Inlägg publicerade under kategorin Film

Av Helga - 14 september 2012 08:00

På min lediga dag igår unnade jag mig att bra ta det lugnt och mysa. Jag lagade visserligen middag till familjen men det var nog det enda "måstet"...

Först hade jag en lunchdate med dottern, som hade en lång håltimme. Vi gick till Uppsalas enda Creperie och åt varsin galette. Vi hittade ett bord ute intill en vägg och solen värmde skönt. Min galette var fylld med chevre, valnötter, ruccola och honung.

På kvällen var jag på "tantbio" med min kompis. Vi fnissade en del när vi såg publiken. Det var kvinnor från vår egen ålder och uppåt. Jag tror det bara var en man i salongen. Filmen vi såg heter "Hope Springs" och det  är en film om ett par som varit gifta i 31 år och där frun känner att allt är trist och dött. De åker på en parterapi-kurs tillsammans trots mannens högljudda protester. Huvudrollsinnehavarna är fantastiskt bra - Meryl Streep och Tommy Lee Jones. Jag ger filmen  betyget 3,5 av 5.

Av Helga - 12 september 2012 09:11

Jag hade en Nice-flygning nyligen och det var riktigt roligt hela dagen. Passagerarna var så mysiga och uppskattade vår service. Jag flög bl a med en av mina fd elever så jag hade köpt med mig kanelbullar till hela besättningen.

På hemvägen hade vi med en liten tös på ungefär 2-3 år. Hon var lite rastlös så jag var där och gullade med henne lite då och då. Jag har alltid ett litet gosedjur i fickan på mitt förkläde och den lilla zebran fick kika fram ur fickan och pussa flickan på magen och kinden. Till slut gav jag tösen "mitt gosedjur" och hon fick behålla det. Då blev hon så glad så hon gav mig en puss på kinden.

Nu är jag ledig några dagar och det passar bra eftersom jag känt mig lite halvdan de senaste dagarna med ont i halsen bl a. På torsdag ska jag och en väninna gå på bio. Vi ska naturligtvis se tantfilmen "Hope Springs" med Meryl Streep.

Film · Flyg · Kultur
Av Helga - 31 augusti 2012 09:00

En flygfri helg... Nå åtminstone ledigt tills på söndag. Vad ska hända då?

Vi ska ha gäster på lördag så idag blir det städning, inhandling av mat och besök på vinbanken. Innan jag ger mig av kan jag rekommendera två bra DVD-filmer inför helgen:

"Eat, pray, love" med bl a Julia Roberts. Detta är en ganska lättsam mysfilm med många ingredienser såsom livsfunderingar, resor och lite kärlek.

"The pianist" som fått tre oscar är en fantastisk film. Den är verklighetsbaserad och riktigt otäck. Den handlar om judar i Polen under andra världskriget.

Ha en en skön helg!!

En flygfri helg

Av Helga - 2 augusti 2012 09:15

När du läser det här sitter jag på bussen till landet.  Nu blir det skönt med lite lugn, ro och fågelkvitter igen...

De sista två dagarna på min arbetsperiod var väldigt lindriga så jag hann med en hel del roliga saker privat också. I förrgår åkte dottern och jag till stan och tittade runt lite i butikerna. Det är ju REA överallt och en söt vit blus var jag bara tvungen att köpa på Indiska. Vi gick också på Uppsalas enda creperie för första gången. Det ligger jättefint inne på en gård och vi testade både varsin galette och varsin efterrätt, en crepe med nutella och en bit citronpaj. Mmmm...

Creperie Lemoni heter stället.

Efter det åkte jag iväg på en kortare jobbtur med övernattning. När jag kom hem igår blev det eftermiddagsbio och självklart var jag tvungen att se filmen Cockpit med Jonas Karlsson i huvudrollen. Jag tyckte att det var en småkul film men kanske inte den bästa jag sett.

Filmen cockpit får betyget

Det där med Härnösand då? Jo, om man vill översätta stadens namn så att Engelsmännen förstår så kan vi säga Here-sneezed-duck, konstaterade en kollega    Här-nös-and...

Av Helga - 16 juli 2012 10:00

Igår hade jag en lång dag med flygningar hit och dit i Skandinavien. På den första flighten hade vi 85% passagerare som inte var från Sverige. De allra flesta hade sprungit i det stora jubileum marathon-loppet vid Stockholms stadion 1912-2012. Många resenärer hade tröjor som avslöjade dem som marathonlöpare men man kunde också se att de var rejält slutkörda efter sitt långa lopp.

Sen när jag kom hem sent på kvällen blev det MF och BF (Make- och barnfritt) med en tjejfilm, middag och rosévin - allt i ensamhet och det kan ju vara riktigt skönt ibland! Filmen hette "I don't know how she does it" och i huvudrollen sågs Sarah Jessica Parker.

Filmen var OK och i betyg får den tre flygplan

Imorse vaknade jag till sol och hann med en utefrukost med färska hallon, youghurt, hårdmacka och kaffe... Sen har molnen dragit in igen, men jag fick min sommarfrukost ute iallafall.

Snart iväg och denna gång mot Medelhavet och en Grekisk ö...

Får man hoppas på ett litet tekniskt fel på flygplanet där nere?

Nääää... det får man ju inte...

Tjing!

Film · Flyg · Hälsa · Kultur · Sport
Av Helga - 14 mars 2012 10:00

Idag börjar jag jobba sent på eftermiddagen och det känns ganska gött. Jag har sett klart en film som vi hade inspelad. "Taken" hette filmen och den var ganska bra faktiskt - spännande. Den handlar om en ung tjej från USA som blir bortrövad i samband med en semester i Paris och pappans letande efter dottern.

I förrgår kväll for vi iväg för att beställa handfat, kommod och spegelskåp till vår gästtoa. Hantverkarna, som ska fixa till rummet, kommer snart och allt material måste finnas hemma då. Det var ca två veckors väntetid på varorna. Vi valde en ganska modern kommod i ek och ett spegelskåp till det. Vi har tittat runt lite förut men trots det blev det stressigt. Detta eftersom affären hade ungefär en timme till stängning när vi kom och att det fanns dåligt med personal som kunde hjälpa till. Skönt att ha beställningen gjord nu iallafall...

Nu ska vi bara välja klinker till golvet, färg till väggarna och en toalettstol. Dessa varor finns på lager så det behöver vi inte förbeställa. Vi kaklar inte väggarna utan har valt en fin våtrumsväv som målas istället. Vi kommer nog att välja en sandfärg som vi gillar. Sen kommer det roligaste - piffet! Men dit är det långt...

Mer om detta i senare inlägg men här kommer några bilder på hur gästtoaletten ser ut idag...

Klicka för större format...

Av Helga - 20 februari 2012 11:15

Jag kom till Kiruna vid lunchtid igår. Här är kallt men ändå varmare än väntat. Jag började med att göra något som jag aldrig gjort tidigare. Det blev ett besök på hotellets gym och där gick jag på löpbandet i en timme. Jag provade lite andra grejer där också. Det var riktigt skönt efteråt!

Sen blev det träff med de andra i besättningen och vi gick iväg till en thairestaurang som vi hört skulle vara bra, Arctic Thai. Maten var väldigt god och tillagades efter beställning.

På kvällen var det "Dirty dancing" på femman... Det var länge sen jag såg den filmen så det var kul att se den igen. Faktum är att jag såg den första gången i New York på 80-talet under en resa. Jag minns att det satt en blottare i biosalongen den gången och det var olustigt - helt klart! Jag och min kompis hade nog aldrig varit så rädda som när vi skulle gå hem till hotellet.

Idag blir det flera inrikesflygningar och till kvällen hamnar jag i södra Sverige och ännu ett Scandichotell...

Av Helga - 29 maj 2011 20:00

Nu är jag på ännu ett hotellrum och det är en kort vistelse här. Redan tidigt imorgon ska vi ut och flyga igen...

Jag har fått lära mig ett nytt uttryck den här flygperioden.

Att sötsurfa

Det är när man surfar runt på nätet och tittar på filmer och bilder av söta djur. Just nu finns det tex en söt film som cirkulerar med en kattunge och en kattmamma...