Inlägg publicerade under kategorin Resor

Av Helga - 21 mars 2016 08:30

Gårdagen bjöd på vardagliga saker som att handla mat, dammsuga och träna. Festligt blev det senare när vi åt  middag med sonen. Det är så trevligt att träffa barnen och nu börjar vi längta efter att träffa dottern också. Det blir först i maj som vi reser dit, men i veckan ska hennes pojkvän åka ner till Wien. Ikväll kommer pojkvännen hit och plockar ihop lite kläder till henne och då passar vi på att bjuda honom på middag också.

Mina föräldrar ska resa med tåg till min lillasyster på onsdag och sen vidare tillsammans med den familjen till min äldre syster i Oslo på torsdag. Jag jobbar t o m påskafton men vi ska fira med min äldsta syster och hennes familj på påskaftonskvällen. Nu undrar kanske nya läsare hur många systrar jag har egentligen. Jo, jag har tre systrar. En bor i Mantorp, en i Oslo och en i Uppsala, där även jag bor. Det är ett åldersspann på ca 12 år mellan det yngsta syskonet och det äldsta. Vi har en fin kontakt alla fyra systrar med familjer och jag är så glad att ha många syskon.

21/100 #blogg100

#helga #familj #påsk #resa #oslo #wien

Av Helga - 16 mars 2016 09:04

Igår kom vårt schema och då blir det kaos. Alla vill se sitt schema på hemsidan och servern kraschar. Tyvärr händer detta varje månad. Från nästa månad får vi ett nytt system som ska palla trycket och det ser vi ska fram emot.

Igår blev min elev klar och utcheckad. Vi skålade i flygvärdinneskumpa innan landning på Arlanda (äppeljuice och ramlösa). Jag brukar ge en liten present också och den här gången blev det en flygplansmodell (build your own) och lite choklad.

Nu packar jag och drar iväg i tre dagar...

16/100 #blogg100

#helga #flyg #schema #serverkrasch #utcheckad #elev

Flyg · Resor
Av Helga - 14 mars 2016 08:06

Det var verkligen skönt att ta tåget till min syster och svåger i helgen. Ingen behövde köra och när vi kom hem var vi inte alls lika trötta som man brukar vara. Vi löste korsord, fikade och pratade istället.

På två dagar hinner man mycket. Vi åt god mat, gick en långpromenad, tittade på gamla foton, såg på mello, gjorde en utflykt till Vadstena och åt ännu mer god mat och fikade.

Hemma hos min syster och svåger...

Förra helgen hade vi svärmors 90-årsfest här hemma och vi fick ett dilemma. Det var nämligen så att när min mamma skulle gå hem så var hennes stövlar borta. Det stod ett annat par stövlar i hallen men när vi ringt runt till de andra damerna som var gäster så säger alla att det inte är dom som tagit fel stövlar. Vad gör man? Ska vi åka hem och kolla alla tanters stövelinnehav? Ta fingeravtryck på stövlana som ingen vill ha?

Nej... det går ju inte. Idag ska mamma och jag helt enkelt åka och köpa ett par nya stövlar till henne.

Sen dyker väl de försvunna stövlarna upp om någon vecka...

14/100 #blogg100

#helga #resa #utflykt #weekend #vadstena #stövlar #dilemma

Av Helga - 13 mars 2016 18:02

Vilken superhelg det blev hos min syster och svåger. Vi har ätit och druckit gott, promenerat och idag blev det en utflykt till Vadstena.

13/100 #blogg100

#helga #resa #vadstena #utflykt

Av Helga - 12 mars 2016 08:15

Idag sätter vi oss på tåget till Linköping för att hälsa på min lillasyster och hennes sambo. Vi har inte sett deras nya hus än så det ska bli såå kul!

Både jag och min syster gillar Mello så det blir säkerligen en mysig hemmakväll hos dem ikväll. Jag hoppas och tror att Frans vinner hela klabbet. Det är en riktigt bra låt med en fin kille och jag gillar det lilla formatet. Inget galande med stora svulstiga bakgrundsfilmer eller fladdrande tyger och man slipper smått galna dansare runt omkring. Lugnt och snyggt helt enkelt!

Tuff tuff tuff...

12/100 #blogg100

#helga #weekend #resa #tåg #mello

Familj · kändisar · Musik · Resor · TV
Av Helga - 11 mars 2016 09:16

Tjohoo!

Nu är jag ledig efter en sen landning igår kväll.Vi flög till/ från en destination i England och jag hade samma flight dagen före. Faktiskt kände jag igen en passagerare och han kände igen mig också. Min elev och jag tar nu ledigt över helgen och sen ska hon checkas ut på tisdag. Efter det är hon klar för att flyga utan mig som handledare.

Nu har jag just skypat med dottern, som ju är utbytesstudent i Wien. Hon har först läst en treveckors intensivkurs i Tyska och nu har hennes vanliga universitetsstudier börjat. I helgen ska hon resa till Krakow med andra erasmus-studenter.

Jag och min man ska också göra en utflykt i helgen. Häng med i bloggen så får du veta vart resan går - vilken cliffhanger!!!

Jag hann hälsa på mina föräldrar igår innan jobbet och utanför deras hus stack det upp fina snödroppar. Våren har kommit till Uppsala...

11/100 #blogg100

#helga #flyg #student #resa #vår #snödroppar

Av Helga - 10 mars 2016 14:30

Vi fick ett bra tillfälle att se Helsingfors nyligen och extra kul var det nog för min elev som hade sin första riktiga övernattning, med tid till att se sig om.

Vi åt tillsammans hela besättningen på eftermidagen, dag 1. Bakom vårt hotell finns det en trevlig italiensk kvartersrestaurang som vi valde att gå till...

Mamma Rosa, Runebergskatu 55

Nästa dag var det fria aktiviteter fram tills vi skulle hämtas. Jag valde att gå till Fazer café i gallerian Forum och en sväng in på några favoritaffärer. Jag besökte Stockmann, Esprit och Habitat men tro det eller ej - jag köpte inte någonting...

10/100 #blogg100

#helsingfors #helga #fazercafe #stockmann #habitat #mammarosa #flyg #resa

Av Helga - 9 mars 2016 08:48

När man är glad för att det finns åtminstone en svensk tv-kanal...

Jag har ju lite svårt att förstå det finska språket ;)