Inlägg publicerade under kategorin Mat och recept

Av Helga - 15 augusti 2015 10:24

Här kommer bildbevis med tanke på gårdagens text.

Nu snart upp i det blå igen...

#helga #frukost #flyg

Av Helga - 4 augusti 2015 11:56

Godmorgon kära läsare!

Så här underbar start fick jag på min morgon. Frukost på ett café intill kanaler mitt i London. Solen skiner så det blev en promenad också!

Tyvärr har jag väldigt lite tid här så nu åker uniformen på igen och så ska det flygas till midnatt.

Igår hade vi en lång dag med en efterhängsen försening. På en flygning var det en passagerare som kom att bli ombokad eftersom han skulle missa sin anslutning vidare. Jag såg på vårt transfermeddelande att han fick åka nästa morgon istället. När jag skulle prata med honom visste jag inte hur han skulle reagera men han tog det bra! Flygbolaget ordnar mat och hotell så han verkade nöjd ändå. Puh!

#frukost #helga #hälsa #resa #london

Av Helga - 27 juli 2015 17:30

Jag har haft tre lediga dagar och då reste vi till Hälsingland och vår släktgård. Det var jag, maken och dottern som reste iväg och sonen höll till på Ios i Grekland istället. På gården var också mina föräldrar och min yngsta syster

Vi hade tur med vädret och kunde göra mysiga saker. Här är en bild från Växbo kvarn...

Detta är min strömmingstallrik från restaurang Albertina som ligger utanför Söderhamn, precis vid havet. Se på bilden nedanför vad vackert det är...

Vi åkte också till Hembygdsgården och Majas café i Rengsjö och Lanthandeln Café i Växbo. På det sistnämnda stället gör de sin egen  glass och bara det gör stället värt ett besök men kolla inredningen... Kan man bli annat än sugen på en fika och lite shopping?

#helga #hälsingland #resa #sverige #cafe #fiskrestaurang

Av Helga - 19 juli 2015 22:13

Imorgon kör det igång igen - flygeriet. Nu blir det lite mer ordning på livet med fasta tider att passa. Väskan står packad i hallen och skorna är putsade.

Bilden här är från en stund med vänner inne i Norrtälje i veckan. Det blev bl a lunch på café Landkrabban.

Här har vi varit ute och plockat svamp. Det fanns en hel del kantareller att plocka men det gällde att vara snabb eftersom även mördarsniglarna verkar gilla svamp.

#helga #flyg #svamp #norrtälje

Av Helga - 15 juli 2015 11:24

Sommaren fortskrider och jag gillar det stillsamma livet på landet.

Fina miljöer, fiske och bär gör mig glad!

#sommar #semester #helga #fiske #bär #norrtälje

Av Helga - 9 juli 2015 19:20

Jag är hemma i stan nu två dagar. Jag åkte hem för att fira eller deppa med dottern. Det blev till att fira då tösabiten efter en intensivkurs lyckades ta körkortet. Teorin klarade hon i måndags och körningen klarade hon  igår. Hurra!

Idag och igår har vi varit på Ikea eftersom båda ungdomarna har/ ska flytta och behöver diverse grejer. Sonen köpte en bokhylla bl a...

Idag när jag kom till hans lägenhet hade han redan monterat hyllan med viss hjälp av en kompis. Jag hjälpte honom att sy upp lite gardiner och fick en fika som tack för hjälpen. Dottern, som flyttar till studentrum snart, köpte två korgstolar, en matta, ett bord och en hel del annat smått och gott på det stora varuhuset.

Lite senare kom min syster och min pappa förbi på lunch innan pappa skulle på en undersökning på sjukhuset. Det blev sommarmat med lax, ägg, potatissallad och grönsallad. De behövde verkligen en paus efter att ha kört direkt ner från Hälsingland.

Imorgon bär det av mot stugan igen - nu tillsammans med svärmor. Vi får hoppas att metrologernas prognos för helgen stämmer. Det ska visst bli hyfsat väder lördag / söndag!?

#helga #körkort #sommarstuga #ikea #lunch

Av Helga - 7 juli 2015 13:08

Vi hade besök på landet av dottern och en vän till henne i helgen. Det blev promenader, bad, grillning och en båtutflykt bl a.

De här lediga dagarna njuter vi av sommarens skafferi. Det blir bär som lunch eller i en dessert. På bilden har jag blandat blåbär och smultron i en kaffekopp hällt över lite vaniljvisp och toppat med riven mörk choklad.

Till helgen kommer svärmor hit till sommarstugan och sen blir det en tur till Hälsingland också i sommar.

#helga #sommar #bär

Av Helga - 15 juni 2015 09:09

En flygfri helg har jag haft och direkt efter fem dagars jobb åkte vi till sommarstugan. Där har vi fortsatt förbereda för midsommar då vi ska ha gäster.

Sen igår firade vi vår silverbröllopsdag tillsammans med ungdomarna. Vi gick på restaurang först och sen drack vi kaffe och åt kaka hemma i sonens nya lägenhet.

Restaurangen ligger precis intill Fyrisån...

Vi drack varsitt glas rosebubbel på landet under lördagen också och så fick jag ett paket av maken.

Dags att packa väskan igen nu för att sticka ut och flyga imorgon.