Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Direktlänk till inlägg 10 februari 2014

Blockljus gjort av gamla ljusstumpar...

Av Helga - 10 februari 2014 08:30



Nog för att det är bra att komma i tid till jobbet men gissa om jag blev snopen igår när jag insåg att jag kommit en timme för tidigt. 

  Suck... tur att det finns trevliga kollegor att prata med och att man kan ta sig en massage i massagestolen en stund.


Jag gjorde ett blockljus av gamla ljusstumpar i lördags.


 

En sönderklippt mjölkkartong och ljusvekar som jag köpt på en hobbyaffär. Veken tejparde jag fast både i botten av kartongen och i toppen.


Här har jag ställt en konservburk i vattenbad och där i lägger jag ljusstumparna tills de smält ner till rinnande stearin. Sen häller jag upp stearinet i mjölkkartongen.


   

Här står ljuset och stelnar till. Jag satte två muggar vid sidorna för att ljuset skulle hålla formen.

 

Ljuset är färdigt och det blev rosa eftersom jag hade röda och vita stumpar.


 

Färdigt!!

    


Nästa gång kommer jag att köpa vanlig veke av snöre eftersom jag tycker den här veken brinner rakt ner och inte riktigt kan värma upp hela ljuset. I så fall fäster man veken kring t ex en penna på toppen och tejpar fast veken i botten.


#ljus #blockljus #ljusstumpar #pyssel #flyg #flygvärdinna #stearin

 
 
Ingen bild

skrivmoster

10 februari 2014 09:04

Så fint ljus! Jag har dålig fantasi men fick ju lite inspiration tack vare dig!! Ha en ljus och fin vecka. /Kram

 
Britt-Marie

Britt-Marie

10 februari 2014 09:37

Så fint det blev! Kul att pyssla :)

http://alicebm.blogg.se

 
chillitanten

chillitanten

10 februari 2014 11:10

Så smart ide. Det brukar bli massor av ljustumpar i detta hus.
En dum fråga bara,- veken i dom gamla ljusstumparna plockar du bort dom innan du smälter dom ??

http://chillitanten.blogg.se

Helga

10 februari 2014 11:54

Nej det behövs inte. De sjönk till botten i konservburken. Häll över lite försiktigt så följer de inte med.

 
Ingen bild

Anneli

10 februari 2014 15:33

Jag älskar ljus så det blir mycket stumpar över så jag ska absolut testa att göra egna!
Vad surt att komma till jobbet en timma för tidigt när du har så mycket tidiga morgnar ändå. Men massagestolen var väl kanske en bra start på dagen. Hoppas din axel är bättre!

 
Susanne

Susanne

10 februari 2014 20:38

Men vad komiskt. Mitt inlägg handlar också om ljusskapande. Fast jag gjorde i ett glas. Mamma gör alltid av mjölkkartonger. Jag skulle vilja hitta något lite mindre att göra ljus i..

Trevlig kväll

http://beauty-beholder.bloggplatsen.se

 
Åsa

Åsa

11 februari 2014 09:14

Ljus är min räddning så här års. =)
Har dock aldrig gjort egna. Måste testas!

Massagestol hade vi på jobbet på prov en månad, tyvärr fick den inte vara kvar. Den var ju riktigt bra.

http://wessand.blogg.se

 
susjos

susjos

11 februari 2014 19:59

Men så snyggt!!! Tack för tipset! Nu måste jag börja spara på ljusstumpar :)

http://susjos.blogspot.com

 
wiper

wiper

13 februari 2014 09:52

Bättre än att komma för sent i alla fall ;) Vad kreativ du med ljusen. Det blev ju supersnyggt. Nu skall jag spara ljusstumpar och försöka själv. Tack för toppenbra tips

kramar

http://wiper.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helga - Söndag 14 jan 14:27

Det blir inga fler inlägg här på bloggen (iallafall inte inom överskådlig tid) men kolla gärna in min matblogg Hillas matprat här på bloggplatsen eller min Instagram Hillas foto. ...

Av Helga - 20 december 2022 18:33

Här kommer årets uppdatering från mig.   Förra vintern hade vi ju mycket covidrelaterade problem i Sverige fortfarande. Nyårsafton fick vi fira ensamma hemma och inte med våra trevliga vänner. Detta då jag hade flugit med en kollega som konstater...

Av Helga - 6 december 2021 16:08

Här kommer den årliga uppdateringen från mig.    Fortfarande jobbar jag inom flyget och efter en lugn tid, under första delen av pandemin, ökade flygtrafiken och arbetstiden fr o m juni månad. Det känns som att folk reser mycket nu igen, men i oc...

Av Helga - 26 december 2020 16:16


Det börjar bli tradition att jag uppdaterar bloggen en gång kring jul. I övrigt blir det ingenting skrivet här, men min andra blogg "Hillas matprat" lever i maklig takt... Vill du se mina foton kan du kika in på instragram och kontot "hillasfoto". ...

Av Helga - 21 december 2019 14:02


Så har snart ännu ett år passerat och jag tänkte att en uppdatering kunde vara på sin plats...   Året började med en fantastisk resa till Madeira med dottern. En vecka med vandringar och upptäcktsfärder och skönt sommarväder gjorde oss båda gott....

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards