Inlägg publicerade under kategorin Mat och recept

Av Helga - 12 oktober 2015 06:40

Igår hade vi en social dag.

Först träffade jag en kompis och vi fikade på café Åkanten. De har några bord på andra sidan gatan nere vid ån och det var så soligt så vi valde att ta med oss varsin filt och sitta därute...

Efter två timmars bubbel promenerade jag bort till svärmor där vår familj, min mans syskon och alla ungdomar bjöds på kaffe och massor av kakor och tårta. Där var också lille Hugo två månader som är det första syskonbarnet på makens sida. Så himlans söt!

På vägen till svärmor passerade jag det nya omdebatterade konstverket i Tegnérparken. Konstnären heter Jan Svenungsson och han kommer från Uppsala men bor numer i Berlin.

Senare blev det söndagsmiddag hemma hos oss tillsammans med båda ungdomarna och dotterns pojkvän.  Jag gjorde nötfärsbiffar fyllda med fetaost och solorkade tomater. Till det gjorde jag ugnstekt broccoli med vitlök och ugnsrostade potatisar och morötter. En svampsås och rårörda lingon stod också på bordet. Nu är det höst!

En härlig dag!

#helga #familj #fika #konst #kultur #höstmiddag

Av Helga - 21 september 2015 11:02

Börjar dagen mitt i Sverige på min tredagars-turné. Det blev först en kort promenad i duggregn och sen fika på café. Heder åt detta konditori som hade chiapudding med mango att erbjuda sina kunder.

Igår kväll flög vi norröver och efter en stund ringde piloterna ut till oss och vi fick komma in och se ett präktigt norrsken. Härligt Sverige!

#cafe #östersund #törners #chiapudding #norrsken #helga #flyg

Av Helga - 21 september 2015 00:17

Nu snart sovdags i den här sköna sängen.

Det blev en lång flygdag idag och vi var alla hungriga när vi stod i receptionen för att checka in på hotellet. Vi bestämde oss för att gå ner i baren och äta något.

- När ska vi ses? frågade jag de andra.

- Vi ses för fem minuter sen, svarade en rolig kollega ;)

#flygvärdinna #flyg #helga #resa #humor

Av Helga - 18 september 2015 08:30

Idag har jag rasslat runt på stan och så precis innan jag skulle gå till frissan slank jag in på en restaurang. Där fick man en asiatisk buffé för 89:-. Det tycket jag är ett kanonpris!

Jag åt bara sushi, trots att det fanns massor av andra rätter att välja på, sen avslutade jag med en klassiker.

Desserten väckte minnen och jag började fundera på vart mina gamla V-jeans tog vägen egentligen...

#helga #humor #mat

Av Helga - 10 september 2015 10:42

Så där ja... alla fönster är nu putsade och klara inför hösten - inifrån och ut... Duktigt va!?

Några olika fönster som jag fotat genom åren..

Men det  var ju inte jag som gjorde arbetet måste jag erkänna utan det var en duktig fönsterputsare

För att inte verka för lat medan han var här så lagade jag en röd linssoppa och kokade en äppelkompott. Då kom idén att bjuda hit mamma och pappa på lunch i solen. Äppelkompotten värmer jag lite lätt och lägger i botten på en dessertskål sen lägger jag på vaniljglass och toppar med Primatens müsli. Mmmm...

#helga #fönster #matlagning #humor

Av Helga - 30 augusti 2015 09:59

Efter tre intensiva dagar på jobbet har jag nu däckat. Redan första flygdagen kände jag lite smärta i halsen och igår blev det svårt med öronen så idag är det vila hemma som gäller. Egentligen skulle jag flyga två dagar till men nej det funkar inte...

När jag kom till Uppsala igår kväll hade vi, hela familjen, stämt träff vid centralstationen för en familjemiddag. Vi gick till en irländsk pub i närheten och åt gott tillsammans.

Här är en av efterrätterna som jag tyckte var så fint presenterad. Det är en cheesecake...

Nästa arbetsperiod ska jag ha med en helt ny kollega som ska "skolas in" - hoppas jag hinner bli frisk bara.

#pub #flyg #förkyld #helga #cheesecake

Av Helga - 25 augusti 2015 12:09

Idag är jag ledig och har varit duktig och dammsugit (OBS! urtrist). Lite roligare blir det senare - först ska jag hälsa på mina föräldrar och sen ska jag träffa två kompisar på restaurang Lingon. Vädret ska visst hålla sig fint till sent ikväll så vi ska säkerligen kunna sitta ute på deras sköna uteplats intill fyrisån.

Mitt flygbolag expanderar och vi har fått nya flygplan och även några nya långlinjedestinationer. Det känns såå spännande med nyheterna. Vi startar upp Hong Kong nu i höst från Arlanda och sen blir det en ny linje lite senare till Los Angeles - också den från Arlanda. Det blir även nyheter från Oslo och Köpenhamn. Läs mer om de nya långlinjerna här.

#flyg #helga #destinationer #resa #middag #lingon #godmat

Av Helga - 23 augusti 2015 09:31

Igår jobbade vi runt elva timmar.

För att göra det lite festligare för oss själva fixade vi oss en varsin liten drink mot slutet av dagen. Eftersom detta var under flygning blev det en "Virgin" dvs en alkoholfri skumpa av äppeljuice och ramlösa.

På den sista flighten hade vi helt fullt med människor från hela världen. En kvinna hade en tröja på sig och mönstret var som en karta. Det tyckte jag var väldigt passande för en världsmedborgare på resande fot.

När vi kom fram till vår destination bytte vi om snabbt och sen blev det en sen middag tillsammans för oss i kabinen. Piloterna hade anhöriga med sig så de roade sig på egen hand.

Restaurangen vi besökte var riktigt trendig. Läs mer om det i min lilla matblogg.  Nu på förmiddagen blir det frukost och en promenad innan avfärd.