Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Direktlänk till inlägg 26 april 2010

Man måste läsa rätt i lexikonet...

Av Helga - 26 april 2010 08:23


Jag hade en flygning till Bologna här nyligen och kom då att tänka på en skolresa som jag gjorde med min klass från förskollärarutbildningen - det var lääänge sedan. Vi åkte dit med tåg och fick se mycket vackert under den långa resan genom Europa. Vi reste dit för att studera pedagogiken Reggio Emilia men vi hann även göra mycket annat roligt och njuta av den italienska maten också förstås. Vi bodde i sovsalar i ett stort hus som låg lite utanför staden, kanske var det ett gammalt slott.


Det roligaste minnet från resan var nog när en kille i klassen skulle beställa mat med hjälp av ett lexikon. Han beställde "La trippa" och läste i lexiconet att det betydde komage. Ingen läste ut det ordet rätt utan vi läste ordet lika som fromage. Han blev ganska äcklad när maten kom in och han förstod vad det var han hade beställt.


Bologna ligger bra till för utflykter. Inte alltför långt bort finns t ex Venedig, Florens och Pisa... Jag blir allt lite sugen på att resa dit och njuta av kulturen och maten... dock inte komage...



Igår kväll satt hela familjen klistrad framför datorn och tittade på en webbTV-sändning av basketfinal nr 2. Det är inte ofta vi alla fyra sitter tillsammans på en yta mindre en 1,5 kvm... Vad gör man inte för sporten man älskar :)

 
 
Kimmie

Kimmie

26 april 2010 09:54

Det kan bli hur fel som helst, komage lät inte lockande =)

http://kimmietid.blogspot.com

 
tant Hannele

tant Hannele

26 april 2010 09:55

Hihi, jag förstår, men jag TROR att komage inte är äckligare än leverpastej eller korv i naturskinn, eller skotsk HAGGIS, som jag älskar :)

http://hannelesparadis.blogspot.com

 
wiper

wiper

26 april 2010 12:08

Hur fel det kan bli när man uttalar saker fel och inte kan språket riktigt ;) jag följer programmet "Drömmen om Italien" och där har dom inte lätt med språket. Härligt att flyga till såna ställen. Hoppas du kan uppleva lite av dom ställen du flyger till än om du jobbar. Vet inte hur det är nu för tiden.

Ha en fin dag

http://wiper.bloggplatsen.se

 
Daniel

Daniel

26 april 2010 13:48

hehe låter som nåt jag kunde ställa till me å beställa komage eller fårpungar

http://danielfagerholm.webblogg.se

 
helga

helga

26 april 2010 13:51

Kimmie; Nej,verkligen inte något i min smak ;)

Hannele; Det luktade inte gott iaf...

Wiper; Det är härligt, men tyvärr får vi sällan gå av numera. Ikväll ska jag iaf på övernattning... Hinner se lite imogon förmiddag.

Daniel; Haha... det kan jag tro ;)

http://helga1.bloggplatsen.se

 
Bitte

Bitte

26 april 2010 15:03

Påminner mig om min skolresa till Paris i nian. En kille i klassen skulle ropa på kyparen men lyckades inte så bra. Kankse berodde på att han sa gazeuse (stavning?) istället för garcon... "Kolsyra..." Italien skulle jag gärna åka till, slukar allt i Solens mat på TV om jag råkar få på det programmet. Underbart!

http://bitte-blansch.blogspot.com

 
Sussi

Sussi

27 april 2010 07:41

haha det förstår jag det att han blev väldigt äcklad om han hade väntat sig fromage hihi

Jag hade inget internet igårkväll så för mig blev det en tv tittarkväll. Det var länge sen ;)

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

 
helga

helga

27 april 2010 08:08

Bitte; Språkförbistring kan bli tokigt o kul!!

Sussi; Kan vara skönt ibland med en datorfri kväll.

http://www.helga1.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helga - Söndag 14 jan 14:27

Det blir inga fler inlägg här på bloggen (iallafall inte inom överskådlig tid) men kolla gärna in min matblogg Hillas matprat här på bloggplatsen eller min Instagram Hillas foto. ...

Av Helga - 20 december 2022 18:33

Här kommer årets uppdatering från mig.   Förra vintern hade vi ju mycket covidrelaterade problem i Sverige fortfarande. Nyårsafton fick vi fira ensamma hemma och inte med våra trevliga vänner. Detta då jag hade flugit med en kollega som konstater...

Av Helga - 6 december 2021 16:08

Här kommer den årliga uppdateringen från mig.    Fortfarande jobbar jag inom flyget och efter en lugn tid, under första delen av pandemin, ökade flygtrafiken och arbetstiden fr o m juni månad. Det känns som att folk reser mycket nu igen, men i oc...

Av Helga - 26 december 2020 16:16


Det börjar bli tradition att jag uppdaterar bloggen en gång kring jul. I övrigt blir det ingenting skrivet här, men min andra blogg "Hillas matprat" lever i maklig takt... Vill du se mina foton kan du kika in på instragram och kontot "hillasfoto". ...

Av Helga - 21 december 2019 14:02


Så har snart ännu ett år passerat och jag tänkte att en uppdatering kunde vara på sin plats...   Året började med en fantastisk resa till Madeira med dottern. En vecka med vandringar och upptäcktsfärder och skönt sommarväder gjorde oss båda gott....

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Ovido - Quiz & Flashcards