Inlägg publicerade under kategorin Minnen

Av Helga - 24 april 2014 10:45

Igår var det städ- och trädgårdsdag här hemma. Bl a sådde jag persilja, dill och sallad i min "lilla låda"...

Sen var det dags att träffa tre gamla gymnasiekompisar. Vi brukar träffas ungefär en gång per år och det är alltid lika kul. Den här gången gick vi till restaurangen Trattoria Commedia på Skolgatan i Uppsala. Vi åt canneloni della mamma - färska pastarullar fyllda med ricottaost och spenat. Det blev mycket surr om livet - både roligt och sorgligt hann vi gå igenom. Tänk vad glad jag är att ha så fina vänner!!!

Annars går jag mot slutet av min vårsemester. Till helgen är det dags att flyga igen och det blir en charterflight första arbetsdagen.  Det blir kul! Det är alltid full fart och glatt på charter. Passagerarna är lediga och har förväntningar på sin resa. På hemvägen längtar de allra flesta hem och är nöjda med att de haft en bra semester.

#resa #flyg #trädgård #restaurang #uppsala #pallkrage #charter

Av Helga - 13 oktober 2013 12:10

Jag ägnade mig åt mina klasskamrater från förskollärarutbildningen igår. Först fikade vi på anrika Ofvandahls konditori och sen åt vi middag, såg på kort och pratade minnen hemma hos mig.

Maken plockade svamp...

Av Helga - 10 juli 2013 08:15

En gång om året åker jag till Hälsingland till vår släktgård. Morfar och morfar köpte gården för 75 år sedan och nu njuter vi i släkten av de gamla husen, naturen, kulturen och de gamla minnena. Vi som äger stället är min mamma, min moster och deras åtta barn alltså jag, mina syskon och mina kusiner.

Sist jag var där bodde jag i vindsrummet i ett av de större husen. Där kryllar det av minnessaker från förr...

Mamma och moster på den lilla bilden...

Morfar och mormor som jag tyvärr aldrig fick träffa...

Utsikt över sjön...

Av Helga - 24 maj 2013 08:30

Igår hade vi en lång flygdag - tjänstgöringstiden var på dryga 12 timmar. Vi får ha max tre såna långa dagar per månad som tur är. Mest att göra hade vi på den sista flighten med många resenärer och ovanligt många av dem med business- och economy extrabiljetter.

Snart ska flygbolaget gör om treklassystemet till ett tvåklassystem. Då kommer man att kunna välja på att resa i SAS plus eller SAS go. Affärsresenärerna i Plus kommer att kunna välja vad de vill från "shopen" under sin flygning, som smörgås, chips, choklad t ex. Det ligger i tiden och känns som rätt väg att gå tycker jag. Däremot tror jag att en del av resenärerna kommer att tycka illa om det i början. Ingen lyxig businessclass med varm mat och champagne, hot towels och magasin längre... Här kan du se vad som ingår i de olika klasserna.

När jag var ny på flygbolaget serverades varm mat på stora brickor till alla i business class och det var dessutom två olika varmrätter att välja på. De resenärer som reste i turistklass fick också varm mat. Alla bjöds på fria drinkar (inom rimlig gräns). Gud, vad vi slet! Så fort vi serverat färdigt började folk plinga och ville ha mera gin och tonic, mera vin etc Då var det också tllåtet att röka ombord och uniformen stank så hemskt så den fick hänga ute mest hela tiden mellan arbetspassen. Vi gick även genom kabinen med tidningar på en vagn innan (!) start. När piloterna plingade för start fick man slänga in vagnen och tidningarna på lämpligt ställe så fort som möjligt och slänga sig ner på sin stol och spänna fast sig fort. Som du förstår är den tidens service inget jag saknar. Det var betydligt mer slitsamt...

Igår tentade dottern av Matte C på skolan efter att ha pluggat in allt på en månad. Hon tyckte det gick bra och nu känns allt ritkigt skönt för henne. Det är i stort sett inget kvar att göra  i skolan - det är bara att njuta och glädjas åt att det snart är dags för studentfirande och sen sommarlov.

Av Helga - 3 maj 2013 08:30

Idag är jag ledig och jag ska förbereda mig för arbete imorgon. Jobba, jobba, jo-o-bba - men sen är jag faktiskt ledig hela Kristi himmelsfärd och då blir det flera dagar i stugan...

Senast jag jobbade var det en passagerare som nog blev lite sur på mig. Vi annonserar alltid i högtalaren att bärbara datorer måste packas ned i handbagaget under start och landning. Anledningen är att de kan orsaka skada vid en kraftig inbromsning eller turbulens t ex. När jag sedan skulle kontrollera kabinen så satt en man där med sin dator i stolsfickan iallafall. Jag bad jag honom packa ned sin dator innan start.

Just den dagen bar jag skylten "Hello Sunshine". Mannen sa, för att förklara varför han reste sig precis innan start, till sina vänner;

- Miss Sunshine sa åt mig att jag måste packa ned min dator...

Ja, ja - det är såna gliringar man får ta. Det är bara att le och sen gå vidare. Hade han lyssnat på våra instruktioner så hade han sluppit bli tillrättavisad av Miss Sunshine...

Ps. Den 7 maj öppnar det nya ABBA-muséet i Stockholm. ABBA-muséets hemsida hittar du här. Ds

Flyg · Humor · Kultur · Minnen · Musik · Tips
Av Helga - 17 april 2013 17:17

Vår son har ju nyligen varit ute på en USA resa och närmare bestämt besökte han staten Texas. Där bor en av sonens bästa vänner sedan snart två år och han går på college på Lamar University. Genom sin idrott har killen fått ett skol- och idrottsstipendium under fyra år.  Inte illa!

På väg till Houston åkte sonen via London och pga ett "klanteri" av mig vid bokningen fick han byta från London City airport till London Heathrow airport. Vi bokade då en mini cab på nätet så transfern fungerade ändå bra och det blev till och med som en liten seightseeing-tur genom Londons centrala delar. På hemvägen skedde flygplansbytet på samma terminal på Heathrow så då var det lättare. Under besöket reste killarna runt en del och bland annat var de i  New Orleans en helg. Massor med fina bilder har vi fått se efter resan.

När jag berättar om killarnas kuskande kommer jag att tänka på när jag själv reste till USA som 20-åring. Jag och en kompis reste runt i landet i tre månader och fick se både Boston, New York, Denver, San Fransisco, San Remo, Las Vegas, Los Angeles och Miami. Vi reste runt med Greyhoundbussar och på många av ställena bodde vi hos folk vi kände men ofta bodde vi också på hotell av skiftande standard. På slutet av resan flög vi till en västindisk ö och där började pengarna sina så smått så vi fick bo på en camping. Vi grillade maten på en enkel eldstad. Ibland fick vi mat av folk som reste hem från campingen eftersom vi bodde där en hel månad. Vi åt även en hel del kokosnötter som fanns att tillgå överallt kring vårt tält. Det svåraste med kokosnötterna var väl att öppna dem. Ja, du vet... "Far jag kan inte få upp min kokosnöt"

Jag blir ganska sugen på att resa till USA igen någon gång nu när sonen varit där...

Av Helga - 15 februari 2013 08:01

I helgen ska vi ha släktträff hemma hos mamma och pappa. Vi ska äta lite mat tillsammans och så ska vi spela Mah Jong. Det är en tradition som vi försöker få till en gång per år. En del reser från Värmland, Dalsland och Stockholm men många av oss bor kring Uppsala.

Vi började spela Mah Jong redan på 60-talet då vår familj bodde i Asien under en treårsperiod.

Sen ska du också veta att sedan igår eftermiddag ligger maken på stort PLUS!!!

Av Helga - 21 januari 2013 11:39

Ordningen är nu återställd  i huset och jag har laddat mina batterier efter den intensiva festhelgen. Vi hade 18-årsfest för dotterns 16 tjejkompisar i fredags och så igår hade vi lunch för 14 personer, familjemedlemmar och släkt. Nu är jag redo för en ny arbetsperiod i luften och det blir lite inrikesflygningar till att börja med.

Jag höll ett litet tal för dottern när släkten var här och berättade bl a om pojkvännens entré när han överraskade henne i torsdags. Jag berättade även lite om hur hon kom till världen. Det gick nämligen väldigt fort - vi ringde mina föräldrar, som var barnvakter, 20 min efter att vi åkt till BB - de trodde vi hade glömt någonting hemma. Sen berättade jag en söt historia från hennes barndom. Den historien hittar du här nedanför...

Jag och dottern skulle duscha tillsammans. Efter en stund pekar dottern på mina nedre regioner och frågar;

- Varför har du morrhår där?