Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Direktlänk till inlägg 28 februari 2011

Versailles...

Av Helga - 28 februari 2011 14:15

Här kommer en researtikel om Versailles i Paris. Våren närmar sig ju med stormsteg och då kan ett besök i en vacker slottspark i en Europeisk huvudstad vara helt underbart... Om du hellre läser om min vanliga vardag kan du hoppa ner till mitt förra inlägg. 

 

Besök Versailles och du har möjlighet att lära dig massor om Frankrikes historia. Du kan känna dig som en prinsessa i Marie-Antoinettes miljöer och du kan ta en stärkande promenad genom den bedårande barockträdgården.


Även om du bor på hotell i Paris kan du enkelt ta dig ut till slottet Versailles. Med tåg eller buss tar det bara 30-40 minuter att åka till Versailles. Vill du komma ut i naturen eller kanske motionera bort lite av alla croissanter som du frossat på till frukost är en cykeltur till Versailles, som delvis går genom Boulogneskogen, ett alternativ.

  


Versailles var säte för den franska kungamakten och landets regering mellan 1682 och 1789, och en stad började växa fram kring Ludvig XIV:s palats i slutet av 1600-talet. I dag har Versailles 84 200 invånare, och är en fashionabel ort med högskolor och museer. Det kan vara en god idé att luncha på någon av stadens restauranger innan man ger sig av till slottet, eller varför inte botanisera bland delikatessbutikerna och avnjuta en picknick i den gigantiska slottsparken.


Trädgården kring slottet anlades i slutet av 1600-talet efter ritningar av André Le Nôtre, med rätlinjiga alléer, tuktade buskar, fontäner och skulpturer. Framför slottet anlades två vattenparterrer som speglar den pampiga slottsfasaden. Genom parken löper en 1 650 m lång kanal, Grand Canal. Vid kanalen kan du hoppa på ett litet tåg för en rundtur i parken. I parken finns två lustslott, det stora Grande Trianon och det mindre Petit Trianon. I slutet av 1700-talet blev Petit Trianon Marie-Antoinettes domän, dit hon kunde fly undan det strikta hovlivet. Kring lustslottet lät drottningen anlägga en engelsk park med tillhörande bondgård.


Slottet byggdes i omgångar under 1600-talet och representerar det finaste av det seklets arkitektur. Hela slottsanläggningen har utnämnts till världsarv av Unesco. Paradvåningens kanske mest kända rum är det 78 m långa Spegelgalleriet – här undertecknades 1919 det fredsavtal mellan Tyskland och de allierade som innebar slutet på första världskriget. I galleriets välvda tak med målningar och gulddekor hänger kristallkronorna tätt. Lyx präglar också de övriga salarna, av vilka många fick sin inredning på 1700-talet under Ludvig XVI:s och Marie-Antoinettes tid. Särskilt praktfullt inredda är de sju rum där kungen tog emot utländska gäster och sändebud. Det kungliga kapellet har en sober interiör i vitt och guld. Ta tid på dig att vandra genom salarna och titta på alla detaljer i såväl de officiella delarna av slottet som i den kungliga familjens bostadsrum.


Den franska revolutionen 1789–99 avskaffade monarkin, och 1793 mötte Ludvig XVI och Marie-Antoinette döden på giljotinen. När Frankrike åter blev ett kungarike 1830 bestämde den nya kungen Ludvig Filip att Versailles skulle göras om till ett museum över Frankrikes historia. Kungens samlingar av tavlor, skulpturer och andra föremål som skildrade landets ärofyllda förflutna installerades i slottets flyglar.


Jaså du kom ända hit ner... Kul! Hälsningar din guide Helga...

 
 
BeataMorot

BeataMorot

28 februari 2011 18:35

Fina tips inför Framnkrike-resan jag och mina döttrar skall göra i sommar!:) tack för det!!:)
//BeataMorot

http://blogg.amelia.se/beatamoroten

 
Sussi

Sussi

28 februari 2011 21:57

Jag tar och läser båda inläggen..

Vad mycket historia det finns där. Helt klart ett land jag skulle vilja besöka..

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

 
Helga

Helga

1 mars 2011 07:58

BeataMorot; Kul att du gillade tipset!

Sussi; Kul! Det är fint i Frankrike...

http://helga1.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helga - Söndag 14 jan 14:27

Det blir inga fler inlägg här på bloggen (iallafall inte inom överskådlig tid) men kolla gärna in min matblogg Hillas matprat här på bloggplatsen eller min Instagram Hillas foto. ...

Av Helga - 20 december 2022 18:33

Här kommer årets uppdatering från mig.   Förra vintern hade vi ju mycket covidrelaterade problem i Sverige fortfarande. Nyårsafton fick vi fira ensamma hemma och inte med våra trevliga vänner. Detta då jag hade flugit med en kollega som konstater...

Av Helga - 6 december 2021 16:08

Här kommer den årliga uppdateringen från mig.    Fortfarande jobbar jag inom flyget och efter en lugn tid, under första delen av pandemin, ökade flygtrafiken och arbetstiden fr o m juni månad. Det känns som att folk reser mycket nu igen, men i oc...

Av Helga - 26 december 2020 16:16


Det börjar bli tradition att jag uppdaterar bloggen en gång kring jul. I övrigt blir det ingenting skrivet här, men min andra blogg "Hillas matprat" lever i maklig takt... Vill du se mina foton kan du kika in på instragram och kontot "hillasfoto". ...

Av Helga - 21 december 2019 14:02


Så har snart ännu ett år passerat och jag tänkte att en uppdatering kunde vara på sin plats...   Året började med en fantastisk resa till Madeira med dottern. En vecka med vandringar och upptäcktsfärder och skönt sommarväder gjorde oss båda gott....

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards