Inlägg publicerade under kategorin shopping

Av Helga - 24 juni 2014 12:49

Nu bloggar jag från mobilen.

Igår, när vi skulle tillbaka till stugan, ösregnade det. Vi tog en extra sväng på vägen ut och besökte bl a Thuns i Faringe. Där kan man fynda kläder, skor och husgeråd bl a...

Maken köpte Lee-jeans och två skjortor. Jag köpte två esprit t-shirts och tre meter vaxduk bl a.

Sen stannade vi vid Svanberga gästgiveri och fikade precis innan vi kom tillbaka till Norrtälje. Riktigt mysigt!

Idag rensar vi här på landet. Slänga, skänka, spara...

Av Helga - 13 juni 2014 14:00

Nu börjar förberedelserna inför midsommar och i år blir det ca 15 personer som kommer. Igår gjorde jag  två ost- och skinkpajer som vi ska ha på knytlunchen. Jag valde att ha i fetaost OCH vanlig ost och det tror jag blir extra gott! Nu håller jag på att baka en långpannekaka med äpple och kanel.

Igår var jag och dottern på stan också och vi gjorde ärenden inför hennes spännande sommarresa. Hon ska resa till Tanzania och vara volontär i sex veckor. Den sjunde och sista veckan ska hon semestra på Zanzibar. Detta är på gränsen till för spännande för en liten mamma, men samtidigt är jag så stolt att hon vågar och vill göra nya saker hela tiden. Vi köpte mediciner, solkräm och svala tunna kläder bland annat. Vaccinerat sig har hon redan gjort och malariatabletter äter hon också.

Här vid Uplandsmuseet (vita huset) satt vi igår och åt lunch. Vi hade varit till vårt favoritställe och köpt med oss sushi...

Imorse hade vi en hantverkare här hemma. Nästa vecka ska han komma och försköna vår inomhustrappa. Nu är den riktigt ful med sliten, gulnad furu och korkmatta på trappstegen. Nu ska det läggas eksteg och resten ska målas vitt. Sen efter midsommar ska de kommunala vattnet fixas på landet. Det är mycket nu!

#hantverkare #sushi #resa #tanzania #zanzibar #flyg #helga #pajer #baka #renovering

Av Helga - 12 juni 2014 08:34

Vår semester blir i stort sett resefri. Kan det vara att allt resande genom jobbet som gör att jag uppskattar att sitta i en guppande båt eller i skuggan av schersminen på landet de här sommarveckorna?

Igår var vi på en studentuppvaktning tillsammans med båda våra ungdomar och många andra gäster. Det kom några regnskvättar men värdparet hade fixat bra med ett stort partytält, plats under verandatak och inomhus. Vi var tre familjer som gått ihop och köpt porslin av serien Swedish Grace från Rörstrand i present. Några pioner tog jag med mig också...

Idag har min man, som är lärare, skolavslutning. Sen jobbar han ännu några dagar nästa vecka innan han kan ta sommarlov. Vi räknar med att flytta ut till stugan på tisdag eller onsdag. Sen på midsommarafton hoppas vi på fint försommarväder då vi får traditionellt besök av mellan 15-20 gäster.

Kanske är jag inte här inne lika mycket som vanligt nu i sommartider!

#blogga #sommar #student #helga #pioner #sommarstuga #sommarlov

Av Helga - 3 juni 2014 13:16

Jag har alltid varit en motståndare tll foppatofflor. De är ju så vanvettigt fula, tycker jag...

Hur som helst så blev det trots allt ett inköp av ett par tofflor när jag var på Rusta senast. Alltså köpte jag inte ens ett par äkta Crocs utan ett par fuskisar. Gissa om min käre man fick roligt åt mig när jag kom hem med de här blommiga plastskorna...

Nåväl, de ska bara användas i trädgården hade jag tänkt.

Vi har nu slutit ett avtal, maken och jag. Om han ser mig i dessa dojor någon annanstans än på vår tomt så ska jag köpa tio flaskor fin-öl till honom på systembolaget. Vem tror ni vinner?

Så här fint blommar vår syrén just nu...

Dottern överraskade oss med en smaskig fruktdessert igår kväll. I skålen är det en chokladkräm där vi doppade fruktbitarna. Mums mums!

#crocs #humor #öl #dessert #shopping #trädgård #natur

Av Helga - 9 maj 2014 11:01

Nu känns det riktigt skönt att vara hemma igen - detta efter fem dagar på turné...

Jag ska vara ledig över helgen, men sen blir det fem nya dagar borta från hemmet. Fullt så här många övernattningar brukar jag inte ha, men ibland verkar det som om systemet slår slint och så får man får flera "fem-dagars"  i rad.

Idag bakar jag kladdkaka med blockchoklad och hallongrottor. Vi ska nämligen få besök av en släkting från USA imorgon. Hon är professor och reser en hel del till Sverige men vi har aldrig träffats förut. Vi ska ses hemma hos mina föräldrar och det blir nog en hel del prat om släktrelationerna. Pappa har släktforskat så det ska bli riktigt kul!

Till kladdkakan ska vi servera vispad grädde och fruktsallad...

Jag avslutade mina jobbdagar med en övernattning i Östersund. Jag och en ny tjej, som jag flög med, besökte en outlet som säljer SNÖ-smycken. Jag kom hem med en påse med flera smycken och betalade bara 300:-.

Här ligger ett av smyckena jag köpte, det ser grått ut men är vackert grönt...

#kladdkaka #hallongrottor #snö #smycken #shopping #USA #Gäster #baka #flyg #flygvärdinna #helga

Av Helga - 3 maj 2014 12:32

Jodå, vi for ut till landet igår förmiddag och här är kyligt men fint och soligt.

Vi har länge tänkt köpa oss en egen båtkärra och det gjorde vi igår, inne i Norrtälje. Vi får bara köra 30 km i timmen med kärran så på väg ut åt Kapellskärshållet, på en väl trafikerad bilväg, kände vi oss som Skalman och Ior ungefär - låångsamma. Det kändes riktigt bra när vi äntligen fick svänga av stora vägen och åka på små grusvägar istället.

Till middag hade jag lagat en rejäl gryta med chili con carne hemma, bara att värma på. Det är riktigt gott att äta chili en kylslagen kväll i stugan. Till det blev det ett kraftigt rött vin... Mmmm...

Bild tagen utifrån med avspegling i förnsterglaset...

Jag börjar jobba igen imorgon så vi tar oss hem igen i eftermiddag. Inte med någon båtkärra på släp som saktar ner oss som tur är.

Hej då från Skalman och Ior!!!

#båt #skalman  #Ior #mat #sommarstuga #vin #inredning

Av Helga - 23 april 2014 08:30

Nu är vi hemma igen efter två härliga vårdagar i storstaden. Igår blev det lite shopping och mer häng i Kungsträdgården.

Jag gillar saluhallar så självklart var vi nere i hötorgshallen också.

Innan tåget skulle ta oss hem igen gick vi till en tapasrestaurang som vi fått tips om. Mondo på Odengatan nära Odenplan. Oj vad gott det smakade.

#stockholm  #körbärsblom #turister #tapas #mondo #shopping

Av Helga - 22 april 2014 10:59

Det blev besök på Fotografiska igår eftermiddag och där fanns spännande utställningar. Ett varsitt glas vin slank ner i bistron med en vidunderlig utsikt över Stockholm.

Sen gick vi upp på Söder och strosade runt. Urban deli måste ju besökas och så fönstershopping på Milda Matilda bl a. Vi åt middag på en grekisk kvarterskrog - Dionysos, på Bondegatan 56. Vi delade en förrätt med många smårätter och till varmrätt blev det lammkotletter. Mmmm...