Inlägg publicerade under kategorin Kultur

Av Helga - 14 juli 2013 19:27

Hemma igen efter en ny medelhavsflygning. Idag var det större skillnad på temperaturen. Vi har ju bara runt 16 grader här idag.

På väg hem köpte jag söndagsbilagan till expressen. Där fanns ett fint reportage om Hälsingegårdar som var riktigt härligt att se. Här hittar du också information om Häsingland och världsarvet.

Flyg · Kultur · Resor
Av Helga - 30 maj 2013 08:15

Igår var jag på besök i norra Sverige och det var verkligen högsommar där. Det var säkert minst 25 grader varmt och folk gick runt i shorts och linnen. Jag var väldigt glad att jag fått med mig en skön, sval sommarkjol och ett par slappa skor.

Jag gjorde lite inköp till vänners ungdomar som tar studenten i år. Förutom vår egen dotter tar även min fina systerdotter steget ut i vuxenlivet i juni. Som tur är krockar inte examensdagarna så jag ska ta tåget till Norrköping och vara med hela den dagen. Då är vårt eget studentfirande över så jag bara kan njuta av att fira systerdottern.

För några dagar sedan var jag på Vaksala torg i Uppsala och jag tror att det var lite svettigt för vissa där...

Stickat och virkat i solen...

Bilderna är tagna med min mobil och kan inte göras större...

Idag flyger jag runt, runt inom landet. Två roliga kollegor har jag äran att dela min dag med. Igår fick jag den här tokiga gåtan att lösa...

- Vad kallas en trasig iphone??

... Äppelpaj!

Det är lika kul varje år att få se vilka som ska bli årets sommarpratare. Här kan du se hela listan av sommarpratare...

Av Helga - 15 maj 2013 11:36

Nu ska jag snart lämna Malmö - Europas schlagerparadis...

Att det pågår en stor tävling , Eurovision song contest, här just nu märks mycket tydligt även för mig som bara hann ut genom dörren en liten stund. Se bara på de här bilderna...

Av Helga - 7 maj 2013 23:42

Idag har vi haft med oss en kollega, på våra flighter, som är inlånad" tillfälligt från vår norska bas. Det har varit väldigt göy och koseligt att få dela erfarenheter och upplevelser med henne. Hon var glatt överraskad för att alla var så trevliga mot henne. Många hälsade i hand eftersom de aldrig sett henne förut i Stockholm, trots att det inte ens var personal som vi skulle flyga tillsammans med. Passagerarna verkade också glatt överraskade när flygvärdinnan pratade så pent på norsk.

Imorgon ska One Direction spela i Stockholm. Att bandet är populärt har jag förstått bl a eftersom ett av mina syskonbarn reste till London enkom för att se en konsert med bandet.

Ikväll hade vi ett fullsatt flyg från en nordlig inrikesdestination. Det var en hel del unga tjejer med ombord som skulle på konserten. När jag tackade för flygningen via högtalarna passade jag på att önska dem en lyckad One direction-konsert.

Här kan du se vad det handlar om...

Nu kommer snart John Blund till en säng, på ett hotellrum i norra Sverige. Hoppas jag! G´natt!

Flyg · Kultur · Musik
Av Helga - 3 maj 2013 08:30

Idag är jag ledig och jag ska förbereda mig för arbete imorgon. Jobba, jobba, jo-o-bba - men sen är jag faktiskt ledig hela Kristi himmelsfärd och då blir det flera dagar i stugan...

Senast jag jobbade var det en passagerare som nog blev lite sur på mig. Vi annonserar alltid i högtalaren att bärbara datorer måste packas ned i handbagaget under start och landning. Anledningen är att de kan orsaka skada vid en kraftig inbromsning eller turbulens t ex. När jag sedan skulle kontrollera kabinen så satt en man där med sin dator i stolsfickan iallafall. Jag bad jag honom packa ned sin dator innan start.

Just den dagen bar jag skylten "Hello Sunshine". Mannen sa, för att förklara varför han reste sig precis innan start, till sina vänner;

- Miss Sunshine sa åt mig att jag måste packa ned min dator...

Ja, ja - det är såna gliringar man får ta. Det är bara att le och sen gå vidare. Hade han lyssnat på våra instruktioner så hade han sluppit bli tillrättavisad av Miss Sunshine...

Ps. Den 7 maj öppnar det nya ABBA-muséet i Stockholm. ABBA-muséets hemsida hittar du här. Ds

Flyg · Humor · Kultur · Minnen · Musik · Tips
Av Helga - 15 april 2013 08:15

Nu har jag planterat lite fröer härinne. Det blev bl a basilika, tagetes och plocksallad. Senare ska jag så sallad, dill och persilja ute också men det får nog vänta lite till.

Under semestern läste jag Alex Schulmans bok "Att vara med henne" och både jag och dottern tyckte om boken.

Igår var jag på födelsedagsfika hos ett syskonbarn. Han hade gått upp tidigt och cyklat iväg och köpt hem fräscha frukter såsom mango, kiwi och fikon t ex. Av det gjorde han en enormt fin fruktsallad med apelsingrädde och så hade han även bakat två sockerkakor till. Det är så kul när ungdomarna är så duktiga och fixar sitt eget fika. Sen när jag kom hem grillade vi för första gången och det kan aldrig bli godare än första gången man äter grillat för säsongen...

Arlandatips! Nyligen öppande Victoria´s Secret på Arlanda som första Victoria Secret-butik i Sverige. Den ligger i terminal 5 efter säkerhetskontrollen.

Av Helga - 14 april 2013 09:19

Maken och jag får mer och mer egentid tillsammans och det är väl en naturlig utveckling när barnen växt upp. Just nu är dottern i Berlin och sonen umgås med sina kompisar i stort sett hela helgen. Idag har maken åkt ut på landet för att ta hand om ett träd som blåst omkull under vinterns stormar. Jag ska på släktfika för att fira ett syskonbarn som fyller år.

Igår var vi på bio och såg filmen "Jakten" med Mads Mikkelsen i huvudrollen som 42-årige Lucas. Filmen handlar om en man som oskyldigt anklagas för pedofili på förskolan där han arbetar. Alexandra Rapaport har en biroll i filmen som flickvän till Lucas. Filmen var riktigt bra och jag rekommenderar att du ser den. Detta känns kusligt sannolikt att det skulle kunna hända och säkert har liknande situationer uppstått.

Mads Mikkelsen är en fantastisk skådespelare!!!

Av Helga - 11 mars 2013 19:20

Nu är jag iväg igen och far hit och dit några dagar...

Just nu är jag på ett hotell där jag nyss ätit lite "take-away" på rummet. Dagen har varit bra men pga av strejk på en tysk flygplats bland säkerhetspersonalen blev vi försenade därifrån. Dessutom kom inte alla passagerarna igenom säkerhetskontrollen pga kaoset så vi fick till slut åka därifrån med bara ett 60-tal resenärer istället för att ha fullsatt som planerat.

Jag tog med lite av citron- och marängpajen till mina kollegor idag så vi fick ha lite mysigt tillsammans ombord.

Igår såg vi en väldigt bra dokumentärfilm hemma, som maken fått i present av våra ungdomar. Den heter "Searching for Sugar man" och handlar om en manlig musiker som utan att veta om det blivit superkändis i Sydafrika. I USA, där han bor, vet knappt någon vem han är... Se den om du inte gjort det!