Det blev en lång flygdag igår - nästan 13 timmar. Inte konstigt att hjärnkontoret tänker lite trögt mot slutet när vi tar betalt för förbeställningspåsarna...

Nu ut till Arlanda igen och en ny flygdag som blir nästan lika lång. Jag hamnar till slut i en hotellsäng i södra Sverige.

Fly me to the moon... gnolar...


 


#flyg #flygvärdinna #arbetsdag #hotell

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards