Inlägg publicerade under kategorin Inredning

Av Helga - 25 maj 2015 10:44

Jag är ju barnsligt förtjust i Eurovision och Melodifestivalen men i lördags åkte jag direkt från jobbet till att träffa vänner på kvällen. Vi hade bestämt träff på en pub och åt middag där tillsammans. De flesta av oss valde lammfärsburgare med gorgonzola och det var riktigt gott. När det var dags för dessert valde killarna kaffe, glass och nån valde en paj. Jag och min väninna valde en flytande efterrätt. Vi fortsatte helt enkelt med varsitt glas Sauvignon blanc.

Sen har jag sett ESC i efterhand och vad roligt det var att Sverige vann. Nu börjar man ju nästan bli lite bortskämd med vinster. Om inte Måns vunnit hade jag gärna sett Italien, Australien Norge eller Cypern som vinnare.

Min mamma ligger på sjukhus sedan en vecka så det har varit fullt upp med besök hos henne. Igår kom pappa hem till oss på middag också. Läget har förbättrats så vi får se om det blir hemgång för mamma nån gång den här veckan.

Rhododendron på G i trädgårdsföreningen i Göteborg...

Sonen flyttar till eget om ca två veckor och han har sån tur så att killen han köpt lägenheten av vill sälja en del möbler som är riktigt fina. Så en soffa, en dubbelsäng, ett köksbord och en stor TV-möbel får han köpa för bara 3000:-. Helt perfekt när man saknar i stort sett allt för att möblera en tvåa!

#helga #pub #ESC #Måns #vänner #sjukhus

Av Helga - 15 maj 2015 09:41

Två dagar vid sommarstugan. Det är inte toppenväder här långt österut men vi njuter ändå. Vi har planterat kryddor, rensat rabatten, dödat mördarsniglar, promenerat och grillat bl a.

Imorgon blir det flygeri igen så jag tar bussen hem och maken stannar kvar.

De sista två bilderna visar nya lampor som jag köpt och monterat. Lite händig är jag allt.

#helga #trädgård #sommarstuga

Av Helga - 9 maj 2015 12:23

Jag är redan hemma från jobbet efter min korta nattvila i Skåne. Dottern har just cyklat till stan för att träffa en kompis och maken och sonen lägger i båten på landet. Jag har unnat mig en egen stund med kaffe och morgontidningen på altanen. Mysigt!

På vår morgonflygning hade vi med oss ett äldre Indiskt par. När vi kontrollerade kabinen innan start satt mannen och SMS:ade och jag frågade om han satt telefonen i "flight mode" som man ska göra. Han såg undrande ut så jag sa att jag kunde hjälpa till och som tur var hade han samma sorts telefon som jag har själv. Efter landning när det var dags att stiga av planet erbjöd jag mig att ställa tillbaka mobilen i ursprungsläge. Mannen blev glad och tacksam - jag tror faktiskt inte han visste hur man skulle göra detta.

Vi kom in till vårt hotell sent igår kväll och stack igen tidigt imorse. Vi i kabinpersonalen skulle bo på ett hotell ute på landet (pga den korta vilan) och piloterna skulle in till stan. En av mina kollegor berättade att sist hon skulle bo på det där lantliga hotellet hade taxichauffören glömt och stanna så de hade fått åka hela vägen in till stan och släppa av piloterna och sen hade de fått åka tillbaka ut till vårt hotell igen. Så tokigt det kan bli...

Inredningsdetalj från vårt hotell. Krokar på väggen...

#flyg #helga #mobil #sms

Av Helga - 6 maj 2015 09:31

Det händer alltid mycket på arlanda och det finns hur mycket affärer, restauranger och caféer som helst. Det senaste är att man öppnat en tatureringsstudio i terminal 5, Salong Betong. Det var nog det sista som jag trodde skulle finnas på en flygplats.

Imorgon ska jag börja jobba igen och ska packa flygväskan ikväll. Första dagen har jag jour men de kommande fyra dagarna har jag schema för.

Igår fick jag sån lust att baka och det blev cupcakes med chokladkräm på.

Jag är förtjust i glasflaskor och här ser du några som jag tycker är fina.

Flaskan till höger fick jag med en god olivolja i, den med rosa lock har jag köpt på TGR och den längst bak köpte jag med smoothie i och jobbade sen hårt för att få bort etiketterna. Den stora flaskan ser ut som en engelsk mjölkflaska. De här flaskorna ska inte bara stå utan de ska användas till olivoljor, vaser, utflykter osv.

Sonen har högsta budet på en lägenhet idag och vi håller tummarna för att han ska få tvåan den här gången. Tyvärr har det hänt att säljaren valt en äldre köpare trots att sonen haft högsta budet. Man vågar tydligen inte riktigt lita på att det finns säkra lånelöften etc. Sonen har sparat ihop till 15% ´s egen insats och har lånelöfte så det ÄR inga problem men det gäller att övertyga mäklaren och säljaren om det.

Nu sticker jag iväg till en tuttografi och sen bli det fika med mamma och pappa...

#baka #helga #tatuering #arlanda #bostad #flaskor #resa

Av Helga - 25 april 2015 17:08

Igår gick hela familjen på SM-final tre i basket. Vårt favoritlag Uppsala vann stort mot Södertälje och nu står det 2-1 i matcher till motståndarnas fördel. Finalen spelas i bäst av sju matcher. På söndag är det dags igen och vi kommer att sitta på plats.

Idag är det sommarstugan som gäller och jag och maken ska övernatta för första gången i år. Vårstädningen är gjord, båten är bottenmålad, frön är satta och rabatten rensad. Då är vi värda en god middag så det blir grillning ikväll. Mums!

Jag hann gå en promenad längs med viken också. Det är ljuvligt med vattnet, bryggorna och djurlivet.

Till soffan utanför entrén hemma har jag köpt nya kuddfodral. De gamla var helt solblekta - bara att kasta.

#helga #sommarstuga #vår #roslagen #grilla #inredning #basket

Av Helga - 10 januari 2015 16:23

Idag kan man säga att vi tjänat drygt 2000 kronor...

Vi åkte och köpte mattan (Emma) som jag berättade om nyligen. När vi kom till kassan sa expediten att den kostade 3575 kronor. Jag sa att jag kikat på nätet och trodde den kostade 1495:-. Men nej, enligt lappen som satt på mattan hette den Palett och kostade betydligt mer. Ok, vi tvekade men tog den ändå.

Sen när vi kom hem och hade lagt mattan på plats satt jag och kollade på nätet igen - det sved allt lite med priset. Mattan jag sett på internet såg exakt likadan ut som den vi köpt och det tyckte jag var skumt. Sen märkte vi att måtten inte stämde med uppgifterna på lappen heller. Jag bestämde mig för att åka tillbaka till Mio i snöstormen och fråga om inte det var så att mattan vi köpt var felmärkt. Jojomensan, det var den.

Jag fick tillbaka drygt 2000:- och ett presentkort som ersättning. Man kan ju undra om det är en kund som myglat genom att byta lapp på mattan eller om den var felmärkt från leverantören? Detta var riktigt illa eftersom det mycket väl kunde blivit så att vi aldrig upptäckt felet. Tur att man är om sig och kring sig och envis som få...

Kanske tror du nu att vi alltid shoppar dyrt, men nej. Vi lämnade in flera kassar med grejer på Röda Korsets loppis idag. Samtidigt handlade vi några grejer där: en fin stor glasskål från Boda Nova för 50:-, en vårduk med tulpaner för 15:- och tre LP-skivor för 30:-. Totalt 95:- alltså för allt detta.

*****************

Än en gång får jag vara stolt över en duktig kollega. Anna Barkman, som arbetar som steward på flygbolaget, har tagit sig vidare till kvalet i "Sveriges mästerkock". Det ska bli kul att se hur det går för henne i nästa avsnitt.

Lycka till Anna!

#helga #mattor #tjänapengar #sverigesmästerkock #flyg #steward #matlagning

Av Helga - 6 januari 2015 13:22

Idag fick vi förmiddagsbesök av en kompis till dottern. De var i Tanzania samtidigt bl a och var vänner redan innan det. Det är alltid kul att få träffa ungdomarnas kompisar...

Igår var maken och jag ute och letade nya mattor till vårt all-rum. Vi kom hem utan mattor men har bestämt vilka vi ska köpa nu iallafall bla den här, Emma från Mio. Sen stack gubben ut på galej och då gjorde vi pizza här hemma. Vi hade en rulle färsk smördeg kvar sedan nyårsafton och det blev riktigt gott att göra pizza på den.

Vi har även djurkompisar som brukar hälsa på oss under vinterperioden;

Kan du se de tre rådjuren?

#inredning #pizza #kompisar #rådjur #trädgård

Av Helga - 18 december 2014 19:21

Nu njuter jag i fulla drag...

Lediga dagar ligger framför mig och det blir inte mycket jobb under den närmaste tiden. Idag har jag varit och handlat och förberett mig för en tjejmiddag som jag ska ha här hemma imorgon.

Maken har skolavslutning imorgon och dottern hade sin sista föreläsning idag så nu får vi umgås alla tre under julen. Sonen har jag hört av idag och han och hans kompisar har varit på äventyr med dykning och klättring vid vattenfall i Vietnam. Det var lika bra att jag inte visste vad han skulle göra förrän efteråt.

Idag fick vi lite snö...

En stor Uppsalakula från butiken Mamsell K. Vi fick denna av våra vänner som kom över på middag i lördags.

En promenad blev det också idag och vi har bestämt oss att håll igång under ledigheten. Jag vet inte om det blir så mycket aktivitet här i bloggen under julen så för säkerhets skull vill jag passa på att önska dig en GOD JUL och ETT GOTT NYTT ÅR.