Inlägg publicerade under kategorin Mat och recept

Av Helga - 13 juni 2012 16:15

Det var en härlig helg...

På lördagen var jag i Stockholm och mötte några gamla, gamla vänner från förr. Det var kompisar från mitt konfirmationsläger på 70-talet. Vi har bildat en grupp på Facebook och har hittills hittat 14 vänner (av 28) varav 5 kunde vara med den här gången. Det var hur kul som helst att ses igen efter alla år. Först var vi hemma hos en av tjejerna och där satt vi på hennes balkong flera timmar och tittade på gamla foton och var och en fick berätta "Här är ditt liv". Sen var vi på restaurang Ho's vid St. Eriksplan och åt en  fantastiskt god middag. Vi bestämde oss för att försöka hitta fler från lägret och ses igen i höst...

Nu börjar min semester snart och jag har bestämt mig för att dra ner på bloggtakten lite åtminstone nu i sommar. Vi hörs när vi råkas... Ha en fin sommar!!!

Av Helga - 8 juni 2012 19:15

Igår hade vi bara en sen eftermiddag, kväll och natt på ett flygplatshotell. Vi i besättningen bestämde träff i restaurangen, strax efter att vi checkat in, men det var så fint väder så vi satt ute och åt varsin räkmacka i solen. Sen bar det iväg tidigt, tidigt imorse igen. Det var av någon anledning ganska skumpigt i luften så flera passagerare mådde illa...

När jag kom hem vid lunchtid sken solen även här och jag satt ute en bra stund. Ett tag spelade jag, sonen och hans kompis Chicago. Sen började jag göra lite nytta i trädgården, rensade rabatter och flyttade trädgårdsmöbler sedan mottagningen i tisdags.

Nu har jag ledig helg och ska träffa gamla vänner i Stockholm imorgon. Vi är ett gäng från mitt konfirmationsläger som lyckats hitta varandra igen och nu är det dags att ses för första gången på ca 35 år. En tjej har jag hållit kontakten med under alla dessa år.

Vi har en del rester sedan i tisdags då sonen tog studenten och idag gjorde jag i ordning en tallrik med varmrökt lax, tomatsallad, blandad medelhavssallad och mangosås. Det blev min middag. Familjen är utspridd... maken på landet, sonen och dottern hos sina kompisar.

Nu är det snart dags för semester... bara två dagar kvar att jobba efter helgen.

Av Helga - 6 juni 2012 15:00

Idag är en trött men lycklig dag...

Sonen tog studenten igår och det känns ganska skönt att allt är avklarat och att allt gick så bra! Vi hade runt 5o gäster här hemma på eftermiddagen och kvällen och sen var det bara upp och jobba tidigt igen imorse. Som tur var hade jag en kort arbetsdag idag och är redan hemma igen...

Huset ser ut som ett bombnedslag men vad gör det när det var resultatet av en härlig dag med fina minnen tillsammans med familj, släkt och vänner! Om du vill veta vad vi bjöd på kan du gå in på matprat-bloggen.

Bara för att juni är en månad med så mycket roliga aktiviteter så ska jag gå på en träff med kollegor ikväll. Det blir inte sent eftersom jag ska ut och flyga igen imorgon bitti...

Maken har en härlig dag idag. Han fick en present av goda vänner för ett tag sen. Det var en heldags fisketur i krokarna kring Grisslehamn och idag var det dags. Det ska bli kul att höra hur de haft det!

Av Helga - 23 maj 2012 09:15

Så fick jag då servera utländska kungligheter igår. Det var gäster som var på väg hem från Estelles dop. Tyvärr kan jag inte tala om vilka de var eller vart de flög. De var iaf omgärdade av en rejäl säkerhetsbevakning med egna säkerhetsvakter bl a. De övriga resenärerna såg ganska förvånade ut när kungligheterna dök upp ombord. Allt gick finfint och jag kände mig som en riktig undersåte

Sen kom jag hem precis lagom till att hinna se vilka som gick vidare i ESC deltävling 1. Jag ska spela in programmet nu på förmiddagen så kan jag snabbspola mig igenom det senare.

Idag bakar jag rosenbröd med sesamfrön till studentmottagningen i juni. Det mesta av maten ska jag beställa eftersom jag jobbar så mycket att det är svårt att hinna med att laga eget, men lite gör jag själv.

Av Helga - 17 maj 2012 19:18

Nu så är det ledigt två dagar framöver...

Idag blev det en hel del tid i luften - arbetsdagen blev närmare 10,5 timme lång. Först flög vi ner från norra Sverige till Arlanda och på den flygningen serverade vi frukost till passagerarna. Som vanligt serverades maten i en liten låda. En mamma sa att hon borde börja servera maten i lådor hemma eftersom sonen hennes aldrig brukade äta så mycket som han hade gjort ombord hos oss

Sen blev det en flygning ner i Europa. Många var det som skulle njuta av våren med en weekendresa. Fulla hus i båda riktningarna och det var en trevlig och vänlig stämning ombord.

Imorgon bitti tar jag bussen ut till Norrtälje. Där blir jag hämtad av maken som redan åkt ut till stugan.

Båda ungdomarna är i Göteborg på en rolig turnering - Göteborgs basketfestival. Sonen och hans jämnåriga kompisar har åkt bil ner på egen hand och det har tydligen gått bra eftersom vi inte hört något annat. Dottern åker tillsammans med sitt lag och med  vuxna ledare. Detta ska vara en fantastiskt härlig turnering där man bl a kan besöka Liseberg och träffa mycket folk från hela Sverige och från andra länder.

Av Helga - 16 maj 2012 16:45

I en stad långt, långt borta hemifrån är jag nu.

Staden ligger i norr och här är det fortfarande en del snö ute i terrängen. På väg hit hade vi med ett sällskap som skulle fira en av resenärernas jämna födelsedag. Det var ett glatt gäng som sjöng för födelsedagsbarnet och jag och min kollega stämde också in i sången och hurra-ropen.

När vi kom fram till hotellet gick kabingänget ut direkt för att äta lunch tillsammans. Det blev varsin nachos-tallrik på ett fik i närheten och sen en kaffe med en 70%-ig chokladpralin som efterrätt. Mmmm....

Ikväll har jag bestämt mig för att bara ta det lugnt eftersom vi haft flera tidiga morgnar i rad nu. ICA-butiken som ligger nära hotellet har en sån där salladsbar där man betalar efter vikt. En sån sallad köpte jag med mig tillbaka till hotellrummet och det blir min middag. Jag älskar att få plocka ihop min egen sallad med bara det göttaste i...

Av Helga - 7 maj 2012 09:45

Vi hade en härlig dag vid stugan igår. Solen försökte titta fram genom diset på förmiddagen och sen på eftermiddagen var det full sol. Vi jobbade på en hel del med trädgårdsarbete och städning men jag hann ta en tupplur på altanen också. Underbart!

Redan nu blommar gullvivorna på tomten...

Genom Norrtälje kommun ska vi nu få kommunalt vatten och avlopp i området. Det blir svindyrt för varje enskild sommarstugeägare men det lär ju öka värdet på alla fastigheterna rejält - nu kommer fler att bli åretrunt-boende.

Vår stuga är liten (högst 50 kvm) och har bara ett kök, ett vardagsrum och ett litet sovrum. Vi får göra om sovrummet till våtrum/ toalett och flytta ut sovrummet i en friggebod. I dagens läge har vi bara rinnande vatten i köket, en trekammarbrunn till avloppet och ett utedass på tomten. Jag tycker mest synd om alla äldre som bor i området som inte har råd att ta lån för såna här stora förändringar. Med grävning och installation på den egna tomten kommer det hela att gå loss på ca 200.000:- Sen måste man även göra om i huset för att ha någon nytta av vatten/avlopp.

Igår kväll orkade vi inte laga mat, efter en heldag ute, så det blev hämtpizza. Vädret var kanon så vi satt ute och njöt av våren!

Bilden är inte ny... blommorna har inte kommit riktigt så långt ännu.

Av Helga - 4 maj 2012 18:15

Eländes elände igen för flygbolaget enligt nyhetsrapporteringen... Trist tycker vi anställda!

Idag märktes inget av krisen utan vi hade fullt flyg både till och från en storflygplats i Europa. 184 passagerare dit och 179 hem. Full fart m a o... Vi skulle bara ha varit fyra i kabinpersonalen från början men som tur var fick vi ännu en flygvärdinnas hjälp tack vare att hon blev utkallad på sin jour. Många härliga människor som såg fram emot en helg utomlands eller hemma!

Nu struntar jag i flygplan, kriser och allt som har med detta att göra och tar helg... Jag lagar till en ugnsform med fläskytterfilé, färsk sparris, jordnötter och bananskivor, grädde och röd pesto. Om det blir gott? Bra fråga - ingen aning eftersom det är ett experiment! Hoppas kan man ju alltid!

Ha en trevlig fredagskväll!