Alla inlägg under november 2009

Av Helga - 23 november 2009 11:55

För inte så länge sedan hade jag en flight till Ronneby flygplats. På vägen dit hade vi många resenärer med militär anknytning. Det var även flera sjöbefäl och killar i sjömansskjortor ombord. Jag kunde inte låta bli att skratta lite när jag såg vad våra piloter hette i efternamn. Nämligen Östman och Storm... Det var väl passande för dagen Kyss

Bilden tog jag i Göteborg i April...

båt got

Av Helga - 22 november 2009 20:09

Jag befinner mig nu på ett hotell i norr och har just ätit en god skaldjurspasta tillsammans med två andra ur kabinbesättningen.

Igår var vi bortbjudna till goda vänner och vi var elva personer som bjöds på en jättefin buffé. Den här gången var alla ungdomarna med och det är så roligt!

Idag när jag gick och delade ut leksaker till barnen ombord kom jag i samspråk med en liten kille på ungefär fem år. Jag tänkte först ge honom en leksaksbil och frågade om han tyckte om bilar. Han svarade ja. Jag frågade vilken färg han tyckte om. Han tvekade... Då frågade jag om han tyckte om rött. Nja... Tycker du om blått. Nja... osv med flera andra förslag på färger.

Till slut sa jag att du kanske inte vill ha någon bil ändå. Du kanske hellre vill ha lego. Då sken han upp som en sol och det var legot som han ville ha... Ungar är ofta roliga och artiga. Han ville inte säga rätt ut att han inte ville ha en bil.

träd i motljus osd

Av Helga - 21 november 2009 11:00

När du läser detta är jag redan ute och flyger efter en kortare övernattning i södra Sverige. Stoppet var så pass kort att vi bodde på ett hotell ute vid flygplatsen... Fortfarande var det relativt blåsigt där vid landning.

Igår hade vi en hel del passagerare och så är det ofta på fredagar. Vi hade först en flygning till en huvudstad i Europa. Där var nog ca 14 -15 grader och solen sken. Jag gick ut på baktrappan och njöt några minuter... det var underbart att få en date med solen så här i mörkaste november.

Ampel från Raggadoll Raggadoll Uppsala

Av Helga - 20 november 2009 08:10

Nu är det dags att packa rullväskan igen - det blev en kort ledighet den här gången... Jag behöver inte packa ner så mycket privata kläder för det blir bara en kort övernattning på ett flygplatshotell. Det ska flygas helgfirare till en huvudstad i Europa och så lite inrikesturer innan jag kommer hem igen imorgon eftermiddag. Då är vi bortbjudna på middag och det passar ju riktigt bra för en som jobbar hela helgen...

Vi håller på att planera ett "glöggknyt" med grannarna och i år är det vår tur att arrangera. Jag har ringt runt och kring andra advent verkar passa bäst.

Nu lite gnäll från Gnällombudsmannen, GnällO;

Här i Uppsala har vaccineringen för svininfluensan börjat likna ett skämt. Vi vill vaccinera våra ungdomar, men varje gång vi tittar på landstingets hemsida (varje dag) var det finns vaccin så är det slut för dagen/ veckan. Köerna har ringlat flera hundra meter långa utanför vaccinationsbyråerna. Inga skolor har vaccinerat vilket gör att föräldrar och barn ska gå från skola och jobb för att köa. Köerna börjar redan timmar innan vaccinationsställena öppnat. Det känns som forna tiders öststater. Nej, BU för landstinget i Uppsala som inte kommit på ett bättre sätt att sköta det här Rynkar på näsan

Vid Fyrisån...

Vackert i Uppsala vid Fyrisån

Av Helga - 19 november 2009 08:30

Det tråkigaste jag vet är att städa...

När jag bara är ledig två dagar försöker jag undvika det trista och göra roligare saker istället. Fixa ärenden, baka, promenera eller bara softa. Igår åkte jag till optikern och hämtade ut nya linser till sonen. Jag köpte även lite smått till årets adventsarrangemang. I år blir det fyra blockljus med nummer på och kanelstänger runt omkring på fatet.  De här blockljusen köpte jag på Household i Uppsala. Framför brickan ligger ett adventsljus som är numrerat 1-24 som ska stå på köksbordet.

Detta ska bli årets adventsbricka

Igår var det något som läckte i tvättstugan - flera träningsoveraller som ligger nära golvet i en näthylla blev väldans blöta. Nu provtvättar jag och springer upp och ner och kollar hela tiden var det kan vara ett läckage. Så verkar mitt inlägg ovanligt flåsigt så vet du varför Tungan ute

Av Helga - 18 november 2009 19:22

Förlåt om jag stressar dig, men idag har jag bakat lussekatter. Det bara måste vi ha till första advent...

lussekatter

Av Helga - 18 november 2009 07:56

Det var en del strul vid gårdagens flygning...

Vi åkte ut till avgångsgaten och möttes av en tekniker som meddelade att det blivit ett flygplansbyte. Anledningen var att en plastplomb på en av brandsläckarna gått sönder. När en sådan plomb är bruten måste brandsläckaren bytas ut. Det skulle ta lite tid så vi fick en annan flygmaskin som kom ca en kvart senare.

Man kan tycka att en kvarts försening inte är så mycket, men i flygbranscen kan det betyda väldigt mycket eftersom vi ofta har passagerare som ska flyga vidare från sin första destination. På den här flighten till en storflygplats i Europa hade vi 76 resenärer med vidare flyganslutningar. Jag hoppas att alla kom dit de skulle...

Jag fick ett tips av en kollega igår om hur de firar tolvslaget på nyårsafton. Istället för att smälla iväg raketer köper de Kom loy-lanternor här som de tänder och släpper iväg. Inte så dumt faktiskt...

Av Helga - 17 november 2009 16:46

Idag har jag nästan jobbat kontorstider och det kan jag säga är ganska ovanligt för en flygvärdinna.

Det är också högst kännbart när man ska åka med buss och tåg till jobbet. Fy tusan så himlans mycket folk det är överallt...

Idag hade vi en stilig herre med ombord som hade fått en stor reva där bak på sina kostymbyxor. Han fick låna nål och tråd av oss och så låste han in sig på en av toaletterna och sydde. Som tur var skulle han inte på något affärsmöte utan var på hemväg.