Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under september 2008

Av Helga - 21 september 2008 18:07


Idag ringde väckarklockan vid 04.00 och så var det full rush för att hinna ner till receptionen för att fara iväg mot flygplatsen vid 04.30 Någon frukost åt jag inte idag före avfärd från hotellet eftersom jag inte var så särskilt sugen på det så tidigt. Väl ombord hann jag ta lite smörgås innan det var dags för boarding. Vi flög till en semesterort den här gången och där var 22 grader på förmiddagen - härligt! Ibland skulle man vilja stanna en dag eller två och njuta av vädret men vi måste vända redan efter en timme. Då har det städats, bytts matvagnar, burits ut dagstidningar till varje stolsrad och burits in mängder av förbeställningspåsar.


Jag och en kollega har just varit på eftermiddagsbion och vi såg Patrik 1,5... det var en underbar film. Lite popcorn och en soda slank ner. Nu gäller det bara att hålla sig vaken så länge som möjligt så jag inte stupar för tidigt - då kan det vara svårt att sova för natten.


Tidig start igen imorgon men nu börjar jag bli van...


Rösta gärna


Den här bilden ser lite Japansk ut men är tagen i Sundsvall...


Av Helga - 20 september 2008 18:47


Till middag blev det en supergod ceasarsallad med fräscht bröd och ett glas vitt vin. Jag har ätit på rummet och njutit av lugnet. Imorgon har vi en väldigt tidig avgångstid så nu gäller det att varva ned och somna tidigt...


Här i staden har det varit en del oroligheter har jag hört på nyheterna så det är väl ändå bäst att hålla sig inomhus på kvällstid!?


Rösta gärna


Vi körde på en stor fågel vid landningen idag...



Av Helga - 20 september 2008 15:17


Idag har vi transporterat många av våra duktiga paraolympicsdeltagare hem... De hade kommit till Sverige igår och skulle idag resa vidare hemåt i landet. Alla hade fått blomsterkvastar som de hade med sig.


Senare när jag skulle åka till staden där jag ska sova två nätter framöver skulle jag resa som passagerare (vi gör det ibland). Planet var överfullt och mer därtill så jag blev tillfrågad om jag ville sitta i cockpit - det var väldigt längesedan jag gjorde det, så det tackade jag inte nej till. Det var verkligen härligt och spännande att få se flighten från det perspektivet. Solen sken som alltid däruppe och det var fint att flyga ovanför de bulliga molnen.


När vi kom fram till hotellet visade sig att där också var fullbokat så hela besättningen fick businessclassrum och det känns ju otroligt lyxigt!!


Ska man vara på ett hotell en hel helg så kan ju inte bli mycket bättre...


Rösta gärna



Av Helga - 19 september 2008 20:52


Förr i tiden, innan alla terrordåd, fick folk ibland komma in i cockpit och hälsa på under våra flygningar.


En gång var det en sexårig pojke som kom fram till piloterna i cockpit och han sade;


- men, vem är det som kör?


Piloterna svarade;


- det är autopiloten.


Då sade pojken;


- men vad gör ni här då?


Rösta gärna


Av Helga - 19 september 2008 08:08


I somras hade vi en liten oförståndig ekorre som sprang omkring på vår sommarstugetomt. Första gången jag såg ekorren trodde jag inte mina ögon - så liten var den. Jag har sannerligen aldrig sett en sådan liten ekorre förut.


Ekorren var inte så världsvan heller utan sprang omkring på öppna ytor på tomten utan förstånd att hålla sig ur synhåll för rovfåglar och rovdjur. Vi tänkte att den här lilla sötnosen lever nog inte många dagar till. När sommarlovet var slut och vi flyttade hem till stan igen levde ekorren faktiskt fortfarande och hade växt till sig ordentligt (Obs! Vi hade inte matat den) - så vad jag vet så slutade historien lyckligt...


Idag är det flygardag igen och det ska bli en lång arbetsdag. Fredagar är ju stora resdagar så det blir nog en hel del att göra också...


Ha en fin fredag!


Rösta gärna


Av Helga - 18 september 2008 18:53


Mycket fikande har det blivit idag...


Först var jag ju hos mamma och pappa och där bjöds jag på java med supergoda hembakta bullar med mandelmassa i - de smakade nästan som wienerbröd. Efter lite ärenden på stan kom jag hem och då hade jag ett meddelande på telefonsvararen från en gammal kompis. Henne ringde jag genast upp och se då blev det en kaffetår igen här hemma. Vi hade en del att avhandla eftersom vi inte setts sedan i våras.


Nu ska jag ta och maila två gamla studiekompisar och se om de kan komma hit på middag någon gång i höst... det är min tur att fixa.


Rösta gärna


Av Helga - 18 september 2008 07:55


Idag ska jag åka till stan och besöka mina föräldrar. Mamma har ju ganska nyligen fyllt år så jag har köpt en ask chokladklädd nougat och en marmeladburk och slagit in det i paket. Där blir det säkert en kaffetår för att fira mor...


Därefter ska jag gå tillbaka med en blus som jag köpte helt nyligt som redan spruckit i en söm. Jag tänkte först laga det själv, men det var väldigt snävt tilltaget med tyg så det hade inte blivit snyggt. Nej, de får allt ge mig en ny blus helt enkelt.


Tänk vad mycket saker det är som går sönder snabbt idag. Blusen då t ex och vår dator som gick sönder innan garantin gått ut, sonens mobil samma sak, min nya mini-laptop bytte jag första dagen eftersom den inte gick igång efter en halv dags användning. Varför är det så? Ska allt göras så billigt som möjligt så att det håller precis tills garantin går ut? Det är ju inte särskilt miljövänligt om alla prylar hamnar på skroten efter bara något år eller två! Skräcken för tillverkarna är väl att det blir som förr när en TV, spis eller ett kylskåp kunde hålla i 20-30 år.


Rösta gärna


En spis som hållit länge - ända sedan stenåldern?


Av Helga - 17 september 2008 16:35


Idag blev det bullbak i Helgas hus och det är en avkopplande och rolig sysselsättning tycker jag. När jag är klar är det en "god gärning" också ;)

Några av bullarna blev brända och det blev så illa så det blev C-bullar. Läs mer om A och B-bullar här http://helga1.bloggagratis.se/2007/08/22/242607-a-och-b/


C-bullarna åkte i komposthinken - så mörka var de. Tur att det var den sista lilla plåten med bara 7 snäckor på...


Nog om D nu. Ha en fin kväll!!


Rösta gärna




Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Ovido - Quiz & Flashcards