Inlägg publicerade under kategorin Nyheter

Av Helga - 14 november 2015 20:11

Helgen har varit bra hittills med en familjemiddag igår kväll och så besök på landet idag.

Toalett-rummet i stugan står snart klart. Både toa, spegelskåp, handfat och dusch var på plats. Nu ska det bara kopplas in och så ska det monteras in ett element, lampa och en varmvattenberedare.

Nu packar jag väskan igen och drar till jobbet tidigt imorgon bitti. Den här gången blir jag borta fem dagar utan att komma hem. Längtar redan tillbaka till hemmets lugna vrå ;)

Annars är det en förfärlig dag idag egentligen där terrorn fått härja fritt. Jag tänker på offren och dess anhöriga i Paris.

#helga #Paris #terrordåd #inredning #sommarstuga

Av Helga - 23 oktober 2015 11:11

En mysig hotellfrukost blev det idag tillsammans med tre kollegor och då hade jag redan gymmat på hotellets fina gym (se gårdagens inlägg). Det är inte så många träningsanläggningar som har kristallkronor i taket. Solen skiner här på orten så det blir helt klart en promenad idag också...

Igår hade vi fem flighter varav fyra var helt fullsatta, vi träffade alltså ca  600 passagerare under dagen. Vi hälsar när de kommer in och säger hej då när de går av. Vi serverar och försöker ge en personlig touch vid alla möten. En del har man sett förut men de allra flesta känner man inte igen. Igår hade vi bl a en resenär som var väldigt ovan vid att resa.  Han frågade vilken plats han skulle ta men förstod inte trots att jag talade om vilken sittplats han hade. Jag följde med honom till hans plats istället. När han skulle gå av hittade han inte sitt handbagage men jag bad honom sitta ner och så hjälpte vi honom när de flesta gått av. Jag älskar de här mötena med våra kunder men jag kan lova att jag var trött igår kväll när vi kom till hotellet efter mer än elva timmar på jobbet...

Under en så lång flygdag blir man lite isolerad också. Vi har oftast inte någon tillgång till nyheter mm så imorse när jag vaknade blev jag bara så ledsen när jag blev uppdaterad med nyheten om skolmorden i Trollhättan. Vad är det för värld vi lever i?

#flyg #flygvärdinna  #helga #gym #hälsa #resa #nyheter #trollhättan #mord

Av Helga - 20 april 2015 09:16

Det blev långvarigt det här...

Jag är fortfarande inte uppe i luften trots att jag mår mycket bättre nu. Tyvärr har förkylningen satt sig i mitt vänstra öra och då kan jag inte flyga. Hade jag haft ett "vanligt" jobb hade det inte varit några problem att jobba - trist men bara att acceptera. Idag ska jag gå till vårdcentralen så får vi se om doktorn kan hjälpa mig att tillfriskna snabbare...

I lördags hade vi fikagäster och sonen visade lite bilder från sin långresa och berättade.

På söndagen var vi vid sommarstugan och fortsatte flytta jord från en hög vid infarten (11, 5 ton)  till gräsmattan där det tidigare grävts ner rör för kommunalt vatten. Det är en jättehög så det finns mycket jord kvar att forsla men det får ta den tid det tar.

Sonen var på flera lägenhetsvisningar igår och han tittade både på ettor och tvåor. Han blev särskilt förtjust i en tvåa med balkong så nu får vi se hur han ska gå vidare med detta...

När jag skriver detta känns ett så allmänt hållet inlägg bra fjuttigt med tanke på färjekatastroferna på medelhavet.

#förkyld #helga #gäster #fika #sommarstuga

Av Helga - 29 mars 2015 18:04

Ja, i natt var det inte lätt att sova eftersom jag skulle vara på arlanda redan kl 05.20 Det innebar ju egentligen 04.20 Jag steg faktiskt upp redan strax före kl. 02 och fick uppleva hur en timme försvann. Jag tog en kopp te och smörgås och läste en tidning tills det var dags att börja klä om och ge sig iväg.

När jag kom till Uppsala Centralstation var mitt tåg försenat. Hur kul är det egentligen att stå länge på en perrong mitt i natten på väg till jobbet samtidigt som många resenärer som varit ute och festat ska hem. Slutligen ca 20 minuter sent kom tåget och jag kom i tid till arbetet. Det tror jag uppskattades av våra passagerare som skulle till Italien. I Rom var det riktigt härligt väder, ca 17 grader och sol.

Sen efter den flighten reste jag och min kabinbesättning som passagerare till stor Svensk stad. Vi var så trötta så vi sov den största delen av tiden men strax före landning vaknade jag till och hann ta ett kort.

Pga den otäcka  flygolyckan i Frankrike har vi redan ändrat våra regler kring piloternas möjlighet att lämna cockpit. En passagerare var nog orolig då han redan vid påstigning ville försäkra sig om våra rutiner. Faktum är  att hela händelsen känns så konstig att jag har svårt att ta in att detta verkligen har hänt på riktigt. Det är som en skräckfilm eller en mardröm...

#flyg #helga #italien #tidsomställning #sömnbesvär #resa #olycka

Av Helga - 25 mars 2015 08:08

Igår kväll när jag äntligen, efter fem dagar jobb, skulle åka hem med SL-pendeln så var det tågstrul igen. Tåget var nästan en timme sent pga ett växelfel. Suck! Så där satt jag och flera andra resenärer sent på kvällen och bara väntade.

Bäst som jag satt i Sky City kom det fram en ung norsk kille till mig. Han skulle resa till Thailand imorse och sa att han var mycket flygrädd och undrade om jag kunde ge några tips om hur han skulle tänka. Jag pratade med honom länge och jag hoppas det har hjälpt honom idag när han nu är på väg. En olycka som den igår i franska alperna gör att ännu fler passagerare känner stark oro för att flyga. Konstigt nog tänker jag inte alls på att vara rädd - en yrkessjukdom antar jag.

Idag tänker jag bara mysa, iallafall på förmiddagen. Det är jag värd!

#flyg #flygolyckan #resa #SL #växelfel #flygrädsla

Av Helga - 20 mars 2015 19:26

Ibland har man tur...

Idag var jag ute och flög precis när det blev solförmörkelse. Piloterna lånade ut sina "solskärmar" som normalt sitter i fönstren inne i cockpit. Vi skickade runt dessa skärmar så att alla som ville kunde kika på solen utan att skada sina ögon. Det var passagerarna som satt på högersidan som hade bästa utsikten men eftersom vi inte hade helt fullsatt så kunde även andra få kika ut från lediga fönsterplatser. På skoj var det några resenärer som satt på planets vänstra sida som sa;

- Kan ni inte vända om så att vi också kan se solförmörkelsen...

#flyg #solförmörkelse #helga #humor

Flyg · Humor · Natur · Nyheter
Av Helga - 2 mars 2015 10:02

Igår var vi hemma hos svärmor och firade hennes kommande 89-årsdag. Vi fick massor av gott kaffebröd och prinsesstårta. Snart ska svärmor flytta ut ur lägenheten pga av en stor renovering av stammarna i huset. Vi vet inte ännu var hon ska bo och det har skapat en viss oro så klart.

Idag ska jag till frissan. Jag tycker att mitt hår är helt hopplöst just nu så det är välbehövligt. Imorgon ska jag också unna mig en fotmassage eftersom jag har trötta fötter efter mycket stående och gående.

Dottern har genomgått en ny operation (i fredags). Den här gången var det nageltrång som var orsaken. Allt gick bra men man fick ta bort ganska mycket av nageln och därför blev de också tvungna att sy några stygn. Idag gick hon iväg med stöd av kryckor som vi fått låna av grannarna.Vi lade om tån för första gången i går kväll och det såg jättefint ut!

Operationen som gjordes i januari då sköldkörteln togs bort orsakade ju stämbandspares (dvs förlamning av stämbanden) och rösten var svag.  Så förra veckan kom plötsligt rösten tillbaka - tänk så glad man kan bli för sånt som man bara tar för givet - att ha en röst igen!

Det är förändringar på gång inom flygbolaget och en konflikt pågår sedan i fredags mellan kabinkollegor och ledningen i Danmark. Det handlar om en överföring av ca 150 anställda till ett nytt dotterbolag (Cimber). Kommer inte kollegorna tillbaka till arbetet idag kl 12 kommer de att få sparken enligt nyhetsrapporteringen. Hela flygbranschen kämpar hårt för att klara sig i den tuffa konkurrensen och även piloter på Norwegian strejkar just nu. Det är ju helt knäppt att man kan flyga till London för mindre pengar än vad en taxiresa från Stockhom till Arlanda kostar.

Jag lägger ingen värdering angående de pågående konflikterna i min blogg utan rapporterar bara om vad som händer just nu.

#helga #flyg #strejk #flygbolag #nageltrång #giftstruma #operation #fika #födelsedag #tårta

Av Helga - 9 december 2014 18:07

Mycket jobb är det den här arbetsperioden. Jag har bara en timme tillgodo av det maximala antalet timmar man får ha schemalagt.

Idag har jag varit på kurs hela dagen och satt faktiskt inte så långt ifrån området som var avstängt i utrikeshallen pga ett bombhot.

Nu på bussen hem. Jag har mat i en plastkasse och så ska jag vara tillbaka på arlanda igen om 13 timmar. Bara hem, äta, se tv, sova och så nya tag igen.

Ser på instagram att sonen nu kommit fram till Vietnam.