Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under februari 2011

Av Helga - 9 februari 2011 18:30



Jag har just kommit hem från min sista flygdag för den här perioden... Det känns bra skönt! Maken lagade en god thai-wok till middag och så blev det en liten skvätt vin i glaset.


Nu väntar vi hit makens syskon (en bror och en syster) och vi ska planera en kommande högtidsdag för svärmor som fyller 85 år.



Lite resenyheter bjuder jag också på idag;


* Under hösten har företaget Scratch of Sweden öppnat en nagelbar på Arlanda. Den är placerad i stora taxfree-butiken i nya delen av terminal 5.

- Här kan man köpa våra lack och få en "Fly By Manicure" på 15 minuter i väntan på take off. Vi har anpassat behandlingarna tidsmässigt, så att det ska vara lätt att titta förbi på väg till gaten säger Marie Houston, VD för Scratch of Sweden.


* SAS lanserar internet ombord. SAS blir ett av världens första flygbolag att erbjuda uppkoppling ombord med internet och mobila tjänster. Tjänsten införs på både kort- och långlinjer och är kostnadsfri för kunder i Business och Economy Extra och erbjuds mot en avgift i Economy. Först ut blir inrikesflyget i Norge och rutterna Oslo och Stockholm till London, Frankfurt och Paris.


* En historisk SAS-samling. Ett nytt besöksmål för den flyghistoriskt intresserade allmänheten är nu tillgängligt när ABA- SAS Flyghistoriska Förening öppnar sin unika samling på Arlanda. Samligen består bl a av uniformer, flygplansmodeller, tidtabeller, servicebrickor och affischer från 1924 till modern tid. Samlingen har öppet på tisdagar mellan kl. 10 och 14, med uppehåll under jul- och nyårshelgerna. Samlingen har gratis inträde och visning sker varje heltimme mellan kl. 10 och 13. Anmälan sker hos vakten vid huvudentrén på SAS Technical Services (SAS Hangaren).


Dessa artiklar är hämtade ur tidningen " Nya Arlanda"

Av Helga - 8 februari 2011 18:27


Jag steg upp i ottan imorse och just när alarmet ringde visste jag inte om jag var ledig eller om jag skulle ut och flyga... men det var jobbet som var anledningen till att jag klev upp, insåg jag snart.


Nu har jag kommit fram till ännu ett hotellrum - det har blivit många hotellövernattningar den senaste tiden.


På en av våra flygningar idag var vi på väg tillbaka till Arlanda från en alpdestination. Vi hade ett gäng unga "ski-bums" med ombord och de satt och spelade kort med varandra. På en stolsrad satt en kille och en tjej och spelade "finns i sjön". Helt plötsligt tappade de ner flera kort på golvet och killen gick ner på knä för att leta efter spelkorten. Jag kunde inte låta bli att skoja med tjejen och sa;


- Ska han fria?


Jubel utbröt från gänget runt omkring...






Flyg · Humor
Av Helga - 7 februari 2011 12:45




Jag är färdigflugen för idag och sitter nu och väntar på dottern som är på väg hem från Gotland. Hon spelade match där igår kväll... mycket får hon vara med om!


Idag när vi flög norrut från Arlanda sa kaptenen i högtalaren att det var - 14 grader i Umeå. Då sa en passagerare direkt;


- Bra, då är det myggfritt iallafall...





**********************************


Jag läser om att svenska folket inte var så benägna att rösta i Melodifestivalen... Jag tror många ledsnat på att rösta i alla program på TV.




Åh, så lite Helgas mathörna...



Kicki undrade om recept på kycklingen som jag lagade i helgen. Jag har inget recept utan kör på känsla...


Så här gjorde jag ungefär;


Skär en skåra i varje kycklingfilé. Blanda tacos-färskost med strimlade soltorkade tomater och bred på det i skåran på varje filé. Salta och peppra kycklingen och linda runt 1-2 parmaskinkaskivor på varje kycklingfilé.


Stek kycklingfiléerna så de får fin färg...


Lägg i en ugnsfast form. Häll över en blandning av grädde, tacos färskost och mer strimlade soltorkade tomater och oljan som blir över i tomatburken. Strö över cocktailtomater som delats itu och sockerärtor/ salladsärtor. Skjuts in i ugnen i 25-30 minuter i 200-225 grader.


Detta är innan kycklingen varit i ugnen...


Har du Facebook?

Om du gillar min blogg kan du gå in i vänstermarginalen och trycka GILLA på Facebook.

Av Helga - 6 februari 2011 18:33


Dagens första flight blev rätt så stressig och speciell. Efter take-off var det en passagerare som inte mådde så vidare värst bra. Han var askgrå i ansiktet! Hans vänner fick ingen kontakt med honom så de "plingade" på oss. Efter lite syrgas och hjälp från en läkare som tittade till resenären så var allt bättre igen.


Ofta är det helt enkelt utmattning efter stress eller t ex dålig sömn innan resan i kombination med dåligt syre ombord som gör att folk blir svimfärdiga på flygplanet. Det är ändå inte särskilt vanligt att detta händer. Jag har kanske varit med om det tio gånger...


När vi väl agerat sjuksystrar ska vi helst hinna servera också och det hann vi även om det blev stressigt på slutet...


Nu kopplar jag av på ett hotellrum och har tidig start imorgon igen.


  

Av Helga - 6 februari 2011 10:28

Idag är jag ute och flyger... Jag hamnar på ett hotell igen till kvällen ... See ya!


Av Helga - 5 februari 2011 10:42


Jag hade middagsgäster här igår... Det var tre studiekamrater från förr som hälsade på.


Först drack vi bubbel och till det åt vi rotfruktschips, nötter, kex och tapenade...


Sen blev det kyckling fylld med tacos-färskost och soltorkade tomater inlindat i parmaskinka med spenatpasta.


Till efterrätt blev det chokladtårta med gul kiwi och grädde...

Alla gillar våren och hade köpt med sig tulpaaaner!

Idag tar jag det bara lugnt inför nästa arbetsperiod som börjar imorgon...

Av Helga - 4 februari 2011 09:27


Lite vardagshumor blir det i bloggen idag...


Dottern gillar att dricka med sugrör och nyligen var det dags att köpa nya eftersom de neonfärgade hade tagit slut. Jag ställde förpackningen i ett köksskåp.


Igår när dottern kom hem var det dags för henne att ta ett mellanmål och de nya sugrören skulle plockas fram.


Hennes kommentar;


- Vilka deppiga sugrör du köpt mamma...

 

  


Maken gick på toaletten imorse och sen hörde jag ett ihållande dån och tänkte att nu är han riktigt dålig i magen... Jag kikade ut genom köksfönstret och insåg att det var grannarna som skulle byta garageport idag.

   



Av Helga - 3 februari 2011 10:43


När jag läser nyheten om piloten som somnade i cockpit tänker jag mer på hur flygbolagen lägger personalens scheman med tidiga morgnar/ sena kvällar och långa dagar än på HUR piloten kunde somna under tjänst...


Det kanske skulle vara något för EU att titta på... Får en pilot inom EU  jobba hur mycket som helst (nästan) på en dag oavsett när man började/ slutade på dygnet?


  

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Ovido - Quiz & Flashcards