Inlägg publicerade under kategorin Flyg

Av Helga - 16 april 2016 11:19

På vår kvällsflygning igår hade vi helt fullsatt på utvägen. Alla våra färskvaror (dvs mackor, sallader och pajer) tog slut innan försäljningen var avslutad. Det innebar att inte alla passagerare fick köpa något färskt. Lite jobbigt läge men alla tog det bra - vi har ju mycket olika snacks att erbjuda istället. Sen på hemvägen hade vi inget färskt att sälja alls. Jag annonserade i högtalaren om snacks och drycker. Tur, tur, tur - ingen bad om att få köpa någon macka eller sallad. Puh! Kanske var anledningen att det var så sent och att de flesta redan ätit middag.Vill man vara helt säker på att få köpa en måltid ombord hos oss kan man förbeställa. Det är det flera som har gjort på dagens kvällsflight.

Jag gick till sängs klockan tre och det blir lika sent i natt. När jag tog nattbussen hem igår var det jag och några festprissar som åkte hem. Ibland när man börjar väldigt tidigt på helgen träffar man på de riktiga festprissarna, de som missat sista nattbussen och satsat på att ta första morgonbussen istället.

Ikväll flyger vi till Turkiet och den här lilla flygplatsen, Gazipasa.

47/100 #blogg100

#helga #flyg #Turkiet #resa #mat #försäljning

Av Helga - 15 april 2016 10:57

Idag går jag på nattpasset med fem sena kvällar i rad. Landningarna blir vid klockan 00.30, 00.10, 23.20, 00.50 och sista dagen redan vid 21.45, så det räknas väl nästan som förmiddag.

Nu gäller det att hålla igång så man inte somnar på crew-flygstolen...

Schemat för maj kommer idag och då brukar servern på jobbet krascha. Vi får se om jag kan få ut några papper inför vår flygning ikväll. För säkerhets skull tog jag ut uppgifter för flighten redan igår. I slutet av april börjar vi få nya arbetsredskap vilket kommer att underlätta framöver.

Nu har jag iallafall börjat dagen på ett bra sätt - med en joggingtur i skogen. Eller egentligen skulle jag kanske kalla det att lufsa, för jag joggar 100-200 steg och går sen 100-200 steg. Jag tycker att det går framåt med min träning iallafall och det är väl huvudsaken.

46/100 #blogg100

#helga #flyg #skifttider #hälsa #träning #nattpasset

Flyg · Humor · Hälsa
Av Helga - 12 april 2016 15:26

Vad gör man inte för sina kunder...

Nyligen hade vi en kvinna ombord som lätt irriterat frågade vad vi hade att erbjuda henne för glutenfri mat. Jag sa att vi inte har någon specialmat på planet om man inte förbeställt, men att vi har chips och nötter till försäljning. Hon köpte nötter men jag märkte att hon fortfarande var lite sur - kanske hade hon energibrist helt enkelt. Då kom jag på att jag hade en banan i min väska och när jag erbjöd henne den utan kostnad blev hon glad igen

Idag är det en ledig dag och jag och mina föräldrar har gjort en utflykt till Thun´s i Faringe. Detta är en stor butik med det mesta - ett Ullared i miniatyr. Det blev även lunch och kaffe efter besöket i affären.

Jag köpte en klänning, svarta sopsäckar, servetter, godis och kaffekoppar.

Sonen som är anställd på ett stort byggnadsföretag är uttagen i strejk fr o m idag.

43/100 #blogg100

#helga #flyg #glutenfritt #shopping #thuns #banan

Av Helga - 11 april 2016 09:00

Man kan inte klaga på utsikten från "kontoret"  iallafall...

42/100 #blogg100

#helga #flyg #utsikt

Av Helga - 10 april 2016 09:15

Det är alltid spännande med arbetskompisar. Just nu öser det in nyanställda i flygbolaget. Både piloter och kabinpersonal. Många i kabinen är väldigt unga och kommer i stort sett direkt från gymnasiet men en del har även flugit på andra bolag och är runt 40 år. Jag gillar den tanken - det är inte åldern som spelar roll utan kompetensen och hur man är som person.

Några av dem jag flugit med på senaste tiden har tidigare jobbat på förskola, spelat i punkband, jobbat med film, utbildat sig till meterolog, jobbat på äldreboende, haft eget företag.

Idag har jag ledigt till kvällen men sen bär det iväg igen. En övernattning till och sen kommer jag hem igen imorgon kväll. Längtar lite nu...

41/100 #blogg100

#helga #flyg #flygvärdinna

Av Helga - 9 april 2016 08:45

Efter många år med bara snacks (nötter, chips mm) ombord på våra korta flygningar har vi äntligen fått färska snacks igen. På förmiddagen serveras polarrullar och på eftermiddagen har vi en liten box med t. ex bröd o skagenröra eller chorizo o grön linssallad. Detta uppskattas verkligen av våra kunder.

Nyligen när vi skulle flyga till Oslo märkte jag innan avgång att vi saknade en hel vagn med små snacksboxar (45 stycken). Jag ringde cateringen men de kunde inte komma ut med mer mat innan avgång. Punktligheten är viktigare än servicen så vi fick åka ändå eftersom det var hemresans snacks som saknades. Piloterna försökte beställa snacks i Oslo men det lyckades inte heller.

Som tur var tackade många nej till sin matbox så allt räckte ändå till hemresan. Puh! Sånt här kan bli jobbigt...

Idag flyger vi från en nordlig svensk stad ner till arlanda och sen vidare mot Medelhavet och så småningom hemåt igen.

40/100 #blogg100

#flyg #helga #snacks #resa

Av Helga - 8 april 2016 00:08

Man blir på gott humör direkt när man kommer till jobbet. Den här lappen låg på ett av borden där vi håller briefing.

Ps. Glöm inte fika och hångla / kram

Gud vad vi skrattade när vi hittade lappen...

39/100 #blogg100

#helga #humor #flyg

Flyg · Humor
Av Helga - 4 april 2016 16:15

Så var min arbetsvecka klar men maken började jobba igen idag, efter sitt påsklov. Idag har jag träffat mina föräldrar och gymmat.

Igår flög vi bara en kvällsflygning, till ett grannland. Det var många resenärer och det berodde säkert på att lovet tog slut. På hemvägen gick det undan då piloterna fick en snabb inflygning mot arlanda och vi fick pinna på ordentligt.

En våra största kunder reste med oss och han är så bekant så vi utbyter några extra fraser varje gång han dyker upp. Egentligen skulle man ju vilja göra det med alla passagerare men man hinner bara göra det med ca 10%. Jag brukar säga nåt eller fråga nåt under boarding till dem som stoppas upp i kön. Det goda sprider sig, tänker jag, då någon hör att vi pratar och skojar och de goda vibbarna sprids.

Nyligen fick jag sån lust att baka och jag gjorde scones med ingefära och choklad. Klicka på länken och kika in på min lilla matblogg så får du receptet. Smaken är lite speciell men god så gillar du ingefära så är det bara att plocka fram bakskålen...