Inlägg publicerade under kategorin Resor

Av Helga - 27 mars 2015 08:33

Jag njuter av min ledighet och ska faktiskt ha en extra ledighetsdag den här gången. Sen på söndag börjar jag riktigt tidigt eftersom det blir sommartid under den natten. Jag ska sova borta alla fyra arbetsdagarna men sen dagen efter så reser vi bort över påsken. Vi reser till Dubrovnik några dagar och nu hoppas vi bara att vädret blir bättre därnere - det har regnat en hel del den senaste tiden.

Idag ska jag ta med mig mina föräldrar och svärmor till ett café, bageri Brantingstorg. Det här fiket ligger vid ett stort torg där man lätt kan parkera bilen och det är inte så långt att gå...

#helga #resa #cafe #bageri #fika #dubrovnik

Familj · Resor · Tips
Av Helga - 26 mars 2015 10:25

När jag var ute och jobbade sist började min klocka sacka efter och det är riktigt besvärligt när tiden är väldigt viktig i flygtjänsten. Vårt mål är ju alltid att gå på tid!

Sist jag köpte en ny klocka så köpte jag två. Det var så billiga klockor på REA så nu när det ena armbandet gått sönder och den andra klockans batteri är slut så är det inte värt att laga.

Igår unnade jag mig en lite finare klocka och jag tycker den är snygg och cool. Den här var dyrare och kommer att hålla länge också.

Sonen är på Bali just nu och har provat på surfing. Jag surfar också men inte i havet utan på nätet

Om ca två veckor kommer han ju hem igen och han ska flyga direkt från Bali via Doha till Arlanda. Åh vad jag längtar!

#helga #flyg #klocka #tid #resa #bali #surfa

Av Helga - 25 mars 2015 08:08

Igår kväll när jag äntligen, efter fem dagar jobb, skulle åka hem med SL-pendeln så var det tågstrul igen. Tåget var nästan en timme sent pga ett växelfel. Suck! Så där satt jag och flera andra resenärer sent på kvällen och bara väntade.

Bäst som jag satt i Sky City kom det fram en ung norsk kille till mig. Han skulle resa till Thailand imorse och sa att han var mycket flygrädd och undrade om jag kunde ge några tips om hur han skulle tänka. Jag pratade med honom länge och jag hoppas det har hjälpt honom idag när han nu är på väg. En olycka som den igår i franska alperna gör att ännu fler passagerare känner stark oro för att flyga. Konstigt nog tänker jag inte alls på att vara rädd - en yrkessjukdom antar jag.

Idag tänker jag bara mysa, iallafall på förmiddagen. Det är jag värd!

#flyg #flygolyckan #resa #SL #växelfel #flygrädsla

Av Helga - 24 mars 2015 15:24

Vår flight från Oslo till Las Palmas gick bra igår men arbetsdagen blev lång - en dag på med 13.35 i arbetstid. Såna dagar jobbar vi på men försöker tänka på att vila mellan varven och när tillfälle ges.

Idag har jag träffat min syster och svåger i Oslo. Det blev frukost hemma hos dem och sen en lång promenad och fika på operahuset. En härlig dag!

Vi i besättningen bor fint på hotell Thon mitt i Oslo och detta hotell är helt nytt. Nu snart ska vi åka ut till gardemoen igen och sen inatt är jag hemma igen.

Bilder från lobbyn på hotellet.

Sonen har nu bokat sin hemresa och han kommer hem om ca två veckor direkt från Bali.

Idag tänker jag på German Wings passagerare och crew ...

#flyg #resa #oslo #bali #helga #hotell #flygolycka

Familj · Flyg · Resor
Av Helga - 18 mars 2015 08:35

Godmorgon!

Idag har jag träningsvärk efter att ha kört ett gympaprogram som finns på Friskis och Svettis App "Hatar Träning". Det är enkla övningar för att komma igång med sin träning och man ska träna tre dagar i veckan under en fyraveckorsperiod. Jag behöver en push att komma igång och då passar den här appen perfekt!

Igår pratade jag med sonen som nu är på Gili Islands i Indonesien. Han berättade att de har varmt och soligt och att de måste vara väldigt försiktiga för att inte bränna sig. På söndag åker hans Svenska kompis hem men sonen ska stanna kvar ensam i Indonesien någon månad till. Helt ensam är han nog ändå inte eftersom de har lärt känna mycket folk under resan.

I år firar vi påsken i Kroatien och jag inser att det bara ca 14 dagar kvar till avresa. Vi har bokat weekendresan genom Airtours. Jag börjar längta lite nu och hoppas på bra väder så vi kan strosa runt och sitta på uteserveringar och njuta.

Jag har varit i Kroatien förut men det var på 1980-talet och då hette landet Jugoslavien. Jag och en kompis tågluffade och reste till Zadar och ön Ugljan. Där stannade vi i två veckor i slutet av vår tågluff. Sen tog vi båten över till Ancona i Italien, tåget vidare till Rom och efter några dagar i Italiens huvudstad reste vi hem till Sverige igen.

#helga #resor #resa #kroatien #italien #indonesien #giliöarna

Av Helga - 12 mars 2015 09:21

Innan jag drar västerut vill jag bjuda på lite vardagssnurr från i morse...

Jag hade duschat, ätit frukost och skulle till att sminka mig när jag upptäcker att jag tagit på mig två olika örhängen     Ett vitt och ett grått pärlörhänge. Jag är glad att jag inte hann åka till jobbet så.

*************************************

Min kollega Anna Barkman Messeter åkte ur Sveriges Mästerkock igår men hon har redan ett nytt jobb på gång i matbranschen.  Alla vi flygande kollegr har hejat och önskar nu Anna lycka till framöver! Om du klickar på länken kommer du till Annas hemsida och blogg.

Senast när jag var ute och flög var det en kapten som annonserade på både engelska, svenska och finska. Vi hade bara en finsk passagerare ombord och han såg väldigt förvånad ut. Sen när vi skulle servera sa han på stapplig svenska;

- Om kaptenen pratar finska ska jag försöka beställa kaffe på svenska...

Det gjorde han bra och detta skapade ett alldeles speciellt möte

#helga #flyg #sverigesmästerkock #humor #snurr #språk

Av Helga - 8 mars 2015 15:00

Jag har jour idag och sitter på ett café just nu tillsammans med dottern. Uniformen är nedpackad i rullväskan och jag kan snabbt rycka ut om så krävs.

Jouren har de tidigare dagarna bjudit på långa flygdagar. Det har flugits både till Brittiska öarna, Ryssland, Finland, Tyskland och södra Spanien.

Vårt modem har pajat hemma så innan vi fått ett nytt installerat blir det en bloggpaus.

Av Helga - 1 mars 2015 09:45

Home sweet home efter tre dagar i Norge. Jag kom hem vid sjutiden igår kväll och middagen stod på bordet. Tack för det! Hemlagad mat efter flygplansmat och norska mackor smakar gudomligt...

Tre intensiva dagar med bl a en skidcharter från Oslo till Innsbruck blev det under de här dagarna. Norrmännen är verkligt trevliga och verkade uppskatta att de fick svensk personal på sina flygningar.

Innsbruck...

En norsk fika - våffla med brunost...

Molde...

Humorbild...

Norska språket är bara helt underbart! Här vid en hiss på ett av våra hotell...
Jag vill också "opp og ned" mest hela tiden men nu är det rast och vila några dagar