Inlägg publicerade under kategorin Allmänt

Av Helga - 1 november 2009 19:00

Det har varit en helg med ett digert program... så digert så att jag var "tvungen" att ta en liten bloggpaus...

Vi har haft gäster både på lördagen och söndagen och det innebär ju en del förarbete med handling, bakning, matlagning och städning. Roligt har det varit, men imorgon är det vardag igen och då är det min dag. Jag bestämmer vad jag vill göra och det känns ganska skönt.

På lördagen var vi egentligen bortbjudna, men tyvärr blev värdfolket sjuka. Jag tyckte det var synd att det inte blev något kalas så jag bjöd hem en familj, som också skulle dit, istället. Den här familjen är nog våra allra bästa vänner. Vi umgås ofta och när det är fest kommer t o m ungdomarna och deras fina hund hit. Igår hittade vovven min gottepåse, med solrosfrön och nötter, som jag hade lämnat kvar i arbetsväskan. Han hann glufsa i sig en hel del innan han blev upptäckt Glad

Senare gosade han ner sig i vår dotters saccosäck och låg där och sov resten av kvällen...

Idag gick vi till kyrkogården och tände ljus på min farmor och farfars grav och på makens familjegrav. Det var så fint och högtidligt att gå där tillsammans hela familjen och tänka på våra bortgångna släktingar.

res-bloggen

fafner nära

Av Helga - 25 oktober 2009 15:52

Jag har varit ute och flugit hela dagen och har nu landat och checkat in på ett hotell i norr.

Det blir en väldigt tidig start imorgon bitti så det blir bara till att försöka hitta ett lämpligt matställe nu så fort som möjligt. Sedan ska jag krypa in på rummet och mysa och helst somna tidigt... Här är dimmigt, lite smått dugg i luften och det håller på att mörkna. På söndagarna brukar det mesta vara stängt i den här staden så det blir ingen längre tur ute idag...

Idag har vi märkt av att det är höstlov. Vi har skickat ensamåkande barn kors och tvärs både inrikes och utrikes. På min första flygning idag hade vi sex ensamåkande barn och kanske cirka tio andra småbarn också. På den sista flighten var det i stort sett likadant. Vi brukar dela ut leksaker till barnen men tyvärr hade allt tagit slut på den sista turen - det kändes ju trist...

Res-bloggen

Det blommar

Av Helga - 20 oktober 2009 08:04

Den här dagen fick en snurrig start då sonens skosnöre till arbetsskorna gick av precis när han skulle ge sig iväg. Sonen gör praktik några dagar i veckan och behöver ha just de där skorna när han praktiserar. Min man gjorde sitt bästa för att snabblaga snöret, men sonen missade bussen. Som tur var hade maken tid över och kunde skjutsa sonen till arbetsplatsen...

På tal om vimsigheter så stod jag för några själv igår eftermiddag. Jag skulle till stan för att träffa dottern och vi skulle gå till "Gå- och löpkliniken" för att låta göra nya ilägg till hennes skor. Jag gick upp till busshållplatsen och kom just då på att jag glömt gipsavgjutningarna, av dotterns fötter, hemma. Det var bara att gå hem igen och så missade jag bussen. Jag gick till en annan busshållplats, lite längre bort, där bussen går lite oftare.

Väl på stan så höll jag på att glömma att gå av bussen för att jag var så inne i mina egna tankar. Just när busschauffören skulle till att köra reste jag mig upp och plingade. Jag ropade och bad om ursäkt för att jag glömt stiga av. Vad ska folk tro om en virrig Helga? Skäms

Resa i Sverige-bloggen

En bakgård i Helsingborg

Hösten kan vara fin den också...

Av Helga - 17 oktober 2009 09:39

Jag fick ju klara mig utan min resväska en natt och en halv dag igår i en sydsvensk stad. Vi bodde dock ute vid flygplatsen på ett hotell så behovet av ombyte var inte så stort. När jag väl kom tillbaka till Arlanda och vårt kontor blev jag så väldans glad att se min väska igen så jag klappade den lite och talade snällt med den Skrattande

rullväska

Nu har jag landat för den här gången och har några dagar ledigt.

Idag är en kalasdag... Först ska vi fira min systers tvillingdöttrar som fyllt år. Samtidigt firar vi min pappa som också fyllt år i veckan och sedan till kvällen är vi bortbjudna på middag. Det känns som en perfekt start på ledigheten att bli bortskämd och serverad hela dagen efter att ha serverat andra en hel vecka...

Hoppas du får en skön lördag!

Här skriver jag mer

Jag åker in till Uppsala idag och köper en värdinnepresent...

På bilden ser du Fyrisån som glider genom stan och till höger har du

Uppsala Domkyrka. Längst bort på bilden skymtar Uppsala slott.

Av Helga - 10 oktober 2009 10:06

Ikväll ska vi på 50-årsfest hela familjen... Det är svågern och en annan vän som ska fira sina födelsedagar gemensamt. Det ska bli jättekul och det ska visst komma ett 90-tal gäster. Maken och svärmor ska hålla tal så de finslipar nog på dessa just i denna stund.

Jag var hos frissan igår och klippte 5-6 cm av mitt numer ganska långa hår. Hon visade mig hur jag kan göra större naturliga lockar med plattången - så det ska jag prova ikväll... Inte blir det väl så fint som när jag gick hem därifrån, men kanske något åt det hållet.

Häromdagen såg jag en bilist köra förbi en skola där vi bor i minst 70 km / timme. Det är 30-gräns där och jag tittade förvånat på honom när han for förbi. Först när han kom till en vägbula saktade han ner. Han var tydligen mer rädd om sin bil än om barnen eller sitt eget körkort. Synd att det inte är fartkontroll lite oftare där.

Min andra blogg

brun svamp

Av Helga - 29 september 2009 23:22

Jag har krupit ned i en hotellsäng på ett av mina favorithotell i Sverige. Jag hade turen att få ett rum med morgonrock och tofflor så nu må du tro att jag njuter... Sovmorgon imorgon dessutom... Jippie!

Idag fick jag se dottern in action på ICA-butiken där hon prao:ar. Hon var så fin i affärens kläder och hon var bra mycket snyggare än ICA-Stig Kyss

Hoppas du får en god natts sömn... det hoppas jag få efter en lite för kort natt natten som gick...

Bloggen på Resa i Sverige

Av Helga - 17 september 2009 08:31

Det var skönt med en mellandag ledigt, men nu ska jag snart iväg igen... två dagars jobb till innan jag tar helg. Dottern har pallrat sig iväg till skolan eftersom hon har matteprov och sedan får vi se om hon kommer hem igen efter det.

Alexandra undrade om jag brukar få gå av flygplanet någon gång. Jag har skrivit om mitt senaste besök i Kiruna bl a i Flygbloggen så kika gärna in där om du undrar vad jag gör på en eventuell övernattning.

Ikväll hamnar jag, efter 5 x upp&ner, i en fin stad i södra Sverige. Där ska jag övernatta, men stoppet är rätt så kort så jag vet inte hur mycket jag hinner göra. Med tighta flygscheman måste man ju vila lite också.

Till helgen blir det en sväng ut till stugan i Roslagen. Jag hoppas det fina vädret håller i sig så vi kan grilla och njuta av den fina hösten...

svampar på baksidan

Av Helga - 10 september 2009 14:25

Är det inte lustigt det här med hur kroppen och knoppen fungerar egentligen?

Idag steg jag och de övriga i kabinbesättningen upp i ottan kl. 03.45 och vi hade alla upplevt samma sak på morgonen. Vi vaknade strax innan alarmet gick - lagom för att stänga av klockan innan den stör de andra i familjen.

Hur går detta till egentligen? Jag går upp olika tider alla dagar i veckan... hur kan kroppen då veta att det är dags att gå upp?

Nu är jag långt upp i norr och ska ta mig ut på "byn". Här är inte så stort så man är snart förbi gågatan. Istället funderar jag på att gå på en utställning som jag läst om och sedan blir det antagligen en fika på favoritcaféet här i området. Säkerligen skriver jag mer om detta en annan dag i min andra blogg www.resaisverige.wordpress.com

broräcke

Bilden är tagen vid Fyrisån i Uppsala...