Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Direktlänk till inlägg 9 december 2007

Nu kommer receptet på cookie-brownies...

Av Helga - 9 december 2007 14:44

Jag har lovat att skriva ut ett recept på cookie-brownies om jag tyckte att de blev lyckade och det tyckte jag, så här kommer receptet:


Cookie-Brownies, ca 25 st


200 g smör eller margarin

200 g mörk choklad

4 ägg

2 dl socker

3 dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

3 dl torrostade jordnötter (jag tog hasselnötter istället)

100 g vit choklad (grovhackad)

1 dl russin


Till garnering:

100 mörk choklad


Gör så här:

 1. Sätt ugnen på 200 grader. Smörj och mjöla en liten långpanna , ca 20 x 30 cm. (Jag klädde långpannan med bakplåtspapper först och smorde det - så var det lätt att få loss kakan)

2. Smält matfettet på svag värme tillsammans med den mörka chokladen som brutits i mindre bitar.

3. Ta chokladsåsen från värmen. Rör ner äggen och sockret till en slät smet.

4. Blanda samman övriga ingredienser och tillsätt dessa.

5. Bre ut smeten  jämnt i formen och grädda kakan i mitten av ugnen i 15-18 minuter. Kakan ska vara kladdig och inte riktigt färdigbakad.

6. Låt den nygräddade kakan svalna och ställ den därefter kallt att stelna över natten.

7. Skär upp den kalla kakan i rutor.

8. Bryt chokladen till garneringen i mindre bitar. Smält den i varmt vattenbad eller i micron. Bre lite choklad på varje kaka. Låt stelna. Garnera ev med några nötter.

 Vi serverade glass/grädde till för dem som ville ha.


Rösta på mig


 
 
Nettan

Nettan

9 december 2007 18:41

Tack för din kommentar, blev mycket nöjd med nya sidan! Det där låter mycket smarrigt, ska ta och prova det någon dag!

Kram

http://me-and-myself.bloggagratis.se

 
bambi

bambi

9 december 2007 20:17

Låter supermumsigt, måste prova det nån dag... kanske under jullovet :)

http://bambi.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Ulla

13 december 2007 19:12

Tack,,,,,

Ulla

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helga - Söndag 14 jan 14:27

Det blir inga fler inlägg här på bloggen (iallafall inte inom överskådlig tid) men kolla gärna in min matblogg Hillas matprat här på bloggplatsen eller min Instagram Hillas foto. ...

Av Helga - 20 december 2022 18:33

Här kommer årets uppdatering från mig.   Förra vintern hade vi ju mycket covidrelaterade problem i Sverige fortfarande. Nyårsafton fick vi fira ensamma hemma och inte med våra trevliga vänner. Detta då jag hade flugit med en kollega som konstater...

Av Helga - 6 december 2021 16:08

Här kommer den årliga uppdateringen från mig.    Fortfarande jobbar jag inom flyget och efter en lugn tid, under första delen av pandemin, ökade flygtrafiken och arbetstiden fr o m juni månad. Det känns som att folk reser mycket nu igen, men i oc...

Av Helga - 26 december 2020 16:16


Det börjar bli tradition att jag uppdaterar bloggen en gång kring jul. I övrigt blir det ingenting skrivet här, men min andra blogg "Hillas matprat" lever i maklig takt... Vill du se mina foton kan du kika in på instragram och kontot "hillasfoto". ...

Av Helga - 21 december 2019 14:02


Så har snart ännu ett år passerat och jag tänkte att en uppdatering kunde vara på sin plats...   Året började med en fantastisk resa till Madeira med dottern. En vecka med vandringar och upptäcktsfärder och skönt sommarväder gjorde oss båda gott....

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Ovido - Quiz & Flashcards