Inlägg publicerade under kategorin Natur

Av Helga - 23 augusti 2009 19:12

En helg vid stugan är aldrig fel. I lördags när vi kom ut regnade det rejält så då blev det till att krypa in och läsa.  När regnet lugnade ner sig lite gick vi en sväng i skogen och hittade ca två liter kantareller. Till kvällen sken det upp så pass så att vi kunde sitta ute och äta...

Idag har vi haft besök av våra vänner som kom till oss sjövägen. De bor nära oss hemma och har stuga inte så långt ifrån oss på landet. Lunch, fika och snickelisnack blev det! I fredags var vi förresten bjudna hem till dem på färska räkor bl a. Himlans kul med goda vänner!!!

Imorgon blir det en liten flygsväng till grekiska övärlden. Det ska bli spännande att se vad den dagen har att bjuda på. Häng med här i min blogg så får du veta mer om det ;)

www.resaisverigehelga.wordpress.com

Jag längtar redan lite tills nästa sommar även om det är underbart nu också...

Av Helga - 16 augusti 2009 13:48

Vi har varit ute vid stugan i helgen och haft två sköna dagar...

På lördagen var vi t o m ute på en klippa med fika, dynor, en brassestol, ett backgammonspel och tidningar. Solen sken och vi njöt så här sista helgen innan skolan ska börja igen. På kvällen blev det grillad lax igen som jag först marinerat i rapsolja, citronsaft och citrontimjan. Mmmm... gottgotteligottgott - helt klart, min nya grillfavorit.

Nu bär det av mot Arlanda och lite dansande i luften - det blåser rätt bra idag. Sover gör jag i en hotellsäng.

Kika även in här www.resaisverigehelga.wordpress.com

En bild från samma klippa men den är tagen tidigare i somras...

Av Helga - 4 juli 2009 01:46

Det blev en himlans sen flygning "idag" och nu kan jag ju inte bara stupa i säng utan sitter här en liten stund innan John Blund (förhoppningsvis) kommer.

Jag har bestämt mig för att ta en kort nattsömn och bege mig mot stugan rätt så tidigt. Jag tar bussen ut dit och ska ta med frukost som jag kan äta på vägen... så sparar jag lite tid på morgonen. Det ska bli ljuvligt med några dagars frid och ro på landet.

Nu längtar jag så det knakar tills semestern börjar. Oftast verkar det vara de sista dagarna som känns drygast!!??

I en park i London...

Av Helga - 26 juni 2009 19:25

Igår tog vi en sväng ut på havet med vår lilla, lilla båt och njöt av solen och naturen. Vi hade en fikakorg med oss och lade till vid en fin klippa. Senare på sommaren brukar det vara ganska svårt att hitta en ledig plats, men den här veckan brukar det fortfarande vara lugnt ute på "sjön".

Det var en riktig djurisk babydag också. Först såg vi en fågelunge som inte verkade förstå att man bör hålla sig undan när man är så liten. Den skuttade runt helt orädd kring vår bod. Senare såg vi en mus med större huvud än bakkropp och den var minst lika oförståndig. När vi sedan satt på klippan såg vi en svanfamilj med massor med söta, duniga ungar.

www.my-precious-mind.blogspot.com

Här är vår lilla, lilla båt...

Här kommer mamman och hennes små...

Vi är söta små svanbarn vi... inga fula ankungar...

Nej, nu har vi tröttnat på er och simmar vidare...

Av Helga - 31 maj 2009 21:10

Det blev en sväng till landet även den här helgen och dottern följde med. Både gräs, blommor och ogräs hade fullkomligt exploderat så vi fick en del att göra.

Idag har jag blivit firad av barnen med en miniros, en chokladask, en Hus&Hem och en kokbok... jag blev jätteglad!

Min mamma firades tillsammans med min äldsta syster och hennes familj i stadens park. Vi satt i skuggan av ett stort träd och fikade och pratade. Efter det var vi bjudna hem till svärmor och där bjöds vi på bl a smörgåstårtor. Vi var så många nu så makens äldsta systerdotter med pojkvän skojade om att de absolut inte kan bilda familj för då kommer inte alla att få plats.

Av Helga - 28 maj 2009 08:13

Imorse när jag släntrade nerför trappan sa maken;

- titta ut genom fönstret på baksidan!

Jag gick dit och kikade och där ligger en halvstor rönn på marken... Det blåste väldigt mycket här igår och pang så låg bara trädet där. Det måste ha varit murket inuti - tur att det ramlade så fint och inte förstörde något.

Idag börjar jag jobba sent så jag hinner åka och träffa min kompis som håller på att öppna en ny affär. Imorgon har hon invigningsfestligheter, men då kan jag inte komma. Istället åker jag dit idag och ser om hon behöver någon hjälp. Jag ska köpa med mig en blomma också som hon kan ställa på den gamla köpmansdisken.

Vi håller på att göra lite fint utanför vår ytterdörr. En pinnsoffa från makens släkt har vi ställt där under tak. Jag köpte några söta kuddfodral och så ska jag ställa dit en kruka med lite sommarblomster också. Bild kommer framöver om jag blir nöjd med piffandet.

Av Helga - 17 maj 2009 21:44

Egenligen har det gått i ett sedan jag checkade ut på jobbet i fredags kväll...

Jag började med att byta om till privata kläder på en toalett (!) för att sedan slänga mig på tåget hem. Vid stationen blev jag mött av familjen och så for vi till syrran. Där hade vi välkomstparty för syskonbarnet som varit i Australien i två år. Det var såå mysigt att träffa honom igen - vilken fin kille!

Morgonen efter stack vi ut till stugan efter att jag provianterat lite. Vi fick med oss dottern ut och efter  lite vädring och städning var stugan som ny och vi kunde njuta av två fina dagar där ute. Påskliljor, pingstliljor, gullvivor, violer och maskrosor slogs om att vara vackrast på tomten.

Självklart tittade vi på ESC på lördagskvällen och blev nog lite förvånade över att det inte gick bättre för Malena. Vi hade inte räknat med en topplacering , men ändå trott att hon skulle hamna bland de 10-12 bästa... Favoriten Norge vann och Islands bidrag var också jättebra...

twitterblogg; www.my-precious-mind.blogspot.com

Av Helga - 11 maj 2009 08:49

Helgen gick så fort och idag är det dags att dra på blåstället och börja jobba igen... dock har jag ledigt hela förmiddagen och tänker njuta av den.

Igår kväll blev det köpt pizza till middag. Jag tror inte någon av oss tyckte att det var särskilt gott, men efter en heldag ute vid stugan var det vad vi pallade med att fixa...

Maken och jag tog oss en kvällspromenad i lördags och inte långt från där vi bor finns de här söta lammen...