Inlägg publicerade under kategorin Musik

Av Helga - 22 februari 2015 10:58

Igår hade vi fikagäster igen men bara våra föräldrar den här gången.

Dottern gick på en gasque för nya studenter med en vän som också var med i Tanzania i somras.

Maken och jag tittade på jojkande Jon-Henrik m fl i melodifestivalen. Rätt kul att se en del av kändisarna från hotellet i Östersund. Jag undrade just vad Kalle Moreus gjorde i lobbyn och vad han skulle göra på mellon.

Sen åt vi hamburgare med bacon, pommes frites och hemgjord coleslaw...

Av Helga - 20 februari 2015 10:03

Vi landade strax före midnatt i Östersund igår kväll. När vi kom till hotellet var det partyparty i baren och där fanns journalister, musiker, artister och dansare...

Alla vi i besättningen bytte om lite snabbt och gick ner en stund i baren vi också. Jättekul att se festen och aktiviteten kring melodifestivalen trots att man inte ens ska dit. I hotellreceptionen fanns en plats där man kunde ta foton och det var en glittrig ram med ballonger och serpentiner. Vi tog på oss varsin boa, glittriga hattar och höll i låtsasmikrofoner och självklart blev det en crewfie (selfie på crew) som vi la upp sen.

Nu runt lunch sticker vi iväg igen och till natten kommer jag hem inför min lediga helg. Vi ska fira maken lite tillsammans med våra föräldrar men också bara ta det lugnt.

Igår var jag och fikade på ett jättemysigt café i Karlskrona, systrarna Lindqvist Café och surdegsbageri.

Dit kommer jag absolut att gå fler gånger. Det var lite gammeldags både i inredningsstil men även i sättet att servera i fina porslinskoppar. Dessutom tog de bara kontanter som bara det är lite udda idag, men jag uppskattade alltihop!

#mello #melodifestivalen #helga #flyg #östersund #fika #karlskrona #cafe

Av Helga - 10 maj 2014 19:34

Nu laddar jag för att se ESC 2014 ikväll...

Jag tycker inte Eurovision och Melodifestivlen är lika kul längre men är jag ledig vill jag gärna titta! Jag hejar så klart på Sanna Nielsen men det var inte min favorit från de Svenska uttagningarna.

I vilket fall lycka till nu fullblodsproffset Sanna!!!

Vi har haft en fin dag med vår släkting från USA. Vi hämtade henne på arlanda imorse och har umgåtts en stor del av dagen både hemma hos oss och hemma hos mina föräldrar. Imorgon ska hon resa vidare till Italien och sen om en vecka tillbaka till USA. Detta var extra roligt för min pappa som inte har några syskon. Detta var ett barnbarn till min pappas moster som flyttade till USA i början av 1900-talet.

#Sanna #ESC #USA #Musik  #släktforskning #familj

Av Helga - 8 maj 2014 10:30

När jag är borta på jobbturné far jag oftast runt och sover i olika Svenska städer och jag trivs med det.

För ett tag sedan t ex fick jag chansen att besöka "Guitars - the museum" i Umeå. Det är bröderna Samuel och Michael Åhdén som ställer ut hundratals av sina sällsynta 50- och 60-talsgitarrer. Jag var med på en guidad rundtur också och trots att jag inte är speciellt intresserad av gitarrer blev jag helt fascinerad av brödernas liv och samlingar. Det var tvillingbröderna själva som höll i rundturen.

Har du vägarna förbi Umeå måste du faktiskt besöka detta fantastiska ställe...

Ikväll kommer jag hem igen efter fem dagar hemifrån. Längtar lite nu...

#musik #kultur #gitarrer #guitarsthemuseum #umeå #flyg #resa #flygvärdinna

Av Helga - 1 maj 2014 09:50

Ibland kan det bli bråttom...

Igår flög jag en lång Europaflygning och vi landade hemma igen ungefär en halvtimme sena. Jag kastade mig på tåget, blev hämtad av maken vid stationen, kom hem och duschade och böt om och så for vi iväg igen en kvart senare.Vi, som alltid är på tid, kom ungefär 20 minuter för sent till en härlig valborgsmiddag hos vänner. Jag var ändå glad att det gick vägen trots förseningen. Vi hade en mysig kväll med god mat och bl a en musiklek som skapade galna tävlingsmänniskor av oss normalt sett städade medelålders personer.

Ungdomarna var ute på sina festligheter här i Uppsalas sista april-firande. Kan tänka mig att de hade kul! Idag ska sonen åka till England och hälsa på en kompis i Bristol. Maken och jag skulle åka till landet idag men det kändes inte så lockande imorse när hela trädgården var full av snö så vi åker imorgon istället.

På flygningen igår hade vi med oss en artist som är mycket folkkär här i Sverige. Hon är alltid så söt och gullig och det var samma sak igår. Hon stod och pratade med oss i besättningen en lång stund i främre galley. Kaptenen kom ut en stund för att sträcka på sig och han blev ganska snopen att se den kända sångerskan precis utanför cockpit-dörren.

#flyg #flygvärdinna #middag #valborg #musiklek #kändisar #resa

Av Helga - 8 februari 2014 10:24

Dagen börjar med sol ovan molnen... Det kan aldrig vara fel!

Av Helga - 26 november 2013 12:46

Idag lyssnar jag på Lisa Lövbrand på Spotify efter ett tips från en kollega. Riktigt skön musik!

Om du har spotify kan du höras hennes skiva där...

Samtidigt funderar jag på advent och allt som ska plockas fram. Någon på vår gata har redan pyntat för fullt och det kan man ju också göra, men jag väntar tills lördag iallafall. Det finns så mycket annat att göra här hemma.

Just nu håller jag på att göra degen till franska pepparkakor, du vet skurna pepparkakor. Nu när alla är vuxna i hushållet blir det inga grisar eller gubbar mer utan enklare, skurna för bakerskans skull...

Älskar pepparkakor!! Imorgon när degen vilat är det dags att provsmaka.

#lisallövband #musik #baka #pepparkaka #advent #spotify

Av Helga - 17 oktober 2013 10:34

Jag var nyligen på filmen Monica Z och har du inte sett den så tycker jag absolut du ska göra det... En underbar film!!!

Man blir så nyfiken på att veta ännu mer om Monica Zetterlunds liv... Då finns boken Enkel vacker öm; boken om Monica Zetterlund.

Här en video med Monica själv...