Inlägg publicerade under kategorin Natur

Av Helga - 12 april 2015 14:13

Igår åkte vi till sommarstugan och det var första gången för mig i år. Vi hade beställt ett lass jord som vi ska lägga ut över marken där det grävts ner nya ledningar och rör för det kommunala vattnet. Vi gick väl ca 30 rundor med skottkärror och det märktes knappt alls på jordhögen. Maken satte lök och potatis också...

Det fanns både tussilago, snödroppar, blåsippor, vitsippor och påskliljor på tomten.

Sen började jag plötsligt frysa trots att det var full sol ute och innan kvällen var jag dunderförkyld. Så idag tar jag det väldigt lugnt med blogg, tv- serier och vila i soffan.

Här har jag kokat en varm dryck med riven ingefära, citron och honung. Hoppas jag blir frisk snart...

#sommarstuga #helga #förkylning #blommor #vår

Av Helga - 9 april 2015 17:45

Det är så mysigt att ha sonen hemma igen. Vi grillade på kvällen igår eftersom det var den maträtt som var mest efterlängtad.

Sen idag stack jag iväg igen trots att jag egentligen har semester. Jag lyckades göra ett byte med mig själv för att bli ledig på valborg. Så nu är jag helt plötsligt i London. Vi i kabinbesättningen började med att ta en fika tillsammans nära Oxford street och sen har jag promenerat runt i Hyde Park i vårsolen. Underbart!

Det är mycket svenskar i krokarna pga påsklov. Jag såg t o m en svensk kändis vid Marble Arch.

Det kändes knäppt att sticka hemifrån dan efter att sonen kommit hem men jag är redan hemma igen imorgon runt lunchtid.

#london #helga #hydepark #vår resa

Familj · Flyg · Natur · Resor
Av Helga - 30 mars 2015 13:27

Igår kväll var jag så trött så jag somnade i början av tv-programmet "mästarnas mästare". Bara ca 10 minuter senare ringde trafikkontoret för att meddela en schemaändring för morgonen efter. Då var det ganska svårt att somna om efter det.

Nu är vi iaf på nästa ställe redan och kan ta det lugnt. Jag har promenerat runt och ätit lunch på restaurangen i badhusparken i Östersund. Solen sken här tidigare och folk satt och njöt vid Storsjöns strand.

#östersund #helga #flyg #fika

Av Helga - 20 mars 2015 19:26

Ibland har man tur...

Idag var jag ute och flög precis när det blev solförmörkelse. Piloterna lånade ut sina "solskärmar" som normalt sitter i fönstren inne i cockpit. Vi skickade runt dessa skärmar så att alla som ville kunde kika på solen utan att skada sina ögon. Det var passagerarna som satt på högersidan som hade bästa utsikten men eftersom vi inte hade helt fullsatt så kunde även andra få kika ut från lediga fönsterplatser. På skoj var det några resenärer som satt på planets vänstra sida som sa;

- Kan ni inte vända om så att vi också kan se solförmörkelsen...

#flyg #solförmörkelse #helga #humor

Flyg · Humor · Natur · Nyheter
Av Helga - 13 februari 2015 09:44

Igår kväll strax innan vår avgång till Bryssel tog jag ett foto på den här fina solnedgången...

På flygningen hem var det party. Många som jobbar inom EU reser hem med oss på torsdagar och då förstår jag att de vill unna sig lite extra inför helgen. Vin här, öl där, Gin och tonic till henne. När passagerarna steg av var det många som tackade för extra fin service - sånt värmer!

Nu tar jag helg! Det ska bli såå skönt...

#flyg #helga #solnedgång #arlanda #bild #foto #party

Av Helga - 8 februari 2015 14:24

Här växlar det snabbt så här kommer nu en hälsning från Blekinge. Det är nästan lite vårkänsla här nu - ingen snö, mycket sol och blåsigt.

Vi flög ner hit som passagerare, hela besättningen, med ett inhyrt litet flygplan från Jettime. Detta för att finnas på plats imorgon bitti då vi har den första avgången. Måndag morgon brukar vara lika med mycket passagerare.

På väg ner hit satt jag bredvid en trevlig dam som verkade flygrädd. När vi skulle landa var det väldigt blåsigt och det lilla flygplanet dansade runt rätt så bra. Jag försökte lugna min "reskamrat" så gott jag kunde med några vänliga ord och jag tror det hjälpte att jag satt där bredvid klädd i uniform.

#helga #flyg #flygrädsla #blekinge #vårkänsla #blåsigt

Flyg · Natur
Av Helga - 2 februari 2015 19:50

Idag har vi varit ute och flugit i ca 11 timmar. Det har snöat på många håll så våra flighter har haft småförseningar under dagen.

På vår första morgonflight blev det kul när jag skulle demonstrera syrgasmasken inför alla passagerarna och själva munkoppen lossnade från resten, syrgaspåsen och röret. Syrgasmasken flög iväg men som tur var fick jag tag i den igen och kunde skrattande visa upp de två olika delarna som egentligen ska sitta ihop...

Sen har vi så småningom letat oss upp till Luleå och här är det snörekord. Det har inte varit så mycket snö på 50 år. Jag och en kollega har varit ute och ätit indisk middag och vi passade på att ta lite kort...

Årets snö och isdjur...

Det du ser på fönstren är inte bomull utan snö...

#luleå #snörekord #snö #vinter #flyg #helga #syrgas #humor

Av Helga - 27 januari 2015 11:29

Igår förmiddag var jag i Luleå och det var riktigt stökigt väder. Snön föll på tvären och vinden ven med full kraft. Jag skyndade mig bara till Åhléns och Twilfit för att köpa lite förbrukningsartiklar (nylonstrumpor, nagellack och hårtoning) och sen in på hotellrummet. Efter av-isning av flygplanet kändes det bara bra att flyga söderut igen.

Bild tagen inifrån hotellet genom en fönsterruta...

I New York väntas en otroligt stor snöstorm och ca 7000 flygavgångar har ställts in, så också våran flight till/ från New York idag.

Jag ville ta en bild på årets isdjur i Luleå men tyvärr var bävern helt översnöad. Här kan du läsa och se mer om årets isdjur.

Jag har haft fyra intensiva jobbdagar med ca 10 timmar per dag i arbetstid men idag har jag lugnare dag med bara en flygning på schemat i eftermiddag. Det känns riktigt skönt! Det är väl kontrasterna som gör att man uppskattar sin fritid antar jag!?

Jag avslutar med en sommarbild. Liksom för att inte glömma bort hur det kan vara bara några månader från nu...