Inlägg publicerade under kategorin Sport

Av Helga - 12 maj 2012 06:00

Idag sätter vi oss i bilen och åker till...

Den som hängt med här i bloggen länge vet nog vart vi ska.Vet du inte kan du ju alltid gissa... Svaret kommer efter helgen.

Dottern och hennes lag ska spela "Final four" i Ungdoms-SM och hur det än går är de sämst fyra i landet i sin åldersklass,  U18. Maken, jag och en annan flickas mamma ska ta oss norrut och vi sover över på hotell en natt. Jag har ordnat rum på vårt crewhotell till ett hyfsat pris. Vi laddar upp med lite fika som vi kan ta i bilen på vägen upp.

Sonen besökte ju en bondgård nyligen där han eventuellt kan få en anställning under sommaren och hösten. Allt verkade bra och de som ägde gården var trevliga. Nu inväntar vi bara besked om byggjobbet först. Blir det inte bygget så verkar chanserna stora att få bondgårdsjobbet. Vi skojar med sonen och säger att vi tycker att han ska söka till "Bonde söker fru"

Av Helga - 11 april 2012 09:45

Jag flyger en dag till den här arbetsperioden och det är full fart med mycket resenärer pga påsklovet. Ikväll flyger jag långt söderut och möter säkerligen sommaren. Vi flyger ner vår största kortlinjemaskin som kan ta 186 passagerare och det ser ut att bli mycket bra beläggning. Jag skulle kunna tänka mig att stiga av och stanna några dagar...

När man kommer hem och passerar igenom bagagehämtnings-området och tullen på terminal 5 på Arlanda kan man skåda kända Svenskar på väggarna. Det är massor av porträtt av "stora" namn som säger "Välkommen till min stad". Trots att jag gått igenom där tusentals gånger kan jag inte låta bli att skåda porträtten när jag passerar och känna mig lite stolt! Här kan du se en lista på alla namn från Hall of fame på Arlanda flygplats.

Under påskens turnering, som dotterns lag deltog i, var det lag med från hela Norden. Många lag hade matchdräkter med sponsortryck på. Ett danskt lag hade ett företagstryck från OK på shortsen. Trycket satt på rumpan och jag kunde inte låta bli att tänka på jultomten som stämplar dockorna i baken i Kalle Anka-filmen på julafton

Här hemma har toalettrenoveringen kommit igång så smått igen. De sista klinkerplattorna är satta och de har även fogat mellan plattorna. Nu väntar vi på nästa steg som borde vara att sätta våtrumsväv på väggarna.

Flyg · Humor · Sport
Av Helga - 8 april 2012 19:30

Igår kväll var basketbollturneringen slut...

Maken och jag kom hem några timmar före dottern eftersom hon och de andra tjejerna i laget ville se finalspelet. Uppsalalaget kom på en fin placering som vi alla var nöjda med! Direkt efter att vi kom hem åkte vi över till min syster där stora delar av släkten var samlad till påskmiddag. Vi kom lagom till fikat och fick njuta av en fantastisk chokladtårta och en citrontiramisu...

Idag har vi promenerat och sen har vi varit på påsklunch hos svärmor. Vi bevittnade ett drama utanför det stora vardagsrumsfönstret hemma hos svärmor. En kvinna och en man verkade väldigt osams och kvinnan slog mannen och senare grät hon och säckade ihop innan han hjälpte henne upp igen och gick iväg med henne. Något senare gick han tillbaka igen utan henne. Undrar om han gjort slut och hon blev så där arg och ledsen pga det???

Sonen är nu på väg hem från Skåne och han verkar ha haft det bra! Imorgon börjar min vardag igen - det blir tidig incheckning på Arlanda och så iväg på en liten turné.

Tre omgångar med matchställ och uppvärmningströjor har snurrat i vår tvättmaskin under dagen. Nu ska allt sorteras i nummerordning och läggas tillbaka i matchväskan. Tur att den här typen av kläder torkar så fort.

Av Helga - 1 april 2012 16:30

Det är en mysig söndag med lite-av-varje-fix...

Vi har varit på ett byggvaruhus och tittat på plåttak till vår nya friggebod som vi fick uppsatt på landet i höstas. Vi har handlat mat och påskgodis och så har jag varit ute i skogen och plockat påskris...

Jag hade tre äggulor över från igår eftersom jag gjorde aioli till en lammstek. Någonting vill man ju göra med vitorna så att man slipper kasta mat - det blev chokladmaränger och till det gjorde jag även en fruktsallad - det tar vi till efterrätt ikväll... Mmmm... kanske har vi glass i frysen också... funderar...

Imorgon ska maken och jag ta oss till stugan och släpa det där förbenade riset. Det bär emot lite men vi måste! Dottern åker med supporterbussen till Borås och vi hoppas hon får se Uppsala Basket klå Borås Basket i den sista och helt avgörande kvartfinalen. Heja Uppsala Basket!

Av Helga - 25 mars 2012 10:30

Nu har vi hämtat hem den nya toalettstolen, handfatet, kommoden och spegelskåpet. Klinkerplattorna ska hämtas på måndag och renoveringen av gästtoaletten ska också den börja på måndag. Jag kommer inte att vara hemma mycket nästa vecka så maken får ha koll på hantverkarna och deras jobb.

Igår var vi på en slutspelsmatch i basket och efteråt var vi ute och åt middag på restaurang Riverside vid Fyrisån. Vi var där med min syster och hennes familj. Maken beställde fisk-och skaldjursgryta och jag tog en grillad cheese- och baconburgare. Det var riktigt gott!

Idag har maken åkt till landet för att ta hand om de nedblåsta träden och släpa ris. Jag stannade hemma och ska plocka kvistar från äppelträdet, plantera lite fröer, städa, handla och se dottern spela match. Det går i ett...

Imorgon är det dags för en flygturné igen och jag blir borta en hel del i veckan. Det är också dags att vara mentor igen för en färsking till flygvärdinna. Det ska bli kul! De nya "timmisarna" som kommer ut nu har alla flugit förut på andra flygbolag så det kommer att gå snabbt för dem att komma igång...

Av Helga - 20 mars 2012 10:00

Inte var jag då vacker när jag klev ut från skönhetssalongen igår. Blek, osminkad och med en röd mule såsom Rudolf efter allt masserande och klämmande. Jag var glad att det fanns en offentlig toalett i en närbelägen galleria så jag kunde smita in och sminka över lite. Jag kunde ju ha skrämt slag på någon annars eller så hade alla bilarna stannat när de såg stoppljuset (näsan) ...

Jag kände mig iallafall fin inombords och det var ljuvligt att bli ompysslad ;)

Nyligen var jag med dottern på en match och efteråt stod hon och pratade med en äldre kompis som flyttat till Uppsala för att studera. Jag hörde hur den äldre tjejen frågade min dotter hur hon skulle ta sig till gymmet efteråt. Dottern sneglade bort mot mig och kompisen sa;

- Javisst ja, du har ju din mamma här - lyxigt!

Säkert har tösen saknat sin familj många gånger i sin nya hemstad...

En student från Uppsalalala, Uppsalalala, Uppsalalala...

Av Helga - 16 mars 2012 09:00

Hemma igen... Nu är det rast och vila inför veckans sista flygningar och sen är det HELG!

Igår flög vi runt med i stort sett fullsatta flygplan hela kvällen och flygbolaget har gått bättre än väntat här under första delen av 2012 - det känns härligt! Ombord hade vi bl a en av våra flitigaste kunder. Han är alltid vänlig och artig och sitter oftast på samma plats. Jag vet att han reser runt och föreläser om team, ledare och organisation. En annan av våra stamkunder är läkare och författare - jag har köpt två av hans böcker. Ytterligare en annan återkommande kund är professor och han känner många av oss i kabinpersonalen till namn. Det är roligt när man "lär känna" kunderna och får veta lite mer om vad de gör i yrkeslivet.

Igår när vi skulle börja jobba utifrån en nordlig flygplats landade ett flygplan som egentligen skulle till Kiruna. Det fanns inte personal i flygledartornet på flygplatsen i Kiruna pga olyckan med ett norskt Herkulesplan.

Idag kom Aprilschemat och jag är ledig på påskafton. Jag slängde snabbt in en ledighetsansökan för ytterligare några dagars ledighet på påsklovet. Vi får se om jag får det!? Sonen ska troligen åka med sin flickvän till Skåne under påsken och dottern ska spela i en stor basketturnering. Vi hänger väl på till turneringen som hejarklack!! Jag tror inte sonen vill att vi ska hänga på till Skåne som hejarklack

Flyg · Sport
Av Helga - 12 mars 2012 11:15

Det har varit en intensiv helg med ett stort basketarrangemang på hemmaplan. Våra baskettjejer har gjort sitt på planen och vi föräldrar och ledare har gjort vårt i kulisserna. Roligt är det att våra unga damer genom sina resultat i helgen avancerade till "final four" i ungdoms-SM. Roligt också att det fungerat så bra med allt runt omkring - kiosk, sekretariat, städning mm.

Jag bakade chokladrutor med nötter till kiosken i sporthallen...

Nu har hemmet fått stå tillbaka en del i helgen så idag har jag tagit itu med lite städning och sånt. Imorgon är det dags att ge sig iväg på flygturné igen och för en gångs skull är jag förutseende och putsar mina kabinskor och plockar ihop diverse uniformspersedlar som ska tas med till kemtvätten. Annars kommer man ofta på att sånt behöver göras för sent.

Vi hann se melodifestivalen på lördagskvällen och jag var glad att Loreen vann och får åka till Baku. Jag tror att Sverige har en chans till en topp 5 placering i år. Loreen sa i morgonsoffan idag att hon var beredd att ta upp frågan om Azerbadjans brist på mänskliga rättigheter om tillfälle skulle ges. Go girl!