Inlägg publicerade under kategorin Minnen

Av Helga - 17 juni 2011 09:00

Det stod en vas med 21 rosor på köksbordet när jag kom hem igår... en ros för varje år vi varit gifta - romantiskt! Jag hade fixat mousserande rosévin, toast, avocado, rom, kräftstjärtar och gräslök till förrätt. Till middag hade maken gjort lammspett som vi grillade!

Nu drar jag mig ut mot Arlanda för att flyga lite igen och sen imorgon ikväll ska vi till Stockholm på en 50-årsfest. På söndagen borde jag få vila efter en sån fest men så bra är det inte. Jag checkar in igen klockan sex morgonen därpå... Puh!

Festföremålet är en gammal kompis som jag känt sedan 15-årsåldern. Det ska jag berätta mer om senare...

Av Helga - 18 maj 2011 07:46

Det var kö till fästingbussen igår men efter att ha väntat i max 10 minuter var vi inne och fick vår påfyllnadsspruta. Smidigt och lätt som en plätt!

Hos min väninna bjöds jag på en fantastisk nässelpaj med fetaost och rostade pumpakärnor ovanpå. Till det en rejäl sallad och till efterrätt fruktsallad...

Det var fräscht, vårlikt och supergott!

Igår var jag också uppe på vinden och letade fram en låda med gamla brev, dagböcker och andra minnessaker. Bl a satt jag och läste i två gamla dagböcker som jag skrev som ung. Det var roligt att läsa om hur jag tänkte och kände då... Det kändes ganska fjärran!

Jag läser på SVT´s hemsida om laserpekare som är ett allt större problem inom flyget. Människor riktar alltså laserpekare mot flygplan/ helikoptrar och det riskerar piloternas syn och flygsäkerheten. Idiotiskt!

Av Helga - 26 mars 2011 09:30

Den här helgen har vi mycket roligt på G!

Igår hälsade vi på hos svärmor på eftermiddagen... På kvällen gjorde jag egna kycklingburgare med salsa, rödlök och guacamole till.

Idag ska vi först sticka ut till stugan utanför Norrtälje och titta till allt. Vi tar med matsäck och hoppas kunna sitta i ett hörn i solen och fika. Sen ikväll ska vi träffa lite vänner ute på restaurang. Vi är så pass många så det är skönt att ingen behöver stå och slita i köket.

Imorgon blir det våffelkalas hos mina föräldrar innan jag ska ut och flyga igen...

Jag hittade en underbar bild från vår Nice-resa i november. Jag måste bara lägga ut den så ni får se vad ljuvligt det kan vara i södra Frankrike på hösten...

Av Helga - 19 januari 2011 07:45

Vad är det för dag idag, vad är det för dag idag. Det är ingen vanlig dag för det är dotterns födelsedag. Hurra, Hurra, Hurra!

Jag tänker tillbaka på min egen tonårstid och undrar hur det var att fylla sexton år egentligen...

Ingen aning...

Det är blankt...

Vad ville jag ha i present och hur gick tankarna? Tänk att en tid som säkert var väldigt viktig då kan kännas så fjärran nu.

Det är inte så lätt att köpa en födelsedagspresent till någon egentligen, man vill ju att det ska bli en perfekt present till mottagaren. Hur många gånger har man inte funderat både länge och väl för att komma på något bra att ge bort.

Jag har upptäckt en superbra websida där du kan hitta en present till din flickvän, en present till din pojkvän eller till släkt och vänner. Man kan till och med klicka för vilken ålder personen är i och till vilket kön presenten ska vara och så kommer det upp olika förslag.

Snart fyller maken år också och redan nu har jag hittat flera bra idéer på vad som skulle kunna passa som present till en man i sina bästa år. Det blir nog en upplevelsepresent...

Den här tårtan tycker jag är så kul! Den gjorde dottern och hennes kompis när de skulle på fjortisfest för några år sedan...

Imorse hade vi extra mysig frukost med godsaker och paketöppning i dotterns rum. När hon kommer hem i eftermiddag ska vi kalasa på tårta. Mums!!!

Hoppas nu dottern minns sin 16-årsdag bättre än vad jag gör ;)

Av Helga - 17 januari 2011 00:36

Äntligen framme på hotellrummet efter en lång flygdag. Vi har flugit sammanlagt cirka 380 personer till sina destinationer idag så nu är jag ganska nöjd med tystanden och stillheten här en stund innan det är dags att krypa ner under täcket.

Vi var ju på en födelsedagsuppvaktning för makens kusin igår. Vi och de andra gästerna (ca 30 st) bjöds på en  fantastiskt fin buffé,  gott vin, kaffe och tårta.

För att retas lite med födelsedagsbarnet hade vi köpt en käpp på Röda Korsets second hand-butik Kupan...

När maken fyllde 50 år fick han gubbkeps och tjocka glasögon av sin kusin. De här två gubbarna retas en hel del med varandra och det är bara så kul! Min man är lång och kusinen kort och det brukar också leda till en del skämt. Nu kunde inte maken låta bli att säga att det var så bra att han hittat  en kort käpp som skulle passa till kusinen ;)

För en gångs skulle flyger jag med en väninna som jag även umgås en del med privat. Det är så mysigt! Vi började träffas redan när vi båda var nyanställda på flygbolaget. Jag tror vi bara flugit med varandra 2-3 gånger förut - är inte det konstigt?

En isskulptur...

Av Helga - 11 december 2010 17:07

Idag har det varit tempo, tempo, tempo...

Vi har firat sonens 18-årsdag med släkten. Födelsedagen är egentligen först om ca två veckor men det passade bäst att fira nu av olika skäl.

Eftersom både jag och maken har flera syskon, syskonbarn och fortfarande pigga föräldrar så blev det många gäster. Huset fullt och det är såå härligt! Jag, maken och min pappa höll varsitt tal med några minnen från födseln och uppväxten - det kändes högtidligt!

Smörgåstårtan står ett dygn i kylen och göttar till sig...

En köttvariant...

En fiskvariant...

Åh, så lite efterrättstårta också...

Ikväll ska dottern och sonen träffa kompisar och maken ska på restaurang med sitt gubbgäng. En av hans vänner har fyllt jämnt och presenten blev att bli utbjuden på middag.

Jag ska njuta av egentiden här hemma nu och sen imorgon bär det av igen...

Av Helga - 15 september 2010 07:21

Min farfar dog när han var 94 år gammal och det var många år sen nu...

Igår när jag var hos mamma och pappa lånade jag hem två pärmar där han skrivit ner i stort sett allt om sitt liv och det finns en hel del foton och urklipp i pärmarna också. Jag har tittat i detta material förut men nu var det ett tag sen. Det är så rikt för mig att kunna visa mina barn deras ursprung. På en av bilderna var farfar och min son oerhört lika och det har jag aldrig tänkt på förut...

Några skor hittade jag inte igår - jakten går vidare...

Av Helga - 25 augusti 2010 09:41

Nu är jag äntligen ledig igen... inget flygande och flängande på några dagar.

Nyligen fick jag och mina kabinkollegor varsin gullig hälsning från Nina Lizell - du vet hon som sjöng "Vem kan segla förutan vind" med Lee Hazlewood.  Jag har haft henne med ombord förut en gång och hon är otroligt gullig. Nu hade hon varit i Tyskland där hon fortfarande är superstor.

Observera att jag aldrig ber mina kända passagerare om en autograf...

Här kan du se henne sjunga;