Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Direktlänk till inlägg 5 april 2010

Indisk kycklinggryta a´ la Helga...

Av Helga - 5 april 2010 11:29


Vi skulle ha hela tjocka släkten här på lunch idag klockan ett. Jag hade dukat för 17 personer och lagat  maten och så händer det som inte får hända. Dottern vaknar och mår dåligt och kräks... Vi har fått ställa in alltihop och så får vi träffas en annan gång. Magsjuka är ju smittsamt och ingen vill riskera att bli sjuk...

.   


Som du säkert förstår är jag ganska besviken just nu och du ska veta att vi har en herrans massa mat här hemma ... 


***************************


Glöm nu allt om det där så att du klarar av att läsa vidare!



Jag lagade en indiskinspirerad kycklingrätt idag som jag faktiskt inte har ett recept på utan brukar laga på känsla. Så här gör jag till 4 personer;


Helgas  kycklinggryta

Strimla kycklingfileér (800g)

hacka lök grovt (2 stora)

Stek i gryta och krydda med salt och svartpeppar

Häll på en burk kokosmjölk och lägg i en hönsbuljongtärning

När det kokat en stund (ca 10 minuter)  krydda med curry, sambal oelek, röd currypasta, ingefära, spiskummin, paprikakrydda efter tycke och smak och tillsätt 2 msk jordnötssmör. Låt puttra ca 10 minuter till.


När allt kokat ihop kan du skiva champinjoner och paprika och ha i på slutet. Lite cashewnötter kan också vara gott att ha till...


  

 

Massor med tvätt i vårt torkskåp

eftersom båda våra barn idrottar mycket...




 
 
wiper

wiper

5 april 2010 11:58

Så tråkigt för er och inget vidare för dottern att få magsjuka som inte är nån höjdare :( Hoppas du kan frysa in maten för det var otroligt vad många ni skulle ha på middag.

Tack för receptet som ser jättegott ut. Härligt att era barn idrottar.

Sköt om er allihopa och hoppas att dottern snart är frisk

Varm kram

http://wiper.bloggplatsen.se

 
Kimmie

Kimmie

5 april 2010 12:22

Nä men usch och stackars dottern, maten lät god och det är väl tur för ni får väl äta den i rätt många dagar nu =)

http://kimmietid.blogspot.com

 
Hannele

Hannele

5 april 2010 12:27

jag kommer på lunch... är inte rädd för smitta heller.

http://hannelesparadis.blogspot.com

 
Åsa

Åsa

5 april 2010 13:58

Det receptet ska jag testa! Helt klart.
Men vad synd med middagen! Eller egentligen mest synd om dottern.

http://wessand.blogg.se

 
helga

helga

5 april 2010 15:42

Wiper; Det var ju mest synd om dottern, men nu börjar hon kvickna till igen...

Kimmie; Ja, det var verkligen trist. Tur att hon inte blev sjuk under turneringen...

Hannele; Bra... välkommen!

Åsa; Ja, det är synd om henne förstås... Nu mår hon något bättre!

http://helga1.bloggplatsen.se

 
imse

imse

5 april 2010 16:28

Usch för magsjuka!

Du får väl frysa in maten. Det verkar ju jättegott.

Kram

http://zvammel.blogspot.com

 
susjos

susjos

5 april 2010 20:10

Tur att man kan frysa in maten! Receptet verkar hur gott som helst!
Hoppas dottern mår bättre nu ;)

http://susjos.blogspot.com

 
helga

helga

5 april 2010 21:17

Imse; Ja, fy o usch! Vi fryser in så klart!

Susjos; Bra med frys ja!! Hon mår bättre men har inte ätit mer än ett rån och lite fil.

http://helga1.bloggplatsen.se

 
-Nena-

-Nena-

5 april 2010 22:12

Inget vidare med magsjuka.
Skönt att hon mår bättre nu.
Trist när man behöver ställa in bara men man styr ju inte över sådant tyvärr.
Bra att det går att frysa.

http://nena.bloggagratis.se

 
helga

helga

6 april 2010 14:34

Nena; Nej, usch o fy...

Bra med frys helt klart!

http://helga1.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helga - Söndag 14 jan 14:27

Det blir inga fler inlägg här på bloggen (iallafall inte inom överskådlig tid) men kolla gärna in min matblogg Hillas matprat här på bloggplatsen eller min Instagram Hillas foto. ...

Av Helga - 20 december 2022 18:33

Här kommer årets uppdatering från mig.   Förra vintern hade vi ju mycket covidrelaterade problem i Sverige fortfarande. Nyårsafton fick vi fira ensamma hemma och inte med våra trevliga vänner. Detta då jag hade flugit med en kollega som konstater...

Av Helga - 6 december 2021 16:08

Här kommer den årliga uppdateringen från mig.    Fortfarande jobbar jag inom flyget och efter en lugn tid, under första delen av pandemin, ökade flygtrafiken och arbetstiden fr o m juni månad. Det känns som att folk reser mycket nu igen, men i oc...

Av Helga - 26 december 2020 16:16


Det börjar bli tradition att jag uppdaterar bloggen en gång kring jul. I övrigt blir det ingenting skrivet här, men min andra blogg "Hillas matprat" lever i maklig takt... Vill du se mina foton kan du kika in på instragram och kontot "hillasfoto". ...

Av Helga - 21 december 2019 14:02


Så har snart ännu ett år passerat och jag tänkte att en uppdatering kunde vara på sin plats...   Året började med en fantastisk resa till Madeira med dottern. En vecka med vandringar och upptäcktsfärder och skönt sommarväder gjorde oss båda gott....

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Ovido - Quiz & Flashcards