Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under februari 2015

Av Helga - 18 februari 2015 13:55


Igår hade vi tur. Kaptenen hade tänkt på oss alla i besättningen och köpt med sig minisemlor. Det var ju extra bra eftersom det var fettisdagen igår.

Vi hade en ganska lugn flygning på ena sträckan så det fanns tid för en fika.


Idag sticker jag iväg på en tredagars-slinga och kommer hem igen på fredag natt. Maken har sportlov och håller på och fixar lite här hemma.

Igår skypade vi med sonen som är i Singapore just nu och på väg mot Indonesien. När jag var liten bodde vi i Singapore. Sonen och hans kompis gick förbi platsen där vi bodde men allt var förändrat. Vårt hus var rivet och även skolan där min pappa jobbade. Kvar fanns ett gammalt kapell och runt det skulle det byggas nya hypermoderna bostadshus.

#resa #flyg #helga #semla #singapore #sportlov

Av Helga - 17 februari 2015 12:08


Igår flög vi en charterflight till Madeira och sen tillbaka igen och arbetsdagen blev lång, ca 13 timmar. Tack vare en kanonbesättning fick vi en bra dag med många skratt.


Jag har sedan jag blev Purser bestämt att jag ska ha med mig fikabröd när vi har såna här långa flygningar och det hade jag igår också - det blev havrerutor. Det blir mitt sätt att visa att jag uppskattar mina kollegor som jobbar på trots ibland tunga dagar.

 

Det mesta flöt på bra på flighten men på hemvägen fick vi problem med förbeställningspåsar (taxfreepåsar) som inte levererades till flera av våra passagerare. Det är så himla tråkigt när sånt här inte fungerar!

Jag pratade med alla berörda personligen och så får företaget som sköter dessa leveranser ta kontakt med kunderna för hitta en bra lösning.


Här några bilder från flygplatsen i Funchal, Madeira...

   


Idag tar jag det lite lugnt för det ska flygas ikväll igen. Idag är det en betydligt lugnare dag men ändå...


#flyg #helga #maderia #taxfree #havrerutor

Av Helga - 14 februari 2015 17:39



Ledig helg och jag älskar´t!


Jag har hunnit med mycket...

Först städning och lakansbyte och lite tvätt. Sen matinköp på COOP med dottern och direkt efter det såg vi en basketmatch där Uppsalalaget  Sallén vann.


Den vitklädda tjejen med nr 4 på ryggen är 1.98 lång. "Vår" spelare bredvid ser nästan liten ut men är också runt 1,94 lång. Det är många baskettjejer som är långa men det finns även många som är små och kvicka...


Nu har jag förberett en efterrätt till ikväll - det blir en bär- och fruktsallad. Det blir vårt myspys hemma på "alla hjärtans dag". Vi ska äta färsk lax med stekt potatis, rom, gräslök och gräddfil som varmrätt.


 

     



#allahjärtansdag #helga #bär #efterrätt #basket #ledighelg #helg

Av Helga - 13 februari 2015 09:44


Igår kväll strax innan vår avgång till Bryssel tog jag ett foto på den här fina solnedgången...


På flygningen hem var det party. Många som jobbar inom EU reser hem med oss på torsdagar och då förstår jag att de vill unna sig lite extra inför helgen. Vin här, öl där, Gin och tonic till henne. När passagerarna steg av var det många som tackade för extra fin service - sånt värmer!


Nu tar jag helg! Det ska bli såå skönt...


#flyg #helga #solnedgång #arlanda #bild #foto #party

Av Helga - 12 februari 2015 10:11


Jag har varit hemma en sväng och hade stämt träff med en fönsterrenoverare. Vi har två fönster som har fått pyspunka, som han uttryckte det. Fönstren är immiga men kan inte putsas rena eftersom det inte går att komma åt det området i fönstret. Vi bestämde att hans firma ska fixa det åt oss men det får bli när det är lite varmare utomhus.


Jag bakade morots- och oreganobröd och det bästa med det brödet är att man inte behöver jäst.

 


Jag hann njuta av våra blommor från helgens kalas också...

 

Den här tycker jag är kul. Tulpaner som växer direkt upp ur sin lök...

 

Idag vaknar jag i Skellefteå och förra veckans snöoväder känns långt borta. Igår kväll var här 7 grader varmt och snön tinar bort fort. När jag kom in på hotellrummet skyndade jag mig att se Sveriges Mästerkock på TV4 play och min kollega Anna klarade sig bra ännu en gång. Jag är så imponerad av henne!


   


Idag ska vi flyga från lunchtid till sent ikväll men sen är jag ledig över helgen.  Jihaa!!!


#helga #flyg #sverigesmästerkock #tulpaner #fönster #mat #skellefteå

Av Helga - 10 februari 2015 13:29

Igår hade vi en lång flygdag och när vi väl kom fram till vårt hotell sprang jag bara iväg och köpte mig en sallad som jag kunde äta på rummet.


Idag hade vi en desto kortare och enklare dag med bara tre korta flighter i samma flygmaskin. Mellan två av flygningarna sprang kapten iväg trots ett kort markuppehåll. När han kom tillbaka hade han med sig en överraskning.


 


Han hade köpt oss varsin ginger-shot (ingefära). Den är stark och mycket bra för att hålla förkylningar borta. Direkt efter tar man en skiva äpple för att inte få en chock i munnen...


Under boardingen till den sista flygningen i Östersund var det oerhört blåsigt på marken. Resenärerna kom ombord huttrande med håret på ända. Helt plötsligt blev det bastuvarmt i flygplanet och jag fick skynda mig fram till cockkpit och be dem dra ner på temperaturen. En passagerare stod där bak och frågade min kollega vart värmen kom ifrån. Temperaturen kan ibland bli lite väl varm när vi står på marken men jag kunde inte låta bli att skoja och svara;


- Värmen kommer ju från Sahara   


#flyg #helga #humor #ingefära #shot #hälsa



Flyg · Humor · Hälsa
Av Helga - 8 februari 2015 14:24



Här växlar det snabbt så här kommer nu en hälsning från Blekinge. Det är nästan lite vårkänsla här nu - ingen snö, mycket sol och blåsigt.


   


Vi flög ner hit som passagerare, hela besättningen, med ett inhyrt litet flygplan från Jettime. Detta för att finnas på plats imorgon bitti då vi har den första avgången. Måndag morgon brukar vara lika med mycket passagerare.


På väg ner hit satt jag bredvid en trevlig dam som verkade flygrädd. När vi skulle landa var det väldigt blåsigt och det lilla flygplanet dansade runt rätt så bra. Jag försökte lugna min "reskamrat" så gott jag kunde med några vänliga ord och jag tror det hjälpte att jag satt där bredvid klädd i uniform.




#helga #flyg #flygrädsla #blekinge #vårkänsla #blåsigt

Flyg · Natur
Av Helga - 7 februari 2015 18:00


Idag hade vi släkten här på fika. Vi blev 15 personer...

Mumsfilibabba...

minibullar, chokladsnittar, havrerutor, smörgåsar och herrgårdstårta.

#fika #helga #släktenärbäst

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Ovido - Quiz & Flashcards