Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Direktlänk till inlägg 11 april 2011

Rådjuren, blodmjöl, julrosor och lite däremellan...

Av Helga - 11 april 2011 14:30


Jag borde kanske skriva ett lite längre inlägg idag och inte bara mitt korta, kryptiska (se förra inlägget).


Jag stod och pratade med grannarna på baksidan igår och rätt som det var kom rådjuren förbi en bit upp i backen - helt orädda! Den här rådjursfamiljen har bott här, bakom husen, i skogen hela vintern och vi har alla matat dem för att de ska överleva den kalla vintern... Dilemmat är bara att nu är de väldigt tama och faran är att de kommer att gå in i våra trädgårdar och äta upp alla blommor och knoppar på buskar och i rabatter.


Nu gäller det att vara flitig och strö ut blodmjöl i rabatterna varje vecka. Doften från mjölet tycker inte rådjuren om...


Maken var på landet igår och där hade en stor gran rasat i backen bakom huset. Gudskelov inte på vårt eller grannens hus...


Hur gick det hos frissan då? Jo, jag blev korthårigare, blondare och fattigare...   

 

Våra julrosor blommade redan innan all snö hade tinat bort i rabatten...   

 
 
Sussi

Sussi

11 april 2011 19:14

Det är ju tyvärr det som är nackdelen med att mata rådjuren. Man vill ju att dom ska överleva den hårda vintern! Som tur var finns det knep att ta till för att få behålla sina blommor :)

Vilken tur att ni inte fick granen över huset! Eller grannens hus! Vi hade en stoooor gran mellan grannens och vårt hus som vi tog ner förra året. Annars hade väl den rasat ner som det blåste i helgen..

Det är inte billigt att gå till frissan. Det är dags för mig med att öppna plånkan och betala en klippning snart..

Ha det så bra

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

 
Hannele på Hisingen

Hannele på Hisingen

11 april 2011 21:00

Rådjuren gör mycket skada, mest nytta på tallriken..

http://hannelesparadis.blogspot.com

 
Stattinskan

Stattinskan

12 april 2011 07:03

Det visste jag inte - att blodmjöl håller rådjuren borta ... Man lär så länge man lever.
Trodde jag skule få se en bild på en nyfrissad Helga :-D
Gomorron

http://stattinskan.blogspot.com

 
helga

helga

12 april 2011 08:08

Sussi; Välkommen hem igen!

Hannele; Nä... visst gör de mycket skada, men de är vackra!

Stattinskan; Kul att jag kunde lära dig nåt ;) Inga bilder här. Jag hade en bild inne på mig i några dagar - det kanske kommer ett sånt tillfälle igen framöver, men troligtvis inte permanent. Vill inte bli igenkänd på flyget!

http://helga1.bloggplatsen.se

 
Kimmie

Kimmie

12 april 2011 17:01

Fräckt att rådjuren vågade sig så nära, men som du säger kan det ju ge lite besvär framöver.

http://kimmietid.blogspot.com

Helga

13 april 2011 00:34

De går omkring bakom våra tomter nästan varje dag...

 
Hannele

Hannele

13 april 2011 08:53

rådjursstek är gott, har smakat

http://hannelesparadis.blogspot.com

Helga

13 april 2011 10:04

Jag tycker också att det är gott, men har bara ätit det en gång... Jag skulle inte kunna skjuta djuren som går bakom vårt hus - de är så fina trots att de äter upp mina knoppar!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helga - Söndag 14 jan 14:27

Det blir inga fler inlägg här på bloggen (iallafall inte inom överskådlig tid) men kolla gärna in min matblogg Hillas matprat här på bloggplatsen eller min Instagram Hillas foto. ...

Av Helga - 20 december 2022 18:33

Här kommer årets uppdatering från mig.   Förra vintern hade vi ju mycket covidrelaterade problem i Sverige fortfarande. Nyårsafton fick vi fira ensamma hemma och inte med våra trevliga vänner. Detta då jag hade flugit med en kollega som konstater...

Av Helga - 6 december 2021 16:08

Här kommer den årliga uppdateringen från mig.    Fortfarande jobbar jag inom flyget och efter en lugn tid, under första delen av pandemin, ökade flygtrafiken och arbetstiden fr o m juni månad. Det känns som att folk reser mycket nu igen, men i oc...

Av Helga - 26 december 2020 16:16


Det börjar bli tradition att jag uppdaterar bloggen en gång kring jul. I övrigt blir det ingenting skrivet här, men min andra blogg "Hillas matprat" lever i maklig takt... Vill du se mina foton kan du kika in på instragram och kontot "hillasfoto". ...

Av Helga - 21 december 2019 14:02


Så har snart ännu ett år passerat och jag tänkte att en uppdatering kunde vara på sin plats...   Året började med en fantastisk resa till Madeira med dottern. En vecka med vandringar och upptäcktsfärder och skönt sommarväder gjorde oss båda gott....

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Ovido - Quiz & Flashcards