Inlägg publicerade under kategorin Inredning

Av Helga - 27 juni 2016 07:54

Midsommar har passerat och livet är lugnt och skönt. Precis som man vill ha det på semestern.

Midsommartårtan var det min tur att göra i år och den var fylld med vaniljkräm, lemoncurd och jordgubbar. Jag toppade tårtan med jordgubbar och vit choklad.

Det var risk för regn i år så vi slog upp partytälten.

Igår for maken och jag till en hemslöjdsbutik i Refsnäs. Vi köpte en fin fototavla och ett fårskinn. Det kommer att användas i vår nya sovstugs.

#helga #midsommar #shopping #semester

Av Helga - 16 juni 2016 12:19

Nu lite bilder från nya sovrummet i friggeboden på landet.

Sen har vi smulgubbar på gång i ett litet trädgårdsland och dessa brukar fåglarna vilja äta upp. Då kom jag på att använda benen från vår gamla studsmatta, fast upp och ner. Sen ska vi täcka över med ett nät. Jag tycker själv att jag var riktig påhittig!

#helga #sovrum #sommarstuga #trädgård #semester

Av Helga - 15 juni 2016 13:51

Det är så skönt att vara ledig. Vi fixar och donar eftersom det i vintras byggdes badrum här ute.

Nu har vi flyttat ut i friggeboden med en dubbelsäng hemifrån. Så skönt att ha ett riktigt rejält sovrum.

Nu vilar vi och jobbar samtidigt och det gillar vi båda. Maken, som är lärare, har sommarlov. Lyckans ost!

Snart en fika i skuggan från vår schersmin. Mmmmm...

Skönt att strejken är slut också!

#sommar #helga #semester #sommarstuga #norrtälje

Av Helga - 31 maj 2016 15:39

Nu har jag farit runt och fixat lite av varje. Bytt en rullgardin mot en mörkläggningsgardin, köpt blommor, blodmjöl, köpt två nya nattygsbord och handdukar.

Sen efter att jag kom hem har jag pysslat i trädgården. Jag har rensat ogräs, planterat en rosmarin som vi fått i present mm. Riktigt mysigt att greja ute när solen skiner men nu är det kaffe och korsord i skuggan som gäller.

Igår var sonen här och vi åt middag tillsammans. Jag fick en fin mini-ros som morsdagspresent. Mini-rosor är så bra eftersom att när den börjar bli trött planterar jag ut den och då får den nytt liv.

#helga #trädgård #inredning #shopping

Av Helga - 29 maj 2016 17:54

Maken och jag tog bilen och for till landet igår. Där bak hade vi vår gamla sängstomme och symaskinen bl a.

Vi håller på att fixa ett sovrum åt oss i vår "nya"  friggebod eftersom det enda sovrum vi haft inne i huset nu är duschrum och toalett. Nu flyttar vi ut vår gamla dubbelsäng från stan och syr gardiner mm och det är faktiskt riktigt roligt. Nästa gång tar vi ut madrasserna eftersom inte allt fick plats samtidigt i bilen.

Här en bild från innan friggeboden var helt klar...

Vi hann inte gå någon längre promenad på landet men en sväng ner till bryggan blev det för att titta till båten.

Nu har vi båda fikat med våra mammor på mors dag. Min familj gick på café och vi var nio personer från 2 - 92 år som dök upp. Mysigt!

#helga #morsdag #sommarstuga #norrtälje #inredning

Av Helga - 23 april 2016 17:39

Det var ljuvligt att vara på landet, även om det bara blev ett dygn vi var där. Vi satte på värmen och vattnet när vi kom ut igår eftermiddag och sen gick vi en promenad så huset fick bli varmt. Vi hade med oss färdig middagsmat och en flaska vin.

Idag har vi jobbat på rätt bra. Rengjort båten, rensat rabatter, fyllt på jord i rabatt och trädgårdsland och städat inne. Vi hade tur med fint väder idag så vi både fikade och åt lunch ute i solen.

Toarummet i stugan står nu helt klart och vi har gjort våra ärenden därinne. Det känns helt magiskt efter att ha gått på utedass i alla år och efter att ha duschat med vattenkanna eller badat i havet.

Nu har vi dock inget sovrum kvar i stugan så vi får flytta ut i friggeboden framöver. Den här gången sov vi i bäddsoffan i vardagsrummet. Det gick bra det också.

Det var inte så soligt när vi gick vår promenad igår eftermiddag.

Interiörbild från köket...

Nu är vi hemma igen och jag ska packa för en tredagarsturné. Det blir tidig avfärd imorgon bitti.

#helga #sommarstuga #trädgård #vår

Av Helga - 7 april 2016 08:37

Jag packar igen och maken och jag konstaterade imorse att nu ses vi först på tisdag. Jag kommer visserligen hem en gång men då sover nog min gubbe. Vi kommer iallafall att sova i samma säng, men snart ska sängen flytta. Vi köpte en ny säng igår och den gamla ska få flytta ut till sommarstugan och vårt nya sovrum ute i friggeboden (vårt sovrum blev ju badrum i december).

Dålig bild men förhoppningsvis bättre komfort...

Här inne sov vi förut men nu har vi fått ett toarum istället. Inga sovrum kvar i stugan så nu flyttar vi ut i friggeboden...

38/100 #blogg100

#helga #flyg #sommarstuga #nysäng #resa

Av Helga - 20 mars 2016 09:00

I fredags när vi var ute och flög hela kvällen hade jag köpt med mig chilinötter och kakor från Hemköp i Östersund. Allt för att pigga upp de andra i besättningen och mig själv också förstås - lite fredagsmys ombord på planet helt enkelt!

Kakorna hette "Smörkubb" och var som större och plattare finska pinnar. Det var tunna, spröda kakor som var jättegoda och de var tillverkade av Nisses hembageri i Åsarna. De där kakorna kommer jag helt klart att köpa fler gånger när jag är i trakterna.

Idag påskpyntar jag. Visserligen ska jag jobba mycket fram t o m påskafton men ändå, lite påskfint vill man ju ha hemma.